GITD chce do połowy 2026 roku uruchomić łącznie 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości na autostradach i drogach szybkiego ruchu. W ten sposób monitoring obejmie około 400 kilometrów takich tras. Inspektorat argumentuje, że w ten sposób zabiega o większe bezpieczeństwo na drogach, po których część kierowców nagminnie porusza się z nadmierną prędkością.
Na odcinku objętym pomiarem pojawiają się dwa zestawy kamer. Pierwszy rejestruje moment wjazdu auta, motocykla, autokaru bądź ciężarówki na monitorowany odcinek. Drugi rejestruje opuszczenie tego odcinka przez pojazd. Następnie na podstawie czasu, jaki dany pojazd potrzebował, aby pokonać odcinek, system wylicza jego średnią prędkość. Jeśli jest ona wyższa od dozwolonej, system generuje mandat.
Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 działa już od pewnego czasu w woj. dolnośląskim. Chodzi o liczący około 8 km odcinek pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie i Kostomłoty. Tam kierowcy nagminnie naruszali ograniczenie prędkości do 110 km/h, które obowiązuje tam m.in. z powodu braku pasa awaryjnego.
Nowy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 w województwie opolskim
Z planów GITD wynika, że nowy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 w woj. opolskim jest na liście 43 zaplanowanych do realizacji. Powstanie pomiędzy węzłem Opole Zachód a rejonem MOP Prószków. To oznacza objęcie kontrolą prędkości około 15 kilometrów autostrady A4. To jeden z najdłuższych takich odcinków.
Widnieje on na liście tych, które na pewno powstaną do końca czerwca 2026 roku. Ale GITD ma też listę rezerwową obejmującą 37 pozycji. A na niej są kolejne odcinki autostrady A4, jakie ma objąć odcinkowy pomiar prędkości. Pierwszy jest pomiędzy węzłami Brzeg i Opole Zachód (około 27 km) oraz pomiędzy węzłem Krapkowice i MOP Góra św. Anny (około 13 km). Do tego dochodzi pomiar na terenie miejscowości Dąbrowa na drodze krajowej nr 46.
Odcinki z listy rezerwowej mogą powstać w sytuacji, gdy po wykonaniu odcinków z listy podstawowej pozostają oszczędności. Na montaż urządzeń do pomiarów na 43 podstawowych odcinkach GITD przeznaczyła 85 mln zł. Będą to urządzenia UnicamVELOCITY 4.
„Kamery, oprócz przyporządkowania wykroczenia do pojazdu, którym przekroczono prędkość, zarejestrują również szereg innych danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka pomiarowego oraz maksymalną dozwoloną prędkość. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu którym poruszał się samochód” – czytamy w komunikacie GITD.
To element szerszego projektu, w ramach którego przy głównych drogach pojawi się też 128 nowych stacjonarnych fotoradarów. Cztery z nich staną w województwie opolskim. Wartość całego zadania to ponad 161 mln zł.
Czytaj także: Tragedia w Sieroniowicach. Nie żyją trzy osoby, w tym dziecko
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania