Teatr im. J. Kochanowskiego spektaklem „Burza. Regulamin wyspy” w reżyserii Katarzyny Minkowskiej w kwietniu zakończył sezon. Długo wyczekiwane przedstawienie powstało na motywach sztuki Williama Shakespeare’a – „Burza”.
Rozgrywająca się w scenerii bezludnej wyspy historia skupia jak w soczewce namiętności i dramaty zagubionych gdzieś po środku Morza Śródziemnego rozbitków. Dzięki współczesnemu ujęciu reżyserki, „Burza” staje się także opowieścią o blaskach i mrokach sztuki.
Dlatego też znakomitą wiadomością dla opolskiego teatru jest Złoty Yorick 2024, czyli zwycięstwo w konkursie 28. Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.
Konkurs ten dotyczy wyboru najlepszej polskiej inscenizacji dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami tego twórcy. Organizowany jest nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi rodzaj podsumowania polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego. W tym roku o nagrodę Złotego Yoricka walczyło aż 25 spektakli.
– Nie ukrywam radości, że nasz teatr osiągnął taki sukces. To niezwykłe wyróżnienie podkreśla talent, pasję naszego zespołu. To też wspaniałe uczucie widzieć, jak nasza praca zostaje doceniona na tak prestiżowym festiwalu. Jestem dumny z tego powodu – cieszy się Norbert Rakowski, dyrektor Teatru im. J. Kochanowskiego.
– Zdobycie głównej nagrody w tym konkursie, ale też liczne festiwale w których uczestniczymy to dowód, że nasze produkcje są w czołówce polskiego teatru. A Kochanowski to niewątpliwie marka – dodaje.
Dyrektor Rakowski w komentarzu dla „O!Polskiej” stwierdza, że opolski teatr podjął się tej trudnej misji.
– Nie idziemy na łatwiznę i nie prezentujemy spektakli z gotową tezą i tanią rozrywką – zastrzega.
Dodaje, że takie wyróżnienia umacniają w przekonaniu, że warto podejmować ryzyko artystyczne, promować młodych i kontynuować misję teatru „wielu głosów, różnych spojrzeń”.
– To również doskonała okazja, aby jeszcze bardziej zintegrować naszą lokalną społeczność poprzez sztukę i kulturę. Zapraszam więc wszystkich mieszkańców województwa, by nadrobili zaległości i zobaczyli jesienią nasze spektakle w tym nagrodzoną, wyjątkową „Burzę” – zachęca Norbert Rakowski.
Złoty Yorick 2024. O strukturach władzy w teatrze
Jury w uzasadnieniu podało, że Złoty Yorick trafia dla opolskiej sztuki „za ważny i artystycznie znaczący głos w toczącej się dyskusji na temat dynamiki i struktur władzy w teatrze”.
“Twórcy i twórczynie bardzo sprawnie uwspółcześnili dramat Szekspira, zachowując jego strukturę oraz uniwersalność. Dramat pozostał poruszającą opowieścią o narcyzmie, uprzywilejowaniu, zachłanności, przekraczaniu granic, buncie i przebaczeniu.” – napisało w uzasadnieniu jury festiwalu.
Teatr im. J. Kochanowskiego zdobył nie tylko statuetkę Złotego Yoricka 2024. Okazuje się, że otrzymał także pokaźną nagrodę pieniężną w wysokości 40 tys. zł. Ufundował ją Bank Pekao S.A., partner konkurs.
Na tym nie koniec, sztuka „Burza. Regulamin wyspy” zgarnęła także nagrodę dziennikarzy, którą wręczyli „za wpisanie w strukturę utworu Szekspira współczesnej opowieści, gorzkiej i czułej zarazem, o tym, jak żegnamy starych mistrzów i z podniesionym żaglem wypływamy w nieznane”.
Dodajmy, że nagrodzony spektakl ponownie będzie można zobaczyć w „Kochanowskim” jesienią.
Nie tylko Złoty Yorick. Kto zdobył pozostałe nagrody
Przypomnijmy, że 28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski trwał od 25 lipca do 4 sierpnia. W tym roku prezentowano na nim spektakle z Peru, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Włoch, Chorwacji oraz Polski.
W związku z tym w programie znalazł się m.in. „Hamlet” w reż. Declana Donellana, „12. noc albo co chcecie” w reż. Grzegorza Jarzyny, peruwiański „Hamlet” Cheli De Ferrari oraz postapokaliptyczna wersja najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julia” w reż. Rostyslava Derzhypilskiego. Na festiwalu prezentowano także dziesięć premier. Między innymi nowa produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza. Prequel” w reż. Joanny Zdrady.
W kategorii SzekspirOFF zwyciężył „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus „za innowacyjne podejście do twórczości Szekspira na poziomie treści (wybór poematu ,,Gwałt na Lukrecji”) i formy przedstawienia”.
Z kolei w kategorii Nowy Yorick statuetkę zdobyło przedstawienie „Ekspedycja: Burza” w reżyserii Alexandra Dulaka, (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie), za „za wykreowanie na scenie wyrazistego, zapadającego w pamięć obrazu samotności i bólu agonii przy minimalistycznym wykorzystaniu narzędzi teatralnych”.
Natomiast Nagrodę Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego „Księga Prospera” przyznano spektaklowi “Ofelia. Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova „za porywające emocjonalnie i pogłębione intelektualnie odczytanie “Hamleta” po zdjęciu z niego horacjańskiego filtru oraz za wyrafinowaną formalnie opowieść, w której woda i karafki mają moc ilustrowania walki o władzę”.
Czytaj też: Grupa Murki w klimacie historii i tradycji. Nowe murale już w Biedrzychowicach
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.