Rozbudowa tego odcinka drogi krajowej nr 45 pod Opolem rozpocznie się za rondem u wylotu z Zawady. Koniec modernizowanej trasy będzie w Jełowej, gdzie obecnie trwają prace związane z rozbudową odcinka prowadzącego do Bierdzan. Plan zakłada poszerzenie i wzmocnienie jezdni. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada też przebudowę trzech skrzyżowań.
– Konieczna będzie zmiana ich geometrii. Oprócz tego na skrzyżowaniu z drogą powiatową Kolanowice – Węgry powstanie rondo – zapowiada Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole.
Istotnym elementem inwestycji jest też budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową Opole – Kluczbork. Konstrukcja będzie biegła prostopadle nad torami, a dotychczasowy przejazd kolejowy czeka likwidacja. Wiadukt powstaje na północ od tego przejazdu, a prowadzić będzie do niego około 800 metrów nowej drogi krajowej nr 45.
Rozbudowa drogi krajowej nr 45 pod Opolem będzie się też wiązać z wykonaniem trzech nowych mostów. Te powstaną nad rzekami Mała Panew, Kanał Fabryczny i Brynica. Na terenach zabudowanych wzdłuż drogi powstaną nowe chodniki. Będzie też ciąg pieszorowerowy.
Rozbudowa drogi krajowej nr 45 pod Opolem – siedem zgłoszeń
Przygotowania do inwestycji już trwają. Prowadzą je Lasy Państwowe, wycinając drzewa rosnące przy jezdni. Do tego dochodzi wycinka lasu przy przejeździe kolejowym pod budowę nowego wiaduktu i jezdni.
Natomiast GDDKiA Opole jest na etapie wyboru wykonawcy zadania. Do przetargu na modernizację blisko 9 kilometrów trasy pomiędzy Zawadą i Jełową zgłosiło się siedem firm. Lista ofert jest następująca:
- Duna Polska (dawniej Mota-Engil Central Europe) – 98 348 229,00 zł,
- Konsorcjum firm ADAC-LEWAR oraz Himmel i Papesch Opole – 104 445 831,57 zł,
- BUDIMEX – 108 203 321,73 zł,
- konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe Larix, DROG-BUD oraz Nowak-Mosty – 110 554 400,79 zł,
- Trakcja – 113 127 835,68 zł,
- konsorcjum firm UNIBEP oraz ADAMIETZ – 123 853 100,24 zł,
- STRABAG Infrastruktura Południe – 128 810 385,34 zł.
Agata Andruszewska zaznacza, że obecnie GDDKiA analizuje zgłoszenia do przetargu, którego przedmiotem jest rozbudowa drogi krajowej nr 45 pod Opolem. Wybór powinien jednak wystąpić w najbliższych tygodniach. Drogowcy planują bowiem, że inwestycja rozpocznie się jeszcze w tym roku. Finał ma nastąpić w 2027 roku.
Czytaj także: Ma być autostradowy dojazd do autostrady A4. Będzie wycinka
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania