Trasa Opole – Kluczbork to jedna z bardziej ruchliwych dróg w regionie. Korzystają z niej nie tylko mieszkańcy tych miast oraz miejscowości w jej okolicy. Droga krajowa nr 45 na tym odcinku to również łącznik w kierunku trasy S8, a z czasem także S11.
Trasa Opole – Kluczbork. Pierwszy odcinek rozbudowany za 106 mln zł
Uwzględniając rosnące natężenie ruchu, Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła gruntownie zmodernizować tę drogę. Pierwszy etap rozbudowy, jaką przechodzi trasa Opole – Kluczbork, to około 11 km drogi pomiędzy Jełową i Bierdzanami. Tutaj prace są już na finiszu.
– Na ostatnich fragmentach trasy wykonawca maluje oznakowanie poziome. Trwają roboty wykończeniowe i porządkowe – mówi Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole.

Zaznacza, że odcinek DK45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami ma być w pełni przejezdny już w październiku. To istotne o tyle, że obecnie miejscami obowiązuje tam jeszcze ruch wahadłowy.
Za sprawą inwestycji wartej około 106 mln zł trasa Opole – Kluczbork na tym odcinku zyskała o wiele bardziej wytrzymałą jezdnię. Na tym nie koniec. Powstały cztery ronda w dotychczasowych skrzyżowań:
- z DW461 w Jełowej,
- z ul. Wolności w Jełowej,
- z DW463 w Bierdzanach,
- z DW494 w kierunku Olesna.
– Ponadto powstały ciągi pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie w celu obsługi przyległego terenu. Rozbudowany odcinek posiada oświetlenie drogowe. Realizacji doczekały się nowe zatoki autobusowe, a przepusty przeszły przebudowę – wylicza Agata Andruszewska.
W planach kolejne prace na DK45
Finisz prac pomiędzy Jełową i Biedrzanami to nie ostatnie słowo drogowców jeśli chodzi o DK45 od stolicy regionu na jego północ. Trwają już prace na kolejnym odcinku, od Zawady do Jełowej. Tu jednym z istotniejszych elementów jest budowa wiaduktu nad linią kolejową Opole – Kluczbork. Dzięki temu zniknie kolizyjny przejazd.
Równolegle GDDKiA szykuje się do kolejnych prac. Plan zakłada, że trasa Opole – Kluczbork zyska nowe oblicze do 2030 roku. Harmonogram jest następujący:
- rozbudowa DK45 Opole – Zawada wraz z budową obwodnicy Zawady (do 2030 r.),
- rozbudowa DK45 Bierdzany – Kuniów (2027-2029),
- rozbudowa DK42/45 Kluczbork – początek obwodnicy Praszki (2026-2028).
Czytaj także: Nowa droga do A4 gotowa. Prace trwały blisko trzy lata
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania