Ta niepewność wynika z faktu, że planowane nowe ścieżki rowerowe w Opolu w większości pozostają w fazie koncepcji. Zwycięzcy przetargów na ich realizację w większości najpierw muszą przygotować projekty, a dopiero potem będą mogli rozpocząć prace budowlane.
Taka sytuacja ma miejsce w przypadku budowy ciągu pieszo-rowerowego, który połączy Czarnowąsy ze Świerklami. Przed laty głośno było o tym, iż jego realizacja wzdłuż istniejącej drogi oznaczać będzie wycinkę Alei Dębowej.
– Inwestycja budowy ciągu pieszo-rowerowego z Czarnowąsów do Świerkli nie przewiduje przebudowy jezdni. Aleja Dębowa, która rośnie wzdłuż trasy pozostanie więc w niezmienionej formie – zapowiada Mariusz Chałupnik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.
– Planowany ciąg powstanie po lewej stronie, jadąc od Czarnowąsów. Trasa poprowadzi lasem. Nie znamy liczby drzew koniecznych do usunięcia z racji kolizji z trasą. To wykaże dopiero dokumentacja projektowa – informuje.
Zaznacza, że łącznie 16 zadań w ramach których w Opolu powstaną nowe ścieżki rowerowe, ma formułę „zaprojektuj i wybuduj”.
Wśród tych, które mają już gotowe projekty, w dwóch przypadkach wiadomo już, że bez wycinek się nie obędzie. Mowa o trasach zaplanowanych wzdłuż ulic Wrocławskiej i Teligi.
– Będą wymagały usunięcia łącznie 29 drzew – wylicza Mariusz Chałupnik.
Dodaje, że projekty inwestycji wzdłuż ulic Częstochowskiej i Ozimskiej nie przewidują ingerencji w drzewostan.
Od piątku prace przy ulicy Ozimskiej
W piątek 11 lipca rozpocznie się realizacja ostatniego ze wskazanych zadań. Robotnicy pojawią się w rejonie pływalni Akwarium. Mariusz Chałupnik wylicza, że inwestycja zakłada m.in.:
- budowę dwukierunkowej drogi rowerowej o szerokości minimum 3 metrów (od istniejącej ścieżki przy przejściu dla pieszych do LO VIII),
- przebudowę chodnika,
- przebudowę zatoki autobusowej i przystanku autobusowego z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury
– W ramach tymczasowej organizacji ruchu w pierwszym etapie wyłączony z ruchu będzie odcinek chodnika na wysokości pływalni „Akwarium”. Przystanek autobusowy „Ozimska-Katowicka” będzie czasowo przeniesiony bliżej skrzyżowania z ulicą Katowicką i wjazdu do LO VIII. Wjazd do szkoły przy pływalni będzie wyłączony z użytku – zapowiada.
Prace przy ulicy Ozimskiej potrwają do listopada, a ich koszt to 780 tys. zł. Wszystkie nowe ścieżki rowerowe w Opolu mają powstać do wiosny 2027 roku. Wszystko to w ramach szerszego, wartego 106 mln zł projektu, który ma 78,5 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej.
Przy czym są to liczby dla samego Opola. Cały projekt „Bezpieczny transport w Aglomeracji Opolskiej” ma wartość to ponad 176,3 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 133,5 mln zł.
Nowe ścieżki rowerowe w Opolu – lista
- Budowa odcinka drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ulicy Rataja
- Budowa odcinków drogi dla pieszych i drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Batalionów Chłopskich,
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów przy ul. Sosnkowskiego na odcinku od ronda im. Rostworowskiego do skrzyżowania z ul. Mikołajczyka,
- Budowa odcinka drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ulicy Częstochowskiej,
- Rozbudowa ulicy Teligi w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego, oświetlenia i odwodnienia,
- Budowa odcinka drogi dla pieszych i rowerów wraz z przebudową przystanku autobusowego przy pływalni Akwarium przy ulicy Ozimskiej,
- Budowa chodnika dla pieszych przy ulicy Kowalczyków,
- Budowa odcinka drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ulicy Chmielowickiej,
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów przy ul. Harcerskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Luboszycką do działki nr 1348/1 przy ECO wraz z budową parkingu na działce nr 1236,
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów w ciągu drogi powiatowej nr 1702 O Czarnowąsy – Brynica od km 5+032 do granicy Miasta Opola,
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów przy ul. Wschodniej na odcinku od skrzyżowania z ul. Grudzicką i ul. Morcinka do zjazdu do posesji nr 23a,
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów przy ul. Sosnkowskiego na odcinku od ronda im. Rostworowskiego do skrzyżowania z ul. Jana Bytnara Rudego,
- Przebudowa ulicy Wrocławskiej w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów na odcinku od mostu na Kanale Ulgi do skrzyżowania z ulicą Partyzancką,
- Budowa odcinków drogi dla pieszych, drogi dla rowerów oraz drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ulicy Plebiscytowej.
Czytaj także: Wycinają aleję lipową by była droga dla rowerów. Około 80 drzew pod topór
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania