To owoc współpracy Grupy Azoty Kędzierzyn, firm BEST Logistyk i Schenker. – Bardzo się cieszymy z zainteresowania, jakie wzbudza nasz port rzeczny w Azotach – podkreśla Agnieszka Kurpińska, wiceprezes ZAK.
– Z logistyką miałam sporo wspólnego przez wiele lat i cały czas mam. Jednak gabaryty na Odrze wydawały mi się szalonym pomysłem. Współpraca z firmą BEST Logistyk pozwoliła nam na zupełnie nowe spojrzenie na posiadane zasoby. Jak przekonują nas partnerzy z branży logistycznej, to już nie jest pytanie czy będą kolejne transporty, ale kiedy one nastąpią – uważa.
– Cała Grupa Azoty jest w fazie integrowania naszych zasobów logistycznych. Dostrzegamy wartość wszystkich aktywów jakie posiadamy we wszystkich lokalizacjach. Mowa tu o porcie polickim, gdańskim, nabrzeżu w Gdyni, szerokim torze w Siarkopolu czy właśnie porcie w Kędzierzynie – wylicza.
Port w Azotach. Odrą taniej niż autostradą
Blok gazowy w Rybniku będzie jednym z największych i najnowocześniejszych tego typu w Europie. 380-tonowa turbina dopłynęła ze Szczecina do Kędzierzyna-Koźla Odrą. W porcie na terenie Grupy Azoty Kędzierzyn odbył się przeładunek na specjalnie skonstruowaną platformę samochodową. Następnie w nocy z wtorku na środę transport rusza do Rybnika. „Serce” nowego bloku gazowego dotrze do celu 20 lutego. Szczegółowy harmonogram przejazdu znajduje się poniżej:
– Największym problemem są zawsze te ostatnie kilometry transportu. Każdy kilometr transportu Odrą oznacza olbrzymie oszczędności w porównaniu do transportu drogowego. Mowa o ingerencji w infrastrukturę drogową – podkreśla Tomasz Kwapis, szef działu Globar Projects &Industry Solutions Polska Schenker Sp. z o.o.
Maksymalne zanurzenie barek przy transporcie najcięższych elementów wynosiło 135 cm. To oznacza, że taki transport nie może odbywać się latem ze względu na niski wówczas poziom wody w Odrze.
– Przy ładunkach wielkogabarytowych często nie ma wyboru i musimy korzystać z transportu żeglugowego i barek. Widzieliśmy, że port w Kędzierzynie pozwoli nam do minimum ograniczyć podróż transportem drogowym – wyjaśnia Monika Foryś, członek zarządu BEST Logistyk Sp. z o.o.
Port w Azotach w Kędzierzynie-Koźlu lepszy od Gliwic
– Początkowo myślałem, że korzystanie z kędzierzyńskiego portu to abstrakcyjny pomysł, nierealny. Dzisiaj wiem, że to jest genialne rozwiązanie! To jest gamechanger logistyki dla południowej Polski – nie kryje entuzjazmu Tomasz Kwapis.
Wizja lokalna wykonana w 2023 roku pokazała, że port w kędzierzyńskich Azotach to lokalizacja bardzo obiecująca. Mimo to, wówczas większe szanse miała lokalizacja w Gliwicach. Ostatecznie przeważyły atuty Opolszczyzny.
Wąskim gardłem był nieczynny wiadukt nad drogą 408, ale kilka miesięcy temu został wysadzony. Właściciel, kopalnia piasku, przeznaczyła go do demontażu. Kolejnym słabym punktem miał być Kanał Kędzierzyński, jednak badania pokazały, że nie trzeba go pogłębiać. Mimo, że żegluga na nim już dawno zamarła. Niezbędne były też prace, np. powiększanie prześwitów na terenie samych zakładów. Te rozwiązania zostaną na stałe.
– Grupa Azoty szeroko otwiera się na współpracę w logistyce z zewnętrznymi partnerami. Dużo się też uczymy od naszych partnerów i dzięki temu lepiej wykorzystujemy nasz potencjał – zachęca Agnieszka Kurpińska.
Logistyka jest jednym z pierwszych integrowanych i rozwijanych obszarów w ramach uruchomionego w Grupie Azoty programu Azoty Business. Ten opiera się na wykorzystywaniu synergii obszarów biznesowych w całej grupie kapitałowej i poszukiwaniu nowych partnerów biznesowych.
Szlak dla wielkich gabarytów zostaje
Decydującym czynnikiem dla wyboru Kędzierzyna-Koźla było także podejście urzędników.
– Takiego entuzjazmu, chęci pomocy, ze świecą szukać. Miałem wrażenie, że każdy był dumny, że przyczynił się do tego, by te barki popłynęły Odrą – podkreśla przedstawiciel firmy Schenker.
Grupa Azoty Kędzierzyn poza basenem portowym wraz z nabrzeżem dysponuje także:
- utwardzonymi placami składowymi o powierzchni ok. 1,5 ha,
- magazynami o łącznej powierzchni kiltu tysięcy metrów,
- parkingami dla samochodów ciężarowych oraz osobowych o łącznej powierzchni ok. 5 ha,
- 33 km dróg o szerokości ok. 7m i nawierzchni bitumicznej.
Sieć dróg zakładowych jest bezpośrednio połączona z drogą wojewódzką nr 408. Ta zapewnia dostęp do sieci autostrad, w tym poprzez bramę o szerokości 13 m, umożliwiającą bezpośredni wyjazd transportów ponadnormatywnych z zakładu na drogę wojewódzką. Zakład dysponuje także bocznicą kolejową o łącznej długości torów ok. 69 km, której operatorem jest spółka Grupa Azoty Koltar.
Co jedzie? Turbina gazowa do Elektrowni Rybnik
- Waga: 380 ton
- Długość: 12 m
- Szerokość: 4,5 m
- Wysokość: 5,4 m
Czytaj także: Tajemnicza awaria pociągu Impuls. Sprawa w prokuraturze
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania