Na korki w centrum Opola mieszkańcy narzekają już nie tylko w godzinach szczytu. Te – jak ostatnio pisaliśmy – potrafią trwać nawet cały dzień. Szczególnie problemowy pod tym względem jest rejon placu Kopernika oraz galerii handlowej Solaris. Przejeżdżają tamtędy m.in. ci, którzy nie chcą korzystać z objazdu dla zamkniętego odcinka ul. Bohaterów Monte Cassino przy Centrum Usług Publicznych.
Nominalnie prowadzi on przez ulice:
- Ozimską,
- Horoszkiewicza,
- Sosnkowskiego,
- Rataja,
- Oleską.
Ale są tacy, co wolą jechać przez ścisłe centrum miasta. A to powoduje reakcje łańcuchową i dodatkowe zatory na Ozimskiej, Reymonta i Katowickiej.
Piesi przeszkadzają zmotoryzowanym?
Kierowcy wskazują, że kłopot powoduje m.in. liczba przejść dla pieszych w okolicy Solarisa. Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, zapowiedział analizę organizacji ruchu w rejonie galerii handlowej. Chodzi o możliwość montażu wzbudzanych sygnalizacji świetlnych. Światła byłyby uruchamiane tylko wtedy, gdy pieszy chce przejść przez jezdnię.
– Uporządkuje to potoki pieszych, co powinno poprawić płynność ruchu w tamtym miejscu. Ma to istotne znaczenie szczególnie w godzinach szczytu. Poprawi też bezpieczeństwo pieszych – uważa prezydent Opola.
– Jedno z rozwiązań zakłada likwidację przejścia dla pieszych w rejonie zjazdu do garażu podziemnego i zastąpienie go przejściem sugerowanym. Drugie przewiduje natomiast montaż wzbudzanej sygnalizacji świetlnej na przejściu przy skrzyżowaniu z Kośnego. Pierwsze rozwiązanie byłoby można zrealizować szybciej – przekazał Adam Leszczyński, rzecznik Urzędu Miasta.

Korki, światła i piesi w centrum Opola – odwieczny problem
Pomysł, by w rejonie Solaris Center wprowadzić sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych, wywołał gorącą dyskusję. Choć część mieszkańców chwali inicjatywę za poprawę bezpieczeństwa i porządku w ruchu.
„Świetna inicjatywa! Poprawa bezpieczeństwa pieszych i płynności ruchu w tym rejonie to krok w dobrym kierunku. Warto też rozważyć w przyszłości możliwość przeprowadzenia części ruchu pieszego przejściami podziemnymi, mogłoby to dodatkowo usprawnić komunikację i zwiększyć bezpieczeństwo” – pisze w komentarzu Dariusz Madera, dyrektor USK w Opolu.
„Super!!! Tak naprawdę piesi mogliby zrezygnować z jednego z tych przejść, zaczynamy się wszyscy dusić od spalin, a kilka kroków dalej też są zebry. Światła faktycznie uregulują potoki pieszych, chociaż obstawianie ronda światłami zaprzecza idei ronda, które przecież istnieje po to, żeby ruch był płynny” – komentuje Jolanta Kawecka, rzeczniczka Centrum Zdrowia w Opolu.
Inni obawiają się, że dodatkowe światła spowodują jeszcze większe korki w centrum Opola.
„No pięknie, czyli jedynym pomysłem miasta na walkę z korkami samochodowymi jest blokowanie ruchu pieszego (…). Idąc tym tokiem myślenia to po ostatnich inwestycjach w Opolu powinniśmy już mieć w kwestii płynności ruchu Eldorado. Na skrzyżowaniu koło Dworca Wschodniego przed przebudową było jedno przejście dla pieszych ze światłami, teraz jest ich 18!!! Chcąc przejść ze śródmieścia na ZWM na światłach trzeba czekać co najmniej 4-5 razy a w przypadku jazdy rowerem 6-7 razy, bo ścieżka przeskakuje z jednej strony na drugą. Dlaczego to nie rozładowało korków, tylko od kilku lat jest systematycznie coraz gorzej?” – pyta jeden z internautów.
Korki w centrum Opola to kwestia remontów
Władze miasta wskazują, że na zatory mają wpływ także realizowane inwestycje. Obok opisanych już prac przy CUP to również inwestycje na obwodnicy Opola.
Małgorzata Stelnicka, wiceprezydent Opola, wskazuje, że korki w centrum powoduje też brak dodatkowej przeprawy przez Odrę. Taka ma powstać, jednak jedynie dla metrobusów.
– Dokumentacja projektowa znajduje się już w zaawansowanym stadium. W 2026 roku podpiszemy umowę i ogłosimy przetarg na wykonawcę. Do 2029 roku zakończymy i rozliczymy całość prac – mówi Małgorzata Stelnicka.
Czy i kiedy zostaną wprowadzone wzbudzane światła przy galerii Solaris? Na tę chwilę nie wiadomo, jednak mimo częściowego sprzeciwu mieszkańców, plan wydaje się być realny.
Czytaj też: Trzy „nowe” mosty i wiadukt pod Opolem. Droga do zamknięcia
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania
 
			
 
                    
                    








