Nowe autobusy elektryczne w Opolu
Nowe autobusy elektryczne w Opolu to pojazdy marki Solaris. Te, które zasilają tabor MZK w ramach finalizowanego właśnie zamówienia, to sześć standardowych autobusów 12-metrowych oraz dwa pojazdy przegubowe o długości 18 metrów.
W zajezdni MZK w Opolu pojawiły się właśnie trzy nowe autobusy elektryczne. To pojazdy 12-metrowe. Wkrótce przy ulicy Wspólnej mają pojawić się kolejne pojazdy.
– Nowe „elektryki” będą obsługiwać trzy linie: 5, 9 i 13 – zapowiada Ewelina Laxy, rzeczniczka MZK w Opolu.
Wskazuje, że nowe autobusy elektryczne w Opolu mają szereg nowoczesnych rozwiązań. To m.in. asystent aktywnego hamowania, asystent kontroli prawej strony, czy też system neutralizujący wirusy i bakterie.
– Asystent aktywnego hamowania to rozwiązanie, które Solaris zastosował po raz pierwszy. Rozpoznaje on przeszkodę i wysyła ostrzeżenie do kierowcy, a w przypadku awaryjnym potrafi nawet sam zatrzymać autobus – opisuje Ewelina Laxy.
– Asystent kontroli prawej strony służy do obserwacji i pilnowania tak zwanego martwego pola, czyli stref, które przy tak dużych pojazdach jak autobusy, są czasami niewidoczne dla kierowcy. System będzie ostrzegał przed ewentualną kolizją. Zaś system neutralizujący wirusy i bakterie służy do zabijania mikroustrojów w całym systemie wentylacji i klimatyzacji autobusu – mówi pani rzecznik.
Autobusy z tego zamówienia mają wyjechać na ulice Opole w ciągu kilku tygodni. Ich zakup pochłonął około 32 mln zł. W tej kwocie jest unijne dofinansowanie. W ramach inwestycji przy na pętli ul. Pużaka powstały pantografowe stacje ładowania.
Przypomnijmy, że obecnie ulicami Opola kursuje pięć autobusów elektrycznych, na liniach 25 i 15. Miasto zamówiło już dziewięć kolejnych takich pojazdów. Mają kursować na liniach nr 3 i 11. Powinny przyjechać za rok. Wraz z nimi MZK Opole będzie mieć w swoim taborze 22 autobusy elektryczne. To około jednej czwartej wszystkich pojazdów przewoźnika.
Czytaj także: Trasa średnicowa w Opolu. Sąd odrzucił skargi na nową drogę przez Pasiekę