Obwodnica południowa Opola – dokumentacja gotowa od lat
Pod koniec 2019 otwarto tzw. „obwodnicę piastowską”. To pierwsza część południowego obejścia Opola. Trasa połączyła obwodnicę północną z ulicą Niemodlińską. Kosztowała blisko120 mln zł, z czego 100 mln zł stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Jeszcze przed udostępnieniem tej drogi miasto uzyskało zgodę na budowę kolejnego odcinka obwodnicy Opola. Chodziło o połączenie ulicy Niemodlińskiej z Krapkowicką. To trasa o długości 3,6 km, bez żadnych zjazdów.
Wymaga budowy wiaduktu nad linią kolejową Opole-Nysa. Do tego dochodzi budowa przejazdów nad ulicami Wasylewskiego oraz Urbana, a także powstanie estakady nad ul. Prószkowską i mostu nad Olszanką. Zwieńczeniem tej części obwodnicy południowej Opola będzie rondo na ul. Krapkowickiej, zaplanowane w rejonie skrzyżowania z ulicą Wawrzynka.
Obwodnica południowa Opola – będzie wniosek o 250 mln zł
Od 2019 roku trwają poszukiwania finansowania budowy kolejnego odcinka obwodnicy południowej Opola. Władze miasta niejednokrotnie przekonywały, że z tej trasy będą głównie korzystać kierowcy chcący objechać Opole, a nie mieszkańcy, stąd oczekiwane jest wsparcie z budżetu centralnego. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w nieoficjalnych rozmowach odpowiadali, że zgodnie z przepisami to miasta na prawach powiatu takie jak Opole odpowiadają za budowę wszelkich nowych dróg na swoim terenie, za wyjątkiem autostrad.
Być może uda się znaleźć wyjście z tego impasu. Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, zapowiedział niedawno, że miasto zawnioskuje o dofinansowanie inwestycji. Pieniądze mają pochodzić z Polskiego Ładu. A kwota jest niebagatelna – 250 mln zł.
Na antenie Radia Doxa stwierdził, że miasto liczy na wsparcie opolskich parlamentarzystów. – Podkreślają potrzebę budowy drogi, jednak nic w tej sprawie przez ostatnie lata nie zrobili – stwierdził.
Strzelce Opolskie też wnioskują o 250 mln zł
Przypomnijmy, że wystąpienie o dofinansowanie budowy wyczekiwanej obwodnicy zapowiedziały też władze Strzelec Opolskich. Tutaj temat powstania obejścia miasta liczy sobie około 20 lat. Strzelce Opolskie od lat zmagają się ze sporymi korkami w centrum. Te wzmagają się przy okazji każdego wypadku na autostradzie A4 w rejonie miasta. Frustrację dodatkowo wzmagał fakt, że szereg innych miast i miejscowości powstania obwodnic się doczekało – jak Niemodlin, Praszka i Olesno – a inne powinny się ich doczekać w najbliższych latach.
Strzelce Opolskie także wnioskują o 250 mln zł na budowę drogi z rządowego Polskiego Ładu. Obwodnica tego miasta ma mieć 7,5 km długości. Władze samorządu zakładają, że w razie uzyskania wsparcia, uda się ukończyć drogę do 2029 roku.