Nowy wiadukt w Gogolinie to temat, o którym mówi się od lat. Teraz są szanse, że inwestycja przyspieszy. Za ponad 1,3 mln zł powstała dokumentacja projektowa. Dołożyła się do niej gmina Gogolin – kwotą 922,5 tys. zł. Jest też „zielone światło” do realizacji. Odblokowania doczekały się fundusze unijne na politykę spójności. I właśnie z tego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu będzie starał się pozyskać pieniądze na wykonanie projektu.
Nowy wiadukt w Gogolinie – jak będzie wyglądał?
Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa, prezentował projekt w Gogolinie. Zauważył, że przejazd kolejowy jest „permanentnie zamknięty” i dzieli miasto na dwie części.
– Powstanie przejazd wiaduktem nad drogą kolejową, który wspólnie wybudujemy. Dokumentacja już jest. Składamy więc teraz wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Mam nadzieję, że nowy wiadukt w Gogolinie powstanie w ciągu kilku lat – mówi.
Według aktualnych szacunków, inwestycja może pochłonąć ok. 100 mln zł. Szymon Ogłaza podkreślał, że choć sam wiadukt mieć będzie „tylko” nieco ponad 90 metrów długości, to jego budowie towarzyszyć będzie zmiana układu komunikacyjnego w centrum Gogolina.
Nowy wiadukt w Gogolinie oznacza bowiem likwidację skrzyżowania z linią kolejową. Według danych sprzed kilku lat, przejazd kolejowy w tym miejscu był zamknięty przez osiem godzin na dobę. To całkowicie blokowało ruch na drodze wojewódzkiej. Dotyczyło to pieszych, rowerzystów, kierowców samochodów i pojazdów służb ratunkowych.
W przypadku pieszych ten stan zmienił się w 2022 roku, wraz z wybudowaniem przejścia podziemnego wyposażonego w windy. Bez wiaduktu przejazdu kolejowego zlikwidować jednak nie można.
Kluczowa inwestycja komunikacyjna
Należy pamiętać, że droga wojewódzka nr 409 stanowi ważną alternatywę dla pobliskiej autostrady A4. W razie wypadków czy remontów służby drogowe potrafią kierować na nią ruch. A to skutkuje korkami.
Pełny zakres inwestycji obejmuje:
- budowę wiaduktu drogowego o rozpiętości 80 m nad układem torowym;
- budowę wiaduktu drogowego o rozpiętości 12 m nad ulicą;
- budowę drogi wojewódzkiej o długości około 850 m;
- budowę dróg serwisowych o łącznej długości 740 m;
- rozbudowę istniejącego układu drogowego dla odtworzenia istniejących połączeń;
- budowę i przebudowę skrzyżowań drogowych (m.in. powstanie rondo)
- budowę ścieżek pieszo-rowerowych;
- budowę chodników;
- przebudowę i zabezpieczenie kolidującej infrastruktury
Nowy wiadukt w Gogolinie i zmiana przebiegu drogi wojewódzkiej nr 409 upłynni ruch i poprawi bezpieczeństwo w tym rejonie. Oznaczać będzie też większą atrakcyjność tych terenów.
Czytaj także: Duża inwestycja drogowa w centrum Opola. Będą estakada i rondo
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.