środa, 27 sierpnia, 2025
  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych
Opolska360
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
REKLAMA
Home Tylko u nas

Trasa średnicowa w Opolu tylko dla autobusów MZK? Miasto ma konkurencję

Opole jest liderem projektu, w którym chodzi o „zakup, budowę i przebudowę infrastruktury transportu miejskiego”. Ratusz szczegóły trzyma w tajemnicy, ale ustaliliśmy, że w jego ramach miasto chce m.in. wybudować trasę średnicową. Tylko, że przez kilka lat mogłyby z niej korzystać wyłącznie autobusy MZK. Na dodatek stolica województwa konkuruje o unijne dofinansowanie z projektem Starostwa Powiatowego w Opolu, które wspólnie z kilkunastoma samorządami planuje budowę sieci tras pieszorowerowych.

Piotr Guzik Piotr Guzik
2024-06-29
w Najważniejsze, Opole, Tylko u nas
średnicowa trasa w Opolu

Trasa średnicowa w Opolu tylko dla autobusów MZK? Ratusz ani nie potwierdza, ani nie zaprzecza - fot. MZK Opole

REKLAMA

Trasa średnicowa w Opolu to temat, który liczy sobie wiele lat. Dzieli też mieszkańców na tych, którzy chcą jej budowy, i tych, którzy się jej sprzeciwiają. Na początku minionego roku okazało się, że inwestycja ostatecznie ma decyzję środowiskową. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska utrzymała bowiem w mocy decyzję wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w 2016 roku.

Pojawiły się jednak nowe komplikacje. Pierwsza: konieczność zmieszczenia się z nową drogą na wyznaczonych działkach i brak możliwość burzenia budynków. To istotne w kontekście Pasieki, gdzie na trasę jest mało miejsca.

Druga komplikacja: fakt, że w czasie, gdy decyzja środowiskowa RDOŚ była w zawieszeniu, modernizację i rozbudowę torów pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie przeprowadziła spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To również zrodziło znaki zapytania, czy trasa średnicowa się tam zmieści.

Trasa średnicowa w Opolu. MZD: Jest miejsce na nową drogę

Miasto zleciło więc opracowanie nowej koncepcji, by sprawdzić, czy jest dość miejsca na drogę, która połączyć ma ulice Struga z Prószkowską. Miejski Zarząd Dróg w Opolu informuje, że prace nad koncepcją są na finiszu.

– Brakuje jeszcze ważnego czynnika, którym są powykonawcze mapy geodezyjne ze strony PKP. Gdy wykonawca koncepcji, firma DMK Inżynieria, otrzyma takie mapy, to na ich podstawie będzie można potwierdzić to, co do tej pory udało się wypracować w ramach koncepcji – mówi Mariusz Chałupnik, rzecznik MZD.

– Na ten moment możemy potwierdzić, iż pomiary wykazały, że przebieg trasy średnicowej pokrywa się z postanowieniami decyzji środowiskowej zatwierdzonej przez GDOŚ. Prace nad kolejnym etapem, czyli nad dokumentacją, będziemy mogli zlecić dopiero po zatwierdzeniu koncepcji – zaznacza.

Urząd miasta zlecił prace nad projektem w ramach specustawy. Kwestią otwartą pozostaje jednak finansowanie budowy nowej trasy. Niedawno ratusz szacował koszty na 200 mln zł. Miasto poszukuje zewnętrznego dofinansowania. Ale – jak słyszymy nieoficjalnie – o to nie jest łatwo, ponieważ trasa średnicowa w Opolu ma być drogą gminną. A na taką nie jest łatwo zdobyć wysokie wsparcie.

Trasa średnicowa w Opolu tylko dla autobusów MZK?

Tymczasem na czerwcowej sesji radni zgodzili się na udział Opola w projekcie „Bezpieczny transport w Aglomeracji Opolskiej”. To projekt partnerski, w którym stolica regionu jest liderem, a partnerami gminy Chrząstowice, Gogolin, Komprachcice, Krapkowice, Murów, Popielów i Prószków, a także Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu. Samorządy i spółka ubiegają się w nim o unijne dofinansowanie.

Czego konkretnie? Uchwała tego nie precyzuje. Przeciwnie, jest na wysokim poziomie ogólności. Czytamy w niej, że projekt „dotyczy zakupu, budowy i przebudowy infrastruktury transportu miejskiego, w tym obejmuje m.in. ścieżki rowerowe, infrastrukturę do ładowania pojazdów zeroemisyjnych oraz energooszczędne oświetlenie”.

Zapytaliśmy w ratuszu czego dotyczy projekt. – Szczegóły podamy po zakończeniu naboru, czyli po 11 lipca. Nie chcemy odkrywać wszystkich kart. Samorządy walczą o spore pieniądze i podawanie zbyt wielu szczegółów na tym etapie mogłoby wpłynąć na zmniejszenie naszych szans na pozyskanie naprawdę dużych pieniędzy – mówi Adam Leszczyński, rzecznik urzędu miasta.

Ustaliliśmy, że trasa średnicowa w Opolu ma być elementem tajemniczego projektu. Przy czym ciekawe jest to, że – jak słyszymy nieoficjalnie – miasto planuje ją jako drogę tylko dla autobusów MZK.

