Trasa średnicowa w Opolu. Sąd najpierw wstrzymał decyzję środowiskową…
Trasa średnicowa w Opolu to temat, który od lat budzi emocje wśród mieszkańców. Opolanie dzielą się na zwolenników i przeciwników nowej drogi przez Pasiekę. Pierwsi argumentują, że usprawni ruch w mieście. Drudzy wskazują, że realizacja inwestycji nie wpłynie na zmniejszenie korków, za to przyczyni się do degradacji zabytkowej części miasta.
Trasa średnicowa w Opolu decyzję środowiskową ma od wakacji 2016 roku. Od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu odwołali się ekolodzy i część mieszkańców Pasieki. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska temat protestów analizowała około sześciu lat. Na początku 2023 roku GDOŚ poinformowała o utrzymaniu w mocy decyzji środowiskowej.
Przeciwnicy inwestycji skierowali sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Alarmowali, że w ramach prac przygotowawczych do inwestycji miasto może wyciąć pomnikowy dąb kolidujący z drogą. Chodzi o drzewo w rejonie o obwodzie pnia mierzącym 432 cm. W sierpniu WSA przychylił się do wniosku protestujących i wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej dla trasy średnicowej w Opolu.
…a potem odrzucił skargi ekologów i mieszkańców
Wszystko wskazuje jednak na to, że trasa średnicowa w Opolu ma obowiązującą decyzję środowiskową. Jak informuje Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, WSA stwierdził jej zgodność z prawem.
„Sąd oddalił wszystkie skargi! A dodatkowo z urzędu przeanalizował prawidłowość wydania decyzji przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i nie dopatrzył się żadnego błędu” – wskazuje na Facebooku.
Arkadiusz Wiśniewski podkreśla, że trasa średnicowa w Opolu ma zielone światło do realizacji. Ale na tę chwilę kwestia tego, czy nowa droga przez Pasiekę może powstać, nie jest przesądzona. Wszystko dlatego, że trwają jeszcze prace nad nową koncepcją średnicówki. Firma DMK Inżyniera z Rybnika sprawdza, czy trasa zmieści się na działkach, które obejmuje decyzja środowiskowa.
Ratusz deklarował swego czasu, że jeśli trasa średnicowa na tych terenach się nie zmieści, to droga nie powstanie. Ale jeśli prace koncepcyjne wykażą, że to możliwe, to wystartują prace nad dokumentacją budowlaną.
To, czy jest dość miejsca na nową drogę przez Pasiekę to nie jedyny znak zapytania. Trasa średnicowa w Opolu nie ma też określonego źródła finansowania. Wedle szacunków inwestycja może pochłonąć około 200 mln zł.
Ekolog: Będzie skarga kasacyjna
Tomasz Wolny ze Stowarzyszenia Technologii Ekologicznych „Silesia” zaznacza, że postanowienie WSA może być jeszcze Naczelnego Sądu Administracyjnego. A jeśli i to byłoby nie po myśli przeciwników trasy średnicowej w Opolu, to zostaje jeszcze skarga kasacyjna.
To wszystko oznacza, że sądowa batalia może jeszcze trochę potrwać.