Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych prowadzi systematyczną rozbudowę kolejnych odcinków trasy nr 45. Na finiszu są prace na odcinku Jełowa – Bierdzany, od niedawna trawa modernizacja drogi pomiędzy Zawadą i Jełową. W planach są też inwestycje na kolejnych odcinkach na północ, w kierunku Kluczborka. W zawieszeniu pozostaje rozbudowa DK45 na odcinku obwodnica Opola – Zawada wraz z wykonaniem drogi omijającej miejscowość. A przynajmniej tak się wydawało.
Obwodnica wsi Zawada nie miała akceptacji, ale…
Przygotowania do tej inwestycji GDDKiA rozpoczęła w 2021 roku. Prace nad studium korytarzowym zakończyły się w 2022 roku. Powstało osiem wariantów drogi. Do dalszych prac projektowych drogowcy wybrali warianty nr 3 i 4 (prowadzące obwodnicę od południowo-wschodniej strony Zawady) oraz nr 8 (obejście od strony północno-zachodniej).
– Wszystkie warianty nowego przebiegu drogi krajowej po stronie północnej i południowej Zawady spotkały się z negatywnym odbiorem społecznym – przypomina Anna Szumańska, rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury.
– Kwestią sporną była przede wszystkim mała odległość planowanej trasy od istniejącej zabudowy. Zaś w przypadku oddalenia od niej – naruszenie terenów przyrodniczych i związanych z ochroną wód pitnych. Rozbudowa DK45 w jej obecnym przebiegu wymagałaby licznych wyburzeń – wylicza.
Anna Szumańska zaznacza, że proponowane warianty przebiegu trasy przewidziane do dalszych analiz również nie uzyskały akceptacji samorządów.
– W trakcie spotkania w Ministerstwie Infrastruktury w kwietniu 2025 r. przedstawiciele gmin Turawa oraz Łubniany wyrazili dezaprobatę dla wszystkich proponowanych dotychczas rozwiązań – mówi.
…trasa nie jest skreślona
Ale okazuje się, że Zawada może doczekać się obwodnicy. Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole, informuje, że trwają prace nad aneksem do Programu Inwestycji. Ten ma uwzględniać możliwość przeprowadzenia analiz włączenia inwestycji do obwodnicy Opola w innym miejscu niż do skrzyżowania z istniejącą DK45.
Anna Szumańska zwraca przy tym uwagę na fakt, że prawie cały odcinek drogi krajowej stanowiący północną obwodnicę Opola pozostaje w zarządzie miasta.
– Priorytety inwestycyjne stolicy regionu nie uwzględniają rozbudowy tej drogi, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej przepustowości całej trasy – zauważa rzeczniczka resortu infrastruktury.
Na dodatek dotychczasowe warianty trasy nie są całkowicie skreślone. Agata Andruszewska tłumaczy, że to punkt wyjścia do dalszych analiz.
– Warianty mogą ulegać dalszym modyfikacjom, jak również mogą powstawać kolejne przebiegi wynikające z prac na kolejnym etapie przygotowania inwestycji. Mowa o studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) – mówi.
Rysuje też wizję dalszych etapów przygotowań do inwestycji.
– Na etapie STEŚ następuje wybór wariantu rekomendowany do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). To decyzja określająca korytarz przebiegu obwodnicy. W ramach opracowania STEŚ wykonana będzie Wielokryterialna Analiza Porównawcza (WAP), w której każdy analizowany na tym etapie wariant będzie poddany badaniu uwzględniającemu kryteria techniczne, ekonomiczne i środowiskowe (w tym również aspekty społeczne), podzielone na szereg podkryteriów. Opracowana metodą matematyczną WAP jest narzędziem pozwalającym na jednoznaczną i obiektywną ocenę oraz wybór optymalnego wariantu rozwiązań projektowych, rekomendowanego do uzyskania DŚU – opisuje.
Obwodnica wsi Zawada – kiedy wybór optymalnej trasy? Jest termin
Rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury zauważa, że obwodnica Zawady wymaga „wypracowania jednolitego stanowiska strony samorządowej i społecznej w zakresie oczekiwanego kształtu inwestycji”.
– Podjęcie dalszych decyzji w tej sprawie będzie uzależnione od analizy układu komunikacyjnego wokół Opola. Wraz z uwzględnieniem m.in. wyników Generalnego Pomiaru Ruchu przewidzianego na 2025 rok – zaznacza Anna Szumańska.
Agata Andruszewska informuje zaś o jednym istotnym terminie.
– Mając na uwadze konieczności przeprowadzenia szczegółowych analiz wszystkich aspektów mogących mieć wpływ na wybór optymalnego przebiegu drogi, wskazanie rekomendowanego wariantu do wniosku o DŚU nastąpi nie wcześniej niż w II połowie 2027 r – zapowiada.
Czytaj także: Nowa droga do A4 gotowa. Prace trwały blisko trzy lata
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania