środa, 17 grudnia, 2025
  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych
Opolska360
  • Najważniejsze
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
  • Najważniejsze
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
REKLAMA
Home Biznes

Sindbad z Opola świętuje 40-lecie. Jakie były początki firmy i jak przetrwała pandemię?

Powstały w 1983 roku Sindbad to przedsiębiorstwo branży transportowej z siedzibą w Opolu. Przez 40 lat przewiózł prawie 18 milionów pasażerów zajmując się głównie międzynarodowymi przewozami autokarowymi.

Anna Konopka Anna Konopka
2023-03-21
w Biznes, Opole
Sindbad z Opola

Na zdjęciu od lewej: wiceprezes zarządu Bogdan Kurys, prezes zarządu Ryszard Wójcik i asystent zarządu - Karol Wójcik z Sindbada. / Fot. Anna Konopka

REKLAMA
REKLAMA

Sindbad z Opola znany w całej Europie

Autokary Sindbad z Opola można spotkać dziś w całej Europie. Ale twórcy przedsiębiorstwa, które powstało 40 lat temu, zawsze podkreślają jego opolski charakter.

– Firma była zakładana w warunkach stanu wojennego. W 1983 roku w ramach ocieplania wizerunku władze reżimowe postanowiły wprowadzić pewne ułatwienia w życiu gospodarczym. To wtedy powstało ponad 50 prywatnych biur podróży, które już po paru miesiącach pokazały swoje miejsce na rynku. To spowodowało reakcję ze strony władzy ludowej. Czyli ograniczenia – mówi Ryszard Wójcik, prezes zarządu firmy Sindbad, jej pomysłodawca, założyciel i właściciel.

Pierwszy kierunek rozwoju

Przez kolejne lata otwarcie biura podróży stało się już niemożliwe.

– W tamtym czasie nasz zakres był bardzo ograniczony. Dostosowaliśmy się głównie do potrzeb regionalnych i rozpoczęliśmy specjalizację w pośrednictwie wizowym. Pamiętajmy, że na Opolszczyźnie wiza była w tamtym czasie niezwykle pożądana. Naturalne były więc dalsze działania – próby organizacji przejazdu osób, które te wizy zdobyły – wspomina.

– Stąd pomysł na przejazdy autokarowe, które w komunizmie były bardzo ograniczone dla podmiotów prywatnych. Próba pierwszej rejestracji prywatnego autokaru w Opolu trwała prawie trzy miesiące. Mentalność urzędników nie dopuszczała wręcz takiej możliwości, że prywatny właściciel może posiadać autokar – mówi Ryszard Wójcik.

Szef Sindbada podkreśla, że po przewozach autokarowych firma równolegle rozwijała wszystkie zakresy turystyki.

– Przez pewien czas byliśmy dużym tour operatorem, również z ofertą samolotową. Na początku lat dwutysięcznych uznaliśmy, że głównym kierunkiem rozwojowym będą regularne przewozy autokarowe. To dzieje się praktycznie nieprzerwanie od 1992 roku. Dziś w tym zakresie jesteśmy jedyną polską firmą, która takie przewozy realizuje, od początku do końca będąc ich organizatorem i sprzedawcą – wspomina.

Podatki dla przedsiębiorców pod górkę

Ryszard Wójcik zaznacza, jak wielką rolę w rozwoju firmy pełni system podatkowy, który przez cztery dekady znacząco się zmienił. – Gdy zaczynaliśmy działalność skala podatkowa dla firm prywatnych wynosiła 93,5 proc. Trudno było w tych warunkach prowadzić działalność w sposób zgodny z obowiązującymi kanonami. Ale nam udało się przeżyć – mówi.

Ustawa Wilczka wprowadziła podatek dochodowy w wysokości 40 proc. – To był postęp, dostosowaliśmy się – mówi prezes.

Przypomina, że to premier Leszek Miller wprowadził 19 proc. podatek liniowy dla osób prowadzących działalność.

– Warto przypomnieć, że w ciągu czterech lat podatek z 19 proc. dla osób prowadzących w Polsce działalność wzrósł o ponad połowę i osiągnął niecałe 30 proc. Nie mamy o to pretensji do władzy, ale żaden przedstawiciel ekipy rządzącej nie powiedział, że najlepiej zarabiającym w Polsce firmom prywatnym podniesiono podatki o 50 proc. I to dzięki temu znalazły się środki na sfinansowanie całej strefy socjalnej – mówi Ryszard Wójcik.

Sindbad z Opola po pandemii wychodzi na prostą

Bogdan Kurys, wiceprezes zarządu Sindbada przypomina, jak ogromny wpływ miała pandemia na branżę turystyczną.

