Prace prowadzone na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na terenie Opola są elementem szerszej inwestycji, związanej z modernizacją linii kolejowej pomiędzy stolicą województwa a Kędzierzynem-Koźlem. Zadanie to warte jest ponad 800 mln zł, z czego połowa pochodzi z Unii Europejskiej.
– Zakończyły się zasadnicze prace między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. Przebudowane tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania i mosty pozwoliły na krótsze podróże. Dostęp do pociągów jest łatwiejszy na stacjach i przystankach – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Nowy peron na stacji Opole Główne
Od kilku miesięcy trwają prace na terenie stacji Opole Główne. – Położono nowe tory przy peronach nr 1 i 2. Podróżni korzystają z przebudowanego przejścia podziemnego. Zakończyły się też zasadnicze prace przy nowym peronie 1A, który ułatwia już służbową obsługę składów pasażerskich. Maszyny pracują teraz wzdłuż jednego z dwóch torów – od Opola Głównego po Opole Zachodnie – opisuje Mirosław Siemieniec.
Rzecznik PKP PLK wskazuje, że na wyjeździe ze stacji Opole Główne trwają prace ziemne i montaż instalacji.
– Układane są nowe tory, rozjazdy i przygotowywane konstrukcje sieci trakcyjnej. Prace obejmują montaż kabli oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na terenie stacji – tuż obok przejeżdżających pociągów – pracuje ponad sto osób i blisko 30 maszyn. Wielobranżowe roboty wymagają szczególnych warunków bezpieczeństwa – mówi.
Prace na trzech mostach
Istotnym elementem prac na linii kolejowej pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie jest przebudowa trzech mostów: nad Młynówką, Odrą i Kanałem Ulgi.
Najszerszy zakres prac dotyczy przeprawy nad Odrą. Wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu.
– Dźwigi i betoniarki obsługują budowę po obu stronach rzeki. Wykonane są nowe przyczółki. Powstają nowe podpory. Po przebudowie kolejowych przepraw nad Odrą pociągi będą jeździły dwoma nowymi mostami – zapowiada Mirosław Siemieniec.
Pierwotny plan zakładał, że obecny most kolejowy, na którym znajdują się dwa tory, będzie zachowany. Kolej planowała budowę tylko jednego dodatkowego mostu, na który przeniesiony miał być jeden z torów. Powołując się na stan starego mostu zapadła jednak decyzja, że będzie on rozebrany i zastąpiony nowym. Rzecznik PKP PLK zaznacza, że obok przewidziano też miejsce na budowę w przyszłości dodatkowej przeprawy przez Odrę.
– Nad Młynówką wykonawca zdemontował już trzy stare przęsła pod jednym torem. Teren jest zabezpieczony do dalszych prac. Na moście kończą się tory stacyjne i przebudowa obiektu jest ściśle połączona z pracami torowymi na stacji. Od strony Opola Głównego budowana jest nowa nastawna skąd dyżurni będą kierować ruchem na stacji – mówi Mirosław Siemieniec.
Z kolei most nad Kanałem Ulgi czeka generalny remont. – Wykonawca rozebrał już konstrukcję przeprawy w miejscu jednego toru. Zabezpieczane są wykopy. Zaczęły się prace przy podporach. Będą wzmocnione żelbetowym płaszczem – wskazuje rzecznik PKP PLK.
Przebudowa czterech wiaduktów
Plan przewiduje też przebudową czterech wiaduktów: nad ulicami Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Prószkowską oraz nad Suchodołem.
W przypadku konstrukcji nad ul. Powstańców Śląskich największy zakres robót wykonano pod torem od strony Wyspy Bolko.
– Usunięte są stare przyczółki. Widać zakres poszerzenia obiektu. Pracownicy przy pomocy sprzętu szykują fundament i betonują nową konstrukcje kolejowej przeprawy. Z wąskiej ulicy będzie bezpieczna droga z dwoma pasami jezdni oraz chodnikiem. Przebudowa obiektu zapewni sprawny i cichszy przejazd pociągów. Tor będzie wykonany na specjalnym podłożu z użyciem maty wibroizolacyjnej – zapowiada.
Przebudowa wiaduktu nad ul. Krapkowicką oznaczać będzie największe zmiany komunikacyjne. To zadanie kolej realizuje wspólnie z miastem.
– Kolej zyska sprawne i bardzo ważne ogniwo linii kolejowej, w mieście znacząco poprawi się jakość komunikacji drogowej. Dziś pomiędzy jezdnią i wiaduktem jest około dwóch metrów. Kierowcy jadą wahadłowo jednym pasem. Po zakończeniu prac przejazd będzie miał prawie osiem metrów szerokości. Będzie wyższy i będą mogły pod nim jeździć autobusy – mówi Mirosław Siemieniec.
Zakończenie wszystkich prac pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie przewidziano na koniec 2023 r.