Obwodnica Zawady ma nowy wariant?
Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do budowy obwodnicy Zawady, ponieważ rozbudowa drogi krajowej nr 45 przebiegającej przez środek miejscowości równałaby się konieczności wyburzenia szeregu budynków.
W ramach prac nad studium korytarzowym planiści wytyczyli osiem możliwych przebiegów trasy. Do dalszych trafiły trzy warianty.
– Pierwszy to wariant nr 3, który jest zgodny z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Następnie mamy wariant nr 4, najbardziej wysunięty na wschód od Zawady. Trzeci to wariant nr 8, najbardziej wysunięty na zachód – wylicza Agata Andruszewska, rzeczniczka opolskiej GDDKiA.
– W tym roku planujemy ogłosić przetarg na dalsze prace analityczne i planistyczne dotyczące tych trzech wariantów – dodaje. – Ich elementem będzie też publiczna dyskusja. Efektem ma być uzyskanie rekomendacji dla jednej drogi i rozpoczęcie zabiegów o uzyskanie dla niej decyzji środowiskowej.
W sieci pojawiła się petycja, z której wynika, że w obiegu jest jeszcze jeden wariant obwodnicy Zawady. To rozwiązanie, jakie mieli postulować mieszkańcy Luboszyc na spotkaniu z wojewodą opolskim. Zakłada poprowadzenie drogi od obwodnicy Opola w rejonie zjazdu do Turawa Park i poprowadzenie na północny-wschód, przez las i pola. Na wysokości Zawady droga odbijać ma na zachód, by potem pokryć się z wariantem nr 4.
Autorzy petycji rozwiązanie to nazywają wariantem nr 9 i alarmują, że nie był on poddany konsultacjom społecznym. Wskazują, że jego realizacja wiązałaby się z wycinką sporej części lasu. Zaznaczają, że droga przebiegałaby przez teren ochrony pośredniej ujęcia w Zawadzie, które zaspokaja ponad połowę zapotrzebowania Opola na wodę. Przekonują, że to oznaczałoby ryzyko jego skażenia.
GDDKiA Opole nie wyklucza „wariantu nr 9”
W petycji wskazano też, że realizacja wariantu nr 9 oznaczałaby wzmożony ruch na al. Witosa i na innych drogach tej części miasta. Droga biegłaby też blisko domów w Zawadzie.
– Ochrona pośrednia terenu nie oznacza braku możliwości budowy drogi – przekonuje Agata Andruszewska. – Oprócz tego, to rozwiązanie to tak naprawdę budowa drogi w nowym śladzie. Aby móc nad nim pracować, musielibyśmy uzyskać zgodę ministerstwa infrastruktury na zmianę programu inwestycji.
Czy to oznacza, że rozpoczęcie prac nad „wariantem nr 9” jest wykluczone? Okazuje się, że nie.
– Nie jest wykluczone, że będziemy się starać o wspomnianą zgodę ministra infrastruktury – przyznaje pani rzecznik.
Można się więc spodziewać, że to nie koniec emocji wokół budowy obwodnicy Zawady. Dodajmy, że opolska GDDKiA przygotowuje się do realizacji jeszcze dwóch obejść. Niedawno drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Sidziny (w ciągu drogi krajowej nr 46). Po zamknięciu tego wydania zakończyło się spotkanie informacyjne dotyczące obwodnicy Lędzin.
Czytaj także: Awantura o obwodnicę. W tle Krzyżacy, drwiny z szefa PO i „pisowska mentalność”