CEPiK zawiera takie dane, jak informacje o zarejestrowanych pojazdach, ich właścicielach, historii technicznej maszyn, ubezpieczeniach, przeglądach technicznych, mandatach drogowych oraz punktach karnych dla kierowców. 10 czerwca w życie wejdzie art. 17 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Na jego mocy wygasną decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed dniem 14 marca 2005 r. Dotyczą one przede wszystkim pojazdów, które nie posiadają ważnego okresowego badania technicznego, w przypadku których nie dopełniono obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 10 lat. To oznacza wielkie czyszczenie bazy CEPiK zarówno w kraju, jak i w województwie opolskim.
Czyszczenie CEPiK w województwie opolskim. Zniknie ponad 100 tys. pojazdów
Skala imponuje. W całej Polsce z rejestru zniknie około 7 170 000 pojazdów. W województwie opolskim czyszczenie CEPiK oznaczać będzie wyrejestrowanie ponad 100 tys. pojazdów.
Informacje o tym, które z nich znalazły się na „czarnej liście”, wydziały komunikacji publikują w Biuletynach Informacji Publicznej. Na większości list znajdziemy nie tylko numer rejestracyjny, ale też rok produkcji, model czy numer VIN pojazdu. To może pomóc właścicielowi takiego auta odnaleźć swoją własność na takiej liście.
Tylko w powiecie opolskim na “czarnej liście” widnieją blisko 32 tysiące samochodów. Spośród nich 8461 to pamiętny “maluch”, czyli fiat 126p. Co ważne, bardzo możliwe, że większość tych pojazdów widnieje tylko “na papierze”, a fizycznie dawno już ich nie ma.
Jaką skalę ma czyszczenie CEPiK w województwie opolskim w innych jego częściach?
- powiat nyski – ponad 34 tysiące,
- Opole – blisko 23 tysiące,
- powiat kędzierzyńsko-kozielski – blisko 18 tysięcy,
- powiat namysłowski – 17 tysięcy (w tym ponad 10 tys. w samym Namysłowie),
- powiat brzeski – 5 tysięcy.
Pojazdy zabytkowe i wolnobieżne nie będą objęte “czystkami”.
Furtka w przepisach: „Rozgrzeszenie” za brak OC
Jak potwierdza Ministerstwo Cyfryzacji, właściciel pojazdu widniejącego na opublikowanych listach będzie mógł wystąpić z wnioskiem o powtórną jego rejestrację. Trzeba przedstawić dowód własności pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym (jeżeli pojazd mu podlega) oraz dotychczasowy dowód rejestracyjny. Trzeba też załączyć dowód na to, że pojazd ma obowiązkowe ubezpieczenie OC.
W przepisach, na mocy których 10 czerwca rozpocznie się czyszczenie CEPiK w województwie opolskim, jest korzystna luka dla właścicieli pojazdów, którzy nie płacili ubezpieczenia OC. Przy powtórnej rejestracji nie będą karani za brak tego ubezpieczenia. Skorzystać może na tym wielu właścicieli starszych modeli samochodów, takich jak polonezy, fiaty 125p czy „maluchy”.
Za pojazdy, które znikną z CEPiK nie będzie już trzeba płacić OC, ponieważ nie będzie ich w systemie. Ale już przy ponownej rejestracji – na przykład po zakończonych pracach blacharskich – za ubezpieczenie trzeba już zapłacić.
Urzędnicy liczą, że po tych działaniach w ogólnym rejestrze pozostanie minimalna liczba „samochodów widmo”.
Czytaj także: Konfiskata samochodu za alkohol. Nowe przepisy weszły w życie
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.