Wielka awaria internetu od Multiplay. Klienci wściekli
Wielka awaria internetu od Multiplay trwa od około dwóch tygodni. Wystarczyło, by Krzysztof Szopa, przewodniczący rady gminy Komprachcice zadał na Facebooku pytania, czy jej mieszkańcom działa sieć, by pod jego wpisem posypała się lawina komentarzy.
Mieszkańcy gminy Komprachcice wskazują, że internet od Multiplay „zrywa się”, „zamula” i „działa w kratkę”. Część alarmuje, że są dni, gdy dostępu do sieci nie mają wcale.
„Zgłosiłem problem, mają wymienić mi router. Ale widzę że problem ma większą skalę i raczej wymiana routera wiele nie zmieni” – pisze jedna z osób.
„Internet znowu jak za czasów modemowych… A mam najwyższy pakiet u was kupiony… Do tego dzisiaj przyszedł list, że podwyższacie o 40 zł abonament, bo inflacja i inne takie bajery, szmery, i że staracie się rozwijać infrastrukturę i poprawiać jakość usługi (…). Wy jesteście niepoważni” – komentuje jeden z klientów.
Sytuacja irytuje użytkowników, ponieważ awaria internetu od Multiplay to nie tylko kłopoty z dostępem do Facebooka czy serwisów streamingowych. Sytuacja komplikuje działalność szeregu firm i osób pracujących zdalnie. Muszą łączyć się z internetem poprzez sieć komórkową.
Multiplay: Trwają ataki na naszą sieć
Grupa Multiplay 22 sierpnia poinformowała na swoim facebookowym profilu, że „mogą występować pewne problemy związane ze stabilnością oraz przepustowością łączy internetowych”. Firma uspokajała, że to chwilowe i że nie dotyczy to tylko jej. Zapewniała, że jej technicy pracują nad poprawą jakości usług.
Dzień później firma wskazała, że jej sieć „była celem ataku typu DDoS, czyli ataku polegającego na czasowym lub całkowitym zablokowaniu dostępu do usług”. To prowadziło do wysycenia łącz i „kolosalnych opóźnień w dostępie do usług”. Multiplay przekonuje, że zasadniczo jest na takie ataki przygotowana. Ale ten ostatni miał mieć taką skalę, że zabezpieczenia nie zadziałały dość szybko.
Podobny komunikat firma wydała 29 sierpnia.
Awaria internetu od Multiplay. Kiedy to się zmieni?
Ponieważ klienci nadal skarżą się na problemy z internetem od Multiplay, zwróciliśmy się do firmy o wyjaśnienia. Zapytaliśmy m.in. o to, kiedy sytuacja się poprawi. W odpowiedzi firma wskazała, że na ten moment nie jest w stanie wskazać, kiedy poradzi sobie z atakami hakerskimi. Zapewniła, że stara się przeciwdziałać kolejnym atakom.
„Efekty naszych działań będą widoczne w ciągu kilku tygodni ze względu na inwestycje które są w trakcie wdrożenia” – czytamy w odpowiedzi.
Zapytaliśmy też czy klienci mogą liczyć na obniżenie rachunków.
W odpowiedzi firma wskazała, że zawsze stara się zapewnić jak najwyższą jakość usług, a „wszelkie informacje dotyczące możliwych rekompensat znajdują się w umowach oraz regulaminach świadczenia (…) usług telekomunikacyjnych”.
Rzecznik praw konsumentów: Trzeba składać reklamacje
– Jeśli firma nie wywiązuje się ze świadczenia usług zgodnie z umową, generalnie powinna obniżyć rachunki klientom proporcjonalnie do liczby dni, kiedy był problem – mówi Małgorzata Płaszczyk–Waligórska, świadcząca usługi rzecznika praw konsumentów dla powiatów krapkowickiego i strzeleckiego.
– Jeśli jednak firma tłumaczy się siłą wyższą, czyli właśnie atakami hakerskimi, może nie chcieć tego zrobić. Zawsze jednak każdemu konsumentowi radzę, aby składać reklamacje – podkreśla.
Pani rzecznik radzi klientom kontaktować się z Urzędem Komunikacji Elektronicznej w Opolu. Okazuje się, że tam już wiedzą, iż trwa awaria internetu od Multiplay. Choć jak dotąd nikt reklamacji w sprawie ostatnich zakłóceń w świadczeniu usług nie zgłaszał.
– W pierwszej kolejności klienci firmy powinni składać reklamacje w sprawie odszkodowania do swojego operatora, który ma 30 dni na jej rozpatrzenie – mówi Katarzyna Zaremba z wydziału spraw konsumenta. – Trzeba określić w jakim okresie były przestoje ze świadczeniem usług. Jeżeli konsument będzie niezadowolony z rozpatrzenia reklamacji, wtedy może zgłosić się do nas o pomoc w polubownym rozwiązaniu sporu.
Czytaj także: Małe opolskie sklepy przegrywają z konkurencją. Dochodzi presja inflacji i technologii
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „Opolska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.