– To był bardzo trudny dla nas czas. W kwietniu 2020 roku całkowicie zamknęliśmy działalność firmy, zaprzestaliśmy realizację połączeń na sześć tygodni. Powrót był niezwykle mozolny – wspomina.

Sindbad do 2019 roku łącznie przewoził nieco ponad milion pasażerów na trasach międzynarodowych. W 2020 było to już 480 tys. osób.

– To był spadek o ponad 50 proc. W roku 2022 udało nam się przewieźć 777 tys. pasażerów, więc wróciliśmy do 75 proc. tego, co było w roku 2019. Liczymy, że w obecnym roku uda się przekroczyć poziom 80 proc. – wylicza.

Ponad 200 autokarów

W spółce głównej Sindbada jest 110 autokarów, a w spółce realizującej połączenia lokalne i międzymiastowe w Opolu – 105 pojazdów.

– Z 215 pojazdów zdecydowana większość to nowe turystyczne autokary. Głównie marki Setra, wiodącego producenta – wylicza wiceprezes.

– Od początku działalności kupiliśmy 333 autokary, z czego 218 były fabrycznie nowe. W roku 2023 kupimy 21 nowych autokarów Setra i Mercedesa. W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy zamówienie na kolejne z odbiorem w 2024 roku. To również inwestycja na poziomie 20 nowych autokarów – zdradza.

Przed pandemią spółka Sindbad z Opola i jej spółka córka z Olsztyna zatrudniały łącznie 503 osoby. W roku 2020 było to już 333 osoby.

– Ostatecznie spółka z Olsztyna została postawiona w stan likwidacji. A dziś w spółce mamy 384 pracowników, czyli 76 proc. tego co było przed pandemią – podaje Bogdan Kurys.

– Nie przetrwalibyśmy trudnego okresu, gdyby nie dywersyfikacja działalności różnych podmiotów w grupie Sindbad. Poza przewozami i wynajmem autokarów realizujemy również przewozy lokalne, od kilku lat prowadzimy działalność deweloperską. Mamy również swój dworzec przesiadkowy w Opolu. Dziś korzysta z niego wielu przewoźników, którzy do Opola przyjeżdżają.

W portfelu Sindbada jest jeszcze spółka zajmująca się naprawą i serwisem autokarów, spółka zajmująca się sprzedażą i serwisem samochodów osobowych, spółka zajmująca się budową, wynajem i zarządzaniem magazynów wielkopowierzchniowych, spółka informatyczna i spółka, która logistycznie koordynuje wprowadzanie oferty na polskim rynku przewoźników wschodnich. Do tego dochodzi działalność gastronomiczna w Opolu – restauracja Mąka i Wół, Biały Dzik.

– Te wszystkie działalności pozwoliły nam oprzeć drugą nogę w innym miejscu, gdy noga podstawowa w okresie pandemii została podcięta – tłumaczy Bogdan Kurys. – Dzięki temu dziś spółka i grupa Sindbad są w bardzo dobrej sytuacji.

Wyzwania na kolejne lata

– W najbliższej przyszłości wyzwaniem będzie z pewnością kurczący się rynek dostępnych kierowców w Polsce. Dlatego staramy się bardzo dbać o naszych pracowników – mówi Karol Wójcik, asystent zarządu Sindbada.

– Odpowiadamy na wszelkie wyzwania wrzucane przez konkurencję z Zachodu, która posiada znacznie większe możliwości finansowe. Kluczowe będzie, to co Unia Europejska zdecyduje w kontekście napędów, jeśli chodzi o autokary długodystansowe. Z 2035 rokiem w motoryzacji ma się zakończyć rejestracja silników spalinowych. Jako przewoźnik długodystansowy korzystamy z silnika diesla i ciężko nam sobie wyobrazić, że z tego zrezygnujemy. Na dziś nie ma takiej możliwości.

 

Tags: biznes opoleSindbad Opole
REKLAMA

NAJPOPULARNIEJSZE

  • sklep zaułek u marysi w Opolu

    Rodzinny sklepik zniknie z centrum Opola. Kres biznesu z tradycjami

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • To była jedna z największych atrakcji Opola. Powróci dawny blask?

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Mirbud i Adamietz w wyścigu o Port Polska. Na mecie kontrakt na 5 mld zł

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Prezes OSP z zarzutami. Miał molestować nieletnie dziewczyny

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Nowe mieszkania OTBS w Opolu gotowe i czekają na mieszkańców

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

REKLAMA
  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Najważniejsze
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Razem dla środowiska
  • Dobra Energia
  • Gazetki promocyjne
  • Redakcja
  • Kontakt

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025