Nowy plac przed dworcem w Opolu można było obserwować już od jakiegoś czasu, ale dopiero w poniedziałek 18 grudnia zakończyły się tam prace. Przynajmniej formalnie, bowiem jeszcze we wtorkowy poranek na miejscu można było spotkać pracowników zajmujących się zielenią oraz robotników tnących kamienne płyty.
Kwestia tego, jak zmieniał się plac przed dworcem w Opolu, budziła spore emocje wśród mieszkańców. Krytycy wskazywali, że jego forma nijak ma się do otaczającej przestrzeni. Wytykali, że zielone pagórki wyglądają jak kopce kretów, kurhany bądź wioska Teletubisów.
Zwolennicy inwestycji odpierali, że plac przed dworcem w Opolu wygląda o wiele lepiej, niż do tej pory. Wskazywali, że dzięki przebudowie pojawiły się tam nowe drzewa, łącznie około 50 sztuk. Apelowali też, by z oceną poczekać na efekt finalny. Oraz na wiosnę, gdy drzewa powinny zakwitnąć.
Nowy plac przed dworcem w Opolu. Kiedy będzie dostępny?
W ostatnich tygodniach oprócz nasadzeń na terenie placu pojawiła się pergola oraz elementy wyposażenia placu zabaw. To m.in. zjeżdżalnie i trampoliny. Naprzeciwko budynku poczty znalazła się też tablica pamiątkowa na temat Olgi „Kory” Sipowicz, która patronuje nowej przestrzeni.
– Obecnie trwają odbiory techniczne. Plac ma być oddany do końca roku – mówi Adam Leszczyński, rzecznik opolskiego ratusza.
To oznacza, że jeszcze przed końcem 2023 roku zmodernizowany plac przed dworcem w Opolu powinny przestać okalać bariery. Dodajmy, że inwestycja pochłonęła około 11 mln zł.
Nowy plac przed dworcem w Opolu. Co z renowacją lokomotywy?
Dużym znakiem zapytania jest natomiast kwestia modernizacji lokomotywy, która znajduje się na placu wraz z fragmentem torów oraz sygnalizatorem. Plan zakładał, że lokomotywa, która wcześniej stała pomiędzy wejściem do budynku dworca a pocztą, przejdzie remont w trakcie prac na placu. Ale w międzyczasie wojewódzka konserwator zabytków zdecydowała o wpisaniu maszyny na listę zabytków.
– To sprawia, że renowacja zajmie więcej czasu niż pierwotnie zakładaliśmy. Mamy już decyzję. I na jej podstawie będziemy zlecać przygotowanie dokumentacji renowacji lokomotywy. Wiadomo już jednak, że samo usunięcie rdzy i pomalowanie nie wystarczy – mówi Adam Leszczyński.
– Warto dodać, że lokomotywa ta była produkowana w latach 50. Przez 7 lat powstało blisko 200 egzemplarzy. Opolska lokomotywa pochodzi z 1956 roku, czyli z przedostatniego roku produkcji – wskazuje rzecznik.
Co z tunelem w ciągu ulicy 1 Maja?
Forma, jaką obecnie ma nowy plac przed dworcem w Opolu, to drugi etap rewitalizacji tej części miasta. Pierwszym była budowa parkingu wielopoziomowego w miejscu dworca PKS. Do realizacji pozostaje etap trzeci: budowa tunelu w ciągu ulicy 1 Maja.
Ten wedle prezentowanych ponad pięć lat temu planów rozpoczynać miał się za skrzyżowaniem z ulicą Kołłątaja, a kończyć na wysokości gmachu Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. W ten sposób możliwa byłaby likwidacja sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na wysokości budynku poczty. Zamysł był taki, że piesi poruszający się pomiędzy dworcem kolejowym a ulicą Krakowską nie musieliby przechodzić przez jezdnię.
Adam Leszczyński zapewnia, że miasto nie zrezygnowało z tego zamiaru. Ale nie ma pieniędzy na jego realizację.
– Bardzo nam zależy na tej inwestycji, ale czekamy na źródło zewnętrznego dofinansowania – mówi.
Czytaj także: W Domku Lodowym w Opolu działa już nowy lokal