Trasa Krapkowice – Rogów Opolski do rozbudowy
W tym roku zakończyła się przebudowa DK45 w rejonie Rogowa Opolskiego i węzła autostradowego. Obejmowała poszerzenie jezdni, budowę ronda oraz wykonanie parkingu. Pracami objętych było około 2 km jezdni.
Teraz opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do prac na kolejnej części DK45. Chodzi o mający ponad 6,5 km długości odcinek od Rogowa Opolskiego do Krapkowic.
– Prace będą polegać na rozbudowie i wzmocnieniu konstrukcji drogi. Jezdnia będzie lekko poszerzona wraz z poboczami, do aktualnych standardów. Do tego na części trasy będzie miała ona przekrój 2+1. Pojawią się dodatkowe pasy do wymijania, tak jak ma to miejsce na trasie 46 pomiędzy Dąbrową a węzłem Opole Zachód – wskazuje Agata Andruszewska, rzeczniczka opolskiego GDDKiA.
Zakres prac obejmuje też przebudowę wiaduktu nad linią kolejową oraz rozbudowę dwóch skrzyżowań. Chodzi o krzyżówkę z ul. Bocznicową oraz o łącznik do drogi wojewódzkiej nr 415. Na wysokości Gwoździc powstaną ekrany akustyczne.
Bez wycinek się nie obędzie
Odcinek DK45 przewidziany do rozbudowy przebiega przez zadrzewiony teren. Rozbudowa drogi oznaczać będzie wycinki. Zwróciliśmy się do opolskiej GDDKiA o informacje o liczbie drzew, które pójdą pod topór. W odpowiedzi konkretnej informacji nie otrzymaliśmy. Agata Andruszewska zapewnia, że wycinki będą prowadzone tylko w miejscach niezbędnych pod poszerzenie pasa drogowego.
– Już dziś jego szerokość oscyluje wokół wartości ponad 20 metrów. Oprócz tego wykonujemy nasadzenia kompensacyjne – mówi.
Argumentuje, że wycinki przydrożnych drzew podnoszą też bezpieczeństwo ruchu. – Kierowcy, którzy zginęli po uderzeniu w drzewo, stanową duży procent wszystkich ofiar wypadków – stwierdza.
GDDKiA w Opolu czeka na oferty do 19 czerwca. Plan zakłada, że inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. Termin zakończenia to 2025 rok.
Drogowcy przymierzają się do prac na innych odcinkach DK45, pomiędzy Opolem a obwodnicą Praszki. Te odcinki to:
- Opole – Zawada,
- Zawada – Jełowa,
- Bierdzany – Kuniów,
- Ligota Górna – Gorzów Śląski (do początku obwodnicy Praszki).
Pierwsza pozycja na tej liście budzi emocje mieszkańców, którzy preferują różne wizje przebiegu obwodnicy Zawady. Z kolei odcinek Zawada – Jełowa z racji planu zmiany przebiegu trasy, by wybudować wiadukt nad linią kolejową, wiązać będzie się ze sporymi wycinkami.