Obwodnica Brzegu decyzję środowiskową uzyskała w połowie 2024 roku. Wydała ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Opolu. Wójt gminy Skarbimierz zaskarżył tę decyzję do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ta na początku lipca 2025 roku skargę odrzucił i utrzymał w mocy postanowienie RDOŚ.
Wójt Skarbimierza nie złożył jednak broni. Skierował sprawę do WSA w Warszawie. Zrobił to jednak z naruszeniem terminu, dlatego też sąd ją odrzucił postanowieniem z 17 października.
Agata Andruszewska, rzeczniczka oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu zaznacza, iż tym samym można rozpocząć dalsze prace nad realizacją obwodnicy Brzegu.
Obwodnica Brzegu z nowym mostem nad Odrą
Spośród pięciu pierwotnie opracowanych wariantów decyzję środowiskową uzyskał ten o długości 8,7 km. Droga będzie przebiegać przez teren gmin Skarbimierz, Brzeg i Lubsza. Istotnym elementem inwestycji będzie nowy most nad Odrą o długości 700 metrów.
– Obwodnica Brzegu będzie przebiegać po zachodniej stronie miasta i rozpocznie się w miejscu skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i 39. Na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK39 poprzez rondo – opisuje Agata Andruszewska.

Agata Andruszewska wskazuje, że w ramach inwestycji powstaną ronda i obiekty inżynierskie. Zaplanowaliśmy budowę rond oraz obiektów inżynierskich.
– Zamierzamy też wybudować Obwód Utrzymania Drogi w obrębie planowanego ronda na skrzyżowaniu DK94 i DK39 oraz parkingi dla obu kierunków – wylicza.
Budowa najwcześniej w 2027 roku
– Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj planujemy w 2027 r. po wykonaniu badań geologicznych. Roboty budowlane w terenie rozpoczną się po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – zapowiada rzeczniczka GDDKiA Opole.
Agata Andruszewska przypomina, że nowa obwodnica Brzegu ma służyć wyprowadzeniu tranzytu z miasta. Poprawi to bezpieczeństwo mieszkańców.
– Inwestycja pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94 – zauważa.
Obwodnica Brzegu to jedna z czterech realizowanych w woj. opolskim w ramach programu budowy stu obwodnic. Decyzje środowiskowe mają też obejścia Sidziny (w ciągu DK46) oraz Prudnika (w ciągu DK41). Obwodnica Lędzin (w ciągu DK46) jest trakcie opracowań studialno-koncepcyjnych.
Czytaj także: Nowa szansa na dokończenie obwodnicy Opola? Minister zapowiada zmiany
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania



