Rewolucja kolejowa w Opolskim, zapowiedziana na specjalnej konferencji prasowej Tomasza Siemoniaka i władz regionu, dotyczyć ma modernizacji linii kolejowych.
– Kolej to jeden z priorytetów rządu Donalda Tuska. To najtańsza i najbardziej ekologiczna forma transportu – powiedział Tomasz Siemoniak, minister koordynator służb specjalnych w Opolu, poseł ziemi opolskiej.
Rewolucja kolejowa w Opolskim. Gdzie na początku
Podkreślił wysiłki w tym zakresie samorządu województwa opolskiego, rządu i parlamentarzystów ziemi opolskiej.
– Stąd decyzje przywracające kolej w miejscach, w których pociągi nie jeździły od lat. A także budowa nowych tras kolejowych, dogęszczenie siatki połączeń. Chcemy, by ta pozytywna rewolucja w Opolskim przyniosła korzyści dla mieszkańców. Dlatego dziś mówimy o dwóch bardzo istotnych kierunkach: o inwestowaniu w linie: Opole – Nysa i Opole – Kluczbork.
O konkretach powiedział marszałek województwa.
– Kwestie związane z komunikacją kolejową w regionie nie są problemem, a wyzwaniem – mówił marszałek Szymon Ogłaza. – Wysokiej jakości życia mieszkańców nie da się zbudować bez dobrze funkcjonującej komunikacji. A tej nie ma bez dużego inwestowania w kolej.
– To dlatego deklaracja pana ministra o remoncie dwóch ważnych linii, ich rewitalizacja i podnoszenie na nich prędkości jest tak ważna – podkreślił.
Zapowiedział, że w kolejnym etapie czeka te linie elektryfikacja. – A gdy to się stanie, zupełnie inaczej będziemy myśleli o regionalnych kolejach, ale nie tylko. Wówczas linia z Nysy, poprzez Opole i Kluczbork w stronę Wielkopolski i Pomorza stanie się bardzo ważnym szlakiem. To z kolei otwiera nowe możliwości dla przejazdów międzyregionalnych.
Szymon Ogłaza mówił, że samorząd województwa sporo zainwestował ostatnio w tabor elektryczny i spalinowy dla regionalnych kolei: .
– Pojazdy spalinowe są niezbędne, by mieć bezpieczną rezerwę – mówił marszałek. – Nabierają nowego znaczenie w dobie wyzwań związanych z cyberatakami, czy w perspektywie poważniejszych prób ataków na naszą sieć energetyczną.
– Mamy dwie umowy na bardzo duże zakupy taborowe. Jesteśmy też w dialogu z PKP PLK, firmą która dba o to, żeby nasze sieci kolejowe były dostępne i mogły się rozwijać – dodał.
Kolej chce się otworzyć na Czechy
Marszałek mówił o wykluczonym kolejowo południu regionu, w tym terenie transgranicznym.
– Wiemy, że czeskie pociągi przejeżdżały przez Głuchołazy, polskie też tam dojeżdżały. Ale się nie komunikowały ze sobą – stwierdził. – Po inwestycjach, do których zadeklarowaliśmy wsparcie, jestem przekonany, że to pogranicze polsko-czeskie będzie również dostępne kolejowo. Zależy nam też, by czescy sąsiedzi przyjeżdżali do Opolskiego, jako turyści. Wiele mamy do zaoferowania.
Natomiast Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa, odpowiedzialny za kolej w regionie poinformował, że modernizacja i elektryfikacja obu linii rozpocznie się w 2026 roku.
– Już w październiku rozpoczną się dwustronne rozmowy z Republiką Czeską, przedstawicielami władz regionalnych, jak również rządu czeskiego. Będziemy rozmawiać na temat planowanych inwestycji po polskiej stronie, jak i po czeskiej – zapowiedział Węgrzyn.
Zaznaczył, że Czesi już zgłosili chęć rozmowy na temat przyszłych połączeń pomiędzy Polską a Czechami.
– Chodzi tutaj również o włączenie do sieci kolejowej Pokrzywnej, bardzo istotnego odcinka, który zupełnie zmieni możliwości gospodarcze i turystyczne, ale nie tylko. Deklaracje PKP PLK są bardzo wiążące. Można je uznać za pewne – dodał Węgrzyn.
Jakie prace na początek?
Robert Węgrzyn poinformował, że pierwsze prace dotyczyć będą modernizacji torów, potem nastąpi elektryfikacja linii. – Ze wstępnych deklaracji PKP PLK mówimy o okresie od trzech do czterech lat – mówił.
W zakresie odcinka Opole – Kluczbork i Opole – Nysa przypominał także o konieczności likwidacji połowy przejazdów kolejowych.
– To trudne rozmowy z samorządami, ale nikogo nie będziemy „łamać kołem” odnośnie ich likwidacji. Trwają konsultacje. Jeśli np. jeden przejazd będzie musiał być zlikwidowany, to PKP PLK zadeklarowała budowę dróg alternatywnych. Tak, by mieszkańcy mieli dogodny przejazd – zapewnił.
Podczas konferencji padły deklaracje o utworzeniu dodatkowych przystanków kolejowych (m.in. na linii Opole – Kluczbork w Zawadzie) i modernizacji tzw. „mijanek”.
– Postaramy się dostosować także infrastrukturę towarzyszącą. Np. w Osowcu jest doskonałe miejsce na „park and ride”, po to, żeby mieszkańcy okolicy mogli się przesiadać do pociągu, który ich w kilkanaście minut dowiezie do centrum Opola – podsumował marszałek Ogłaza.
Czytaj też: Jedna z najruchliwszych dróg ma zmienić oblicze. Pierwszy etap gotowy
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania