wtorek, 1 lipca, 2025
  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych
Opolska360
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Home Opole

Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025. Po raz pierwszy klasyka nie tylko polska

Od 17 do 29 czerwca potrwają Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025, które są finałem konkursu "Klasyka Żywa". W tym roku o nagrodę walczy siedem spektakli, które zobaczymy w Teatrze im. J. Kochanowskiego.

Anna Konopka Anna Konopka
2025-05-09
w Najważniejsze, Opole
Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025

Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025 - w konkursie udział bierze "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie / Fot. prasowe

Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025 (OKT) będą wyjątkowe. Po raz pierwszy bowiem w finale konkursu poza klasyką polską, zobaczymy także tę z nurtu europejskiego.

– To jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w kraju. W dodatku od 49 lat odbywa się tutaj, na Opolszczyźnie – powiedział wicemarszałek Zbigniew Kubalańca podczas prezentacji programu OKT.

Z kolei dyrektor Teatru im. J. Kochanowskiego zaakcentował, że w obecnych czasach – mocniej niż kiedykolwiek – ważne jest zrozumienie roli kultury.

– Nie tylko w wielkich aglomeracjach, ale również w regionach całej Polski. W dobie dezinformacji powinniśmy myśleć o kształtowaniu naszej świadomości i tożsamości kulturowej – mówił Norbert Rakowski.

Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025. Rekordowa liczba zgłoszeń

OKT oraz X konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa” organizuje Instytut Teatralny, ale funduje je MKiDN.

– Ta współpraca województwa i instytucji centralnej jest bardzo ważna. Chcemy być w różnych miejscach w Polsce – mówiła Justyna Czarnota-Misztal, szefowa Instytutu Teatralnego.

Jury komisji artystycznej konkursu przewodniczył Michał Mizera. Zwrócił uwagę na rekordową liczbę zgłoszeń – 107 spektakli.

– Za nami rok ciężkiej pracy, duży zaszczyt, sporo przyjemności i odpowiedzialności. Wszyscy mieliśmy takie poczucie, że nasz werdykt będzie współtworzył jeden z najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce – powiedział Michał Mizera.

– Środowisko czeka na werdykt komisji konkursu. Dlatego, że mówi on o tym, co od stycznia do grudnia 2024 roku było najciekawsze, najżywsze i godne dostrzeżenia – wyliczał.

Czym jest „żywość klasyki”? Trudna praca jury

Dodał, że jury pracowało wyjątkowo intensywnie ze względu na poszerzenie formuły. Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025 obejmą też klasykę europejską. Do tego dochodzi rekordowa liczba zgłoszeń.

– To powoduje, że w tej repertuarowej wiązce konkursowej pojawili się autorzy od Ajschylosa i Platona, aż po autorów, których nie wahalibyśmy się nazwać współczesnymi. Wśród 107 zgłoszeń była reprezentowana cała europejska literatura. Zauważyliśmy wzrost zgłoszeń klasyki polskiej – mówił Michał Mizera.

Ostatecznie Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025 będą okazją, by zobaczyć siedem spektakli.

– Mocno dyskutowaliśmy nad kryteriami, jakimi się kierować przy wyborze finalistów. One były różne: związane nie tylko z osobistymi gustami członków komisji, ale także z rozmaitymi przekonaniami, jakie towarzyszą temu, co można uznać za klasykę, co jest klasyką i co jest w niej żywe, co to w ogóle znaczy klasyka żywa… – dowodził Michał Mizera.

Jak wskazał, reżyserzy używają bardzo różnych strategii do ożywiania klasyki.

– Zauważmy, że są tu spektakle najgłośniejszych reżyserów polskiego teatru: Jana Klaty czy Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego. Z drugiej strony propozycje młodych twórców, tuż po debiucie, czy zaledwie w trzecim, czwartym sezonie kariery: Darii Kopiec z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, czy Tomasza Fryzła z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Różnorodny materiał literacki

Zwrócił uwagę, że ciekawym poszerzeniem tradycyjnego myślenia o klasyce są dwie adaptacje prozy: powieści Stanisława Lema i Jerzego Andrzejewskiego.

– One w tym zestawie dopełniają obraz różnorodności materiału literackiego – powiedział Michał Mizera.

– W miarę oglądania kolejnych przedstawień, otwieranie się regulaminu i formuły konkursu na adaptacje i dialog specyficznie rozpisywany na nowo z oryginalnymi dziełami, jest równoprawną – bywa, że nawet ciekawszą – formą dialogu z dziełami przeszłości – argumentował.

– Finałowa siódemka pokazuje, że żywość klasyki daje się zobaczyć zarówno w przedstawieniach tradycyjnych, budowanych z ścisłym sojuszu z autorem, jak i w tych spektaklach, które ten sojusz z autorem przełamują, wchodząc w dialog a nawet rodzaj negacji – tłumaczył Michał Mizera.

– Dlatego też negacja czy bunt wobec tradycji literackiej, jest również gestem ożywiającym klasykę. A czymś najbardziej umartwiającym jest obojętność i ignorancja. W związku z tym, takich przedstawień w Opolu nie będzie – stwierdził.

Opolskie Konfrontacje Teatralne 2025. Konkurs „Klasyka Żywa” – finaliści

O główną nagrodę rywalizować będą ze sobą finałowe spektakle (wymienione w kolejności alfabetycznej):

  • „Ciemności kryją ziemię” Jerzego Andrzejewskiego w reżyserii Tomasza Fryzła z Teatru Wybrzeże w Gdańsku,
  • „Do piachu” Tadeusza Różewicza w reżyserii Witolda Mazurkiewicza i Janusza Opryńskiego z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej,
  • „Państwo/Der Staat” Platona w reżyserii Jana Klaty z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
  • „Solaris” Stanisława Lema w reżyserii Darii Kopiec z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie,
  • „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie,
  • „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” Williama Shakespeare’a w reżyserii Szymona Kaczmarka z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu,
  • „Zemsta” Aleksandra Fredry w reżyserii Michała Zadary z Teatru Komedia w Warszawie.

Czytaj też: Festiwal Książki 2025 w Opolu. Szykuje się rekordowa edycja i mnóstwo gwiazd

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

Tags: kultura opoleTeatr Kochanowskiego OpoleZbigniew Kubalańca

Czytaj więcej

wybryk kierowcy BMW w Krapkowicach

Rażący wybryk kierowcy BMW. Ale policjanci nie dali mu mandatu

Piotr Guzik
2025-07-01
0

Wybryk kierowcy BMW w Krapkowicach miał miejsce w poniedziałek 30 czerwca przed godziną 18.00. Wtedy uwagę mundurowych zwrócił samochód, który...

Międzynarodowy Dzień Psa

Zamknięte w autach i z odparzonymi łapami. Upały to dla nich katorga

Piotr Guzik
2025-07-01
0

Międzynarodowy Dzień Psa obchodzimy 1 lipca. Można uznać, że nie bez powodu ma to miejsce na początku wakacji. Pomijam tu...

Wybory PZPN

Wybory w PZPN. Prezes OZPN Tomasz Garbowski wiceprezesem piłkarskiej centrali!

Łukasz Baliński
2025-07-01
0

Przypomnijmy, iż poniedziałkowe wybory w PZPN sprawiły, że drugą z rzędu kadencję prezesem będzie Cezary Kulesza. Niemniej słychać głosy, iż...

śmiertelny wypadek w Sieroniowicach

W tym wypadku zginęły trzy osoby. Są zarzuty dla sprawcy. I nowe fakty

Piotr Guzik
2025-07-01
0

Śmiertelny wypadek w Sieroniowicach miał miejsce 11 lutego 2025 roku. Doszło do niego po tym, jak 27-letni Marcin W., kierowca...

europoseł Andrzej Buła PiS

Europoseł Andrzej Buła pod ostrzałem PiS. „Kłamstwa i manipulacje”

Piotr Guzik
2025-07-01
0

Europoseł Andrzej Buła uzyskał mandat podczas wyborów sprzed nieco ponad roku. Wcześniej przez nieco ponad dekadę stał na czele Urzędu...

KUP e-WYDANIE

NAJPOPULARNIEJSZE

  • Porzucone koty Opole

    Sześć małych kotów w… kartonie. Ktoś podrzucił je pod drzwi kawiarni w Opolu

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • W piątek ruszy wodny plac zabaw w Opolu. Podano cennik

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Będzie nowa obwodnica w województwie opolskim. Jest przetarg

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Exodus Ślązaków do Niemiec trwał prawie pół wieku. Tyle, co PRL

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Eko-Okna w Kędzierzynie-Koźlu do zamknięcia? „Nie przedłużają umów”

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO KATEGORIACH

  • Biznes
  • Dobra Energia
  • Ekologia
  • Najważniejsze
  • Nauka
  • Opole
  • Opolski Biznes
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO TAGACH

Arkadiusz Wiśniewski artykuł sponsorowany biznes biznes opole Diecezja Opolska ekologia Futsal GDDKiA Opole Gwardia Opole Historia inwestycje opole inwestycje opolskie Koalicja Obywatelska Opole komunikacja Opole Koszykówka Kościół Opole Kościół Opolskie Krapkowice kultura kultura opole Kędzierzyn-Koźle MKS Kluczbork Mniejszość Niemiecka MZD Opole Nysa Odra Opole Opolska policja PiS PiS Opole Piłka nożna Piłka ręczna Platforma Obywatelska Opole (PO) Policja Opole powódź 2024 Prokuratura Opole PSL Opole reklama Siatkówka Stal Nysa Uniwersytet Opolski Urząd Miasta Opole Wybory do Sejmu i Senatu 2023 Wybory parlamentarne 2023 ZAKSA Kędzierzyn-Koźle zdrowie Opole

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Razem dla środowiska
  • Dobra Energia
  • Gazetki promocyjne
  • Redakcja
  • Kontakt

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025