– Powód jest prosty. Z pieniędzy unijnych nie jest już tak łatwo pozyskać kasy na budowę dróg – mówi nasz informator. – Liczy się efekt ekologiczny. W tym wypadku chodzi o zagranie kartą promowania transportu zbiorowego. Na rozwiązania infrastrukturalne na ten cel można łatwiej uzyskać dofinansowanie.

Zapytaliśmy o to w ratuszu. Odpowiedź była jednak podobna do poprzedniej.

– Projekt jest wciąż przygotowywany. Po zakończeniu naboru, czyli po 11 lipca, będziemy przekazywać jego szczegóły – odpowiada Adam Leszczyński.

Konkurencja ze strony Starostwa Powiatowego w Opolu

Opolski ratusz jest tajemniczy, gdyż ma konkurencję w walce o unijne pieniądze ze strony Starostwa Powiatowego w Opolu. To zabiega o dofinansowanie budowy infrastruktury pieszo–rowerowej, głównie ścieżek dla pieszych i cyklistów.

Powiat Opolski – lider projektu – ma 12 partnerów w projekcie. Są to:

  • Samorząd Województwa Opolskiego,
  • Powiat Brzeski,
  • Powiat Strzelecki,
  • Gmina Dąbrowa,
  • Gmina Lewin Brzeski,
  • Gmina Łubniany,
  • Gmina Niemodlin,
  • Gmina Ozimek,
  • Gmina Tarnów Opolski,
  • Gmina Tułowice,
  • Gmina Turawa
  • Stowarzyszenie Aglomeracja Opolska.

– Szacunkowy koszt projektu to około 122 mln zł. Dofinansowanie wynosiłoby 85 procent kosztów z tej kwoty – mówi Monika Kluf, rzeczniczka starostwa.

W przypadku projektu, któremu przewodzi Opole, mówi się o kwocie około 200 mln zł. Dla wszystkich więc pieniędzy może nie starczyć.

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.

Tags: inwestycje opolekomunikacja OpoleMZD OpoleStarostwo Powiatowe Opoletrasa średnicowa opoleUrząd Miasta Opole
REKLAMA
Poprzedni post

Noc Kultury 2024 w Opolu. Masa atrakcji w mieście

Następny post

Colours of Ostrava 2024, czyli muzyczna bomba na lato. Lenny Kravitz gwiazdą

Czytaj więcej

opalanie
Najważniejsze

Opalanie się to moda. Nasza skóra go nie lubi i nie potrzebuje

Krzysztof Ogiolda
2 godziny temu
0

Nasza skóra szczególnie latem zasługuje na pielęgnację i ochronę. Skóra jest barierą przed szkodliwymi czynnikami, takimi jak bakterie, zanieczyszczenia czy...

Czytaj więcejDetails
Łukasz Włodarek
Opole

Zmiany w sztabie szkoleniowym Odry! Z Opola do Widzewa Łódź

Łukasz Baliński
15 godzin temu
0

- Chciałbym serdecznie podziękować Klubowi za współpracę. Chcę też podkreślić, że moja współpraca ze sztabem przebiegała wzorcowo i bardzo dobrze...

Czytaj więcejDetails
nowy most przez Odrę
Najważniejsze

Nowy most przez Odrę z rekordową dotacją. To nie będzie droga dla aut

Agnieszka Koziak
19 godzin temu
0

Dwukilometrowa trasa, której elementem jest nowy most przez Odrę, pobiegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej i połączy rondo przy ul. Struga...

Czytaj więcejDetails

KUP e-WYDANIE

NAJPOPULARNIEJSZE

  • Sum gigant w Odrze. Złowiono go na Opolszczyźnie!

    Sum gigant w Odrze. Złowiono go na Opolszczyźnie!

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Nowy most przez Odrę z rekordową dotacją. To nie będzie droga dla aut

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Wielkie zmiany w opolskich parafiach. Biskup Andrzej Czaja przenosi proboszczów i wikarych

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • 16. Festiwal Opolskich Smaków na zakończenie wakacji

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Wzrosną stawki za odbiór odpadów w Opolu. Będzie też wyższa ulga

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO KATEGORIACH

  • Biznes
  • Dobra Energia
  • Ekologia
  • Najważniejsze
  • Nauka
  • Opole
  • Opolski Biznes
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO TAGACH

Arkadiusz Wiśniewski artykuł sponsorowany biznes biznes opole Diecezja Opolska ekologia Futsal GDDKiA Opole Gwardia Opole Historia inwestycje opole inwestycje opolskie Koalicja Obywatelska Opole komunikacja Opole Koszykówka Kościół Opole Kościół Opolskie Krapkowice kultura kultura opole Kędzierzyn-Koźle MKS Kluczbork Mniejszość Niemiecka MZD Opole Nysa Odra Opole Opolska policja PiS PiS Opole Piłka nożna Piłka ręczna Platforma Obywatelska Opole (PO) Policja Opole Prokuratura Opole PSL Opole reklama Siatkówka Stal Nysa Uniwersytet Opolski Urząd Marszałkowski Opole Urząd Miasta Opole Wybory do Sejmu i Senatu 2023 Wybory parlamentarne 2023 ZAKSA Kędzierzyn-Koźle zdrowie Opole
REKLAMA
  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Razem dla środowiska
  • Dobra Energia
  • Gazetki promocyjne
  • Redakcja
  • Kontakt

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025