Fabryka iONWAY pod Nysą. Pozazdrości nam cała Polska
Fabryka w iONWAY pod Nysą będzie trzecią inwestycją belgijska grupy Umicore, która w Polsce jest obecna od 2015 roku. Nowy zakład będzie także drugim w którym produkowane będą katodowe materiały akumulatorowe na potrzeby europejskich klientów z branży motoryzacyjnej.
O szczegółach projektu iONWAY, stworzonego w ramach przedsięwzięcia joint venture przez firmy Umicore i PowerCO (wydzielonej ze struktur grupy Volkswagena), poinformowano 7 października. Prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, a produkcja powinna ruszyć w 2026. W fabryce do 2030 roku ma powstać około 900 nowych miejsc pracy – dla pracowników technicznych i biurowych.
Kordian Kolbiarz, burmistrz Nysy, na swoim oficjalnym profilu facebookowym zauważył, że inwestycja warta blisko 8 mld zł będzie jedną z największych w Polsce i w Europie: „Wszyscy mamy powód do radości, dumy i wiary w to, że nasza Nysa dołącza do najlepiej rozwijających się średnich miast w Polsce”.
Przedstawiciele firm Umicore i PowerCo, podkreślają, że Opolszczyzna i Nysa, gdzie od 2021 r. funkcjonuje jeden
z zakładów Umicore w Polsce (zatrudniający 400 osób), to idealny teren do rozwoju kolejnych projektów tych marek. W związku z tym o lokalizacji inwestycji zadecydowało centralne położenie w Europie Środkowej. Również dobrze rozwinięte połączenia komunikacyjne z rynkami docelowymi.
– Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki przyszłości – podkreślił Paweł Kurtasz, prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Fabryka iONWAY pod Nysą. „Polska liderem w e-mobility”
– Dzięki tej inwestycji Polska umacnia się na pozycji jej lidera nie tylko w Europie, ale i na świecie. Zainteresowanie sektorem e-mobility wynika przede wszystkim ze zwiększonej świadomości ekologicznej konsumentów, dążenia do jak najbardziej zrównoważonego rozwoju oraz postępu technologicznego.
Fabryka zostanie zbudowana na terenach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
– W zakładzie powstanie najważniejszy składnik baterii montowanych w akumulatorach samochodów elektrycznych, od których nie ma już odwrotu – powiedział Rafał Madera, wicedyrektor Departamentu Komunikacji i CSR WSSE.
– Dla Nysy oraz całego subregionu jest to kolejny przełomowy moment, a dla Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – wyjątkowy zaszczyt – dodał Piotr Wojtyczka, prezes zarządu WSSE „INVEST-PARK”. – Zawarcie współpracy z partnerami o tak globalnym zasięgu i niezaprzeczalnej renomie otwiera drzwi do wymiany wiedzy i cennych doświadczeń, co wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarki na Opolszczyźnie. Inwestycja Umicore i PowerCo oraz przeznaczenie na nią 1,7 mld euro udowadnia potencjał i atrakcyjność tego regionu.
iONWAY, czyli inwestycja, która przyniesie korzyści na lata
Michał Wojczyszyn, wicedyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki zauważa, że jest kilka elementów działania długoterminowego inwestycji pod Nysą w aspekcie gospodarki gminy, powiatu, województwa i Polski.
– Po pierwsze, w gminie pojawią się miejsca pracy dla mieszkańców i migrantów szukających pracy. Być może część z nich zostanie w Nysie czy też powiecie. Być może zechcą założyć tu rodziny i osiedlić się. Efektem będzie ograniczenie deficytu demograficznego – podkreśla Wojczyszyn.
Gmina w ramach podatków od nieruchomości otrzyma w dłużej perspektywie pieniądze z tytułu podatków od nieruchomości. Do tego pracę otrzymają spółki należące do gminy: firmy odpowiedzialne za wodę, kanalizację, oczyszczanie miasta, transport publiczny. Dodatkowo zyska handel detaliczny, drobni usługodawcy czy posiadacze nieruchomości.
Wicedyrektor zauważa, że to również nowe perspektywy dla szkół podstawowych czy średnich.
– Dlatego też to szansa na zagospodarowanie kolejnych kilkudziesięciu czy kilkuset domów i mieszkań przez pracowników firm budowlanych oraz pracowników inwestora – dodaje.
Pojawienie się tej gigantycznej inwestycji będzie odczuwalne też szerzej – także w wymiarze powiatu.
– A zatem wpłynie na demografię, transport i rozwój szkolnictwa zawodowego. Pojawią się nowe możliwości dla Powiatowego Urzędu Pracy w Nysie – uważa Michał Wojczyszyn.
Wpływy z podatku CIT
Z kolei w kontekście całej Opolszczyzny inwestycja Umicore i Volkswagena przyniesie wpływy z CIT, rozwój szkolnictwa wyższego w regionie.
– Można również liczyć na rozwój transportu towarowego i kolejowego. Pojawia się także możliwość przywrócenia przystanku kolejowego PKP znajdującego się przy WSSE. Dzięki tej inwestycji samorząd wojewódzki może liczyć na zwiększenie wpływów z podatku CIT nie tylko od inwestora, ale także od podwykonawców i poddostawców – stwierdza.
Michał Wojczyszyn szacuje, że jedno miejsce pracy w takiej firmie to minimum 2-3 miejsca pracy w firmach współpracujących.
– Tak duży podmiot będzie potrzebować co najmniej 100 podmiotów świadczących różnego rodzaju usługi. W związku z tym są to są miejsca pracy: od zarządzania zakładem, produkcji poprzez transport, sprzątanie, usługi restauracyjne, edukacyjne świadczone na rzecz inwestora oraz jego pracowników.
I w końcu wspomina o nyskiej inwestycji w szerszej, ogólnopolskiej perspektywie.
– Ważnym elementem będzie kooperacja z firmami, które działają w branży – prognozuje. – Długofalowe wpływy z podatku dochodowego, od środków transportu czy z opłat za energię elektryczną będą znaczące i ważne dla stabilności budżetu krajowego.
Czytaj też: Branża automotive rozwija się na Opolszczyźnie i przyciąga kolejnych inwestorów