O potrzebie tej inwestycji w Gogolinie mówi się od lat. Wszystko dlatego, że ruch pociągów na linii kolejowej 136 wymusza częste zamykanie przejazdu w centrum miasta. Wedle wyliczeń sprzed kilku lat był zamknięty nawet przez osiem godzin na dobę, całkowicie blokując ruch na trasie nr 409. Gdy w 2022 roku powstało przejście podziemne problem przestał dotykać pieszych i cyklistów, ale nadal dotyczył kierowców aut osobowych i ciężarowych, a także służb ratunkowych.
Wiosną 2024 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich zaprezentował wizualizację obiektu, który ma ten problem rozwiązać. To wiadukt nad linią kolejową. Przeprawa będzie miała 90 metrów długości. Jego budowa oznacza jedna zmianę całego układu komunikacyjnego w okolicy. Skrzyżowanie z linią kolejową będzie zlikwidowane.
Nowy wiadukt Gogolinie – inwestycja za ponad 120 mln zł
Do wiaduktu poprowadzi droga wojewódzka nr 409 w nowym śladzie. Jej przebieg rozpocznie się od ul. Krapkowickiej (w okolicach parku za urzędem gminy), a zakończy na istniejącym skrzyżowaniu ul. Strzeleckiej z ul. Ligonia. Trasa będzie miała długość około 1,1 kilometra. Przeprawa będzie miała ścieżkę pieszo-rowerową. Te powstaną także w rejonie przebudowywanych ulic i skrzyżowań.

Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę infrastruktury kolejowej w rejonie pobliskiej stacji. Modernizacji doczekają się też urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Szacunkowa wartość zadania to 121,5 mln zł. W tej kwocie mieści się dofinansowanie do robót kolejowych wartości 32 mln zł.
Rozpoczęcie prac planowane jest na 2026 rok. Finał ma nastąpić w 2029 roku.
Inwestycja ma przynieść korzyść nie tylko dla tych, co jeżdżą przez Gogolin. Zmiana układu komunikacyjnego mam podnieść atrakcyjność terenów inwestycyjnych w okolicy. DW 409 to również trasa alternatywna na wypadek, gdy dojdzie do wypadku na autostradzie A4.
Czytaj także: Nowa droga ma połączyć dwie dzielnice Opola. Jest warunek
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania