Opolskie Konfrontacje Teatralne zakończyły się w niedzielny (26 maja) wieczór w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. O nagrodę główną konkursu Klasyka Żywa im. Wojciecha Bogusławskiego rywalizowało sześć spektakli:
- „Gołoledź” Jeremiego Przybory (słowa) i Jerzego Wasowskiego (muzyka) w reżyserii Piotra Kosewskiego ze Stowarzyszenia Teatr Nieduży,
- „Miłość czysta u kąpieli morskich” Cypriana Kamila Norwida w reżyserii Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie,
- „Przygody Koziołka Matołka” według Kornela Makuszyńskiego w reżyserii Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie,
- „Sędziowie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie,
- „Chłopi” według Władysława Reymonta w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie,
- „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Jury zdecydowało przyznać dwie równorzędne nagrody główne w wysokości 40 tys. złotych każda:
- Za rezonującą ze współczesnością inscenizację powieści oraz organiczną zespołowość dla spektaklu “Chłopi” w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie.
- Za radykalną odwagę formalną całego zespołu twórczego oraz umiejętność wejścia w dialog z wymagającym tekstem dramatycznym dla spektaklu “Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Jury: Różnorodność i dialog ze współczesnością
Przewodniczący jury podkreślił, że konkursowe przedstawienia różniło niemalże wszystko: od konwencji po stylistykę.
– W związku z tym mieliśmy kłopot w wyborze – przyznał Piotr Kruszczyński, szef jury, reżyser teatralny, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu.
– Zdecydowaliśmy się szczególnie docenić, te spektakle, które opowiadały w odważny sposób o rzeczywistości. Te, które wykazywały, że polska klasyka jest wciąż tak aktualna i potrafi rezonować także dziś. To szczególnie istotne w teatrze, który dzieje się „tu i teraz” – uzasadniał.
Piotr Kruszczyński stwierdził, że nie grozi nam „teatr lekturowy”.
– Pokazały to reakcje widowni. Twórcy, reżyserzy i dyrektorzy teatrów dbają o to, żeby te spektakle działy się jakby dziś, i aby te teksty brzmiały współcześnie – oceniał.
Z kolei Norbert Rakowski, dyrektor opolskiego teatru dramatycznego, gospodarza Opolskich Konfrontacji Teatralnych podkreślał, że wynik go zaskoczył.
– Dlatego, że byłem przekonany o jednej głównej nagrodzie, a nie ex aequo – przyznał.
– Trudno porównywać „Chłopów” i „Wyzwolenie”. Dla mnie, jako zawodowego reżysera, skala trudności realizacji jest różna w tych dwóch dziełach. To jednak jury ma własne kryteria zgodne z regulaminem konkursu i mimo dość długich obrad mamy taki wynik. Podziwiam kunszt, umiejętności i konsekwencje obu reżyserów. Na pewno nie było zaskoczenia w związku z nagrodą główną dla tych dwóch twórców – komentował.
Dyrektor „Kochanowskiego” dziękował także swojemu zespołowi.
– Popularyzacja klasyki w Opolu udaje się już 48 lat dzięki pracy wielu osób. A także dofinansowaniu województwa opolskiego i ministerstwa kultury. Ponownie na wszystkich scenach gościliśmy komplet widzów. To im należy podziękować. Za to, że wierzą w teatr.
Zauważył, że współcześni twórcy sięgają po klasykę w niecodzienny sposób.
– Robią to próbując znaleźć odpowiedni klucz w narracji, po to żeby ta klasyka rezonowała ze współczesną rzeczywistością – podsumował.
Jury konkursu obradowało w składzie: Piotr Kruszczyński (przewodniczący), Dorota Jarząbek-Wasyl, Ewa Kaim, Tomasz Man, Karol Samsel.
Opolskie Konfrontacje Teatralne – nagrody i wyróżnienia
- Wyróżnienie za rolę Joasa w spektaklu „Sędziowie” w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie w wysokości 1 tys. zł dla Weroniki Krystek.
- Wyróżnienie za rolę Dziada w spektaklu „Sędziowie” w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie w wysokości 1 tys. zł dla Wojciecha Siedleckiego.
- Nagrodę za pobudzającą wyobraźnię i dowcipną formę plastyczną scenografii i kostiumów w spektaklu “Przygody Koziołka Matołka” w reżyserii Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie w wysokości 2 tys. z dla Diany Marszałek.
- Nagrodę za odkrycie potencjału teatralnego tekstu Norwida w spektaklu “Miłość czysta u kąpieli morskich” w reżyserii Zbigniewa Brzozy z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie w wysokości 2 tys. z dla Zbigniewa Brzozy.
- Nagrodę za ruch sceniczny w spektaklu „Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty z Teatru Wybrzeże w Gdańsku w wysokości 2 tys. z dla Maćko Prusaka.
- Nagrodę za mistrzowską wizję plastyczną w spektaklu “Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty w wysokości 2,5 tys. zł dla Mirka Kaczmarka.
- Nagrodę aktorską za rolę Ireny Zapskiej w spektaklu „Gołoledź” w reżyserii Piotra Kosewskiego z Teatru Niedużego w Sopocie w wysokości 2,5 tys. zł dla Pauliny Wilczyńskiej.
- Nagrodę aktorską za rolę Księdza w spektaklu „Chłopi” w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru Ludowego w Krakowie w wysokości 2,5 tys. zł dla Jana Nosala.
- Nagrodę aktorską za rolę Konrada w spektaklu „Wyzwolenie” w reżyserii Jana Klaty w wysokości 2,5 tys. dla Piotra Biedronia.
- Nagrodę za wyczucie stylu “muzykału” Jeremiego Przybory dla zespołu Teatru Niedużego w Sopocie w wysokości 10 tys. zł za spektakl “Gołoledź”.
- Nagrodę dla zespołu aktorskiego za błyskotliwe i pełne pasji aktorstwo w spektaklu „Przygody Koziołka Matołka” w reżyserii Maksymiliana Rogackiego z Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie w wysokości 12 tys. zł