O tym, że w Krapkowicach powstanie nowy most nad Odrą, wiadomo już od jakiegoś czasu, a teraz poznaliśmy oferty podmiotów, które chcą go zrealizować. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił szczegóły jeśli chodzi o oferty na to zadanie. Tych jest 16. Ale liczba podmiotów gotowych budować nową przeprawę jest większa. Wszystko dlatego, że w części przypadków oferty są od konsorcjów firm.
Patrząc na oferty na nowy most nad Odrą w Krapkowicach uwagę zwraca również ich rozpiętość cenowa. Najtańszą przedstawiła firma Intop – blisko 162 mln zł. Najdroższa jest propozycja firmy Rabau, opiewająca na prawie 236 mln zł. Pełny zakres ofert jest następujący:
- Intop – 161 988 534,11 zł
- Duna Polska – 181 653 650,87 zł
- Mostostal Warszawa – 186 241 750,20 zł
- konsorcjum NDI oraz NDI Sopot – 189 760 710,37 zł
- konsorcjum firm Himmel i Papesch oraz Adac Lewar – 191 710 260,00 zł
- Budimex – 193 304 213,31 zł
- Nowak – Mosty – 194 380 985,78 zł
- Porr – 195 257 020,07 zł
- Eurovia Polska – 197 498 911,41 zł
- konsorcium firm Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Transkom Białdyga – 199 289 696,41 zł
- Primost Południe – 199 949 234,29 zł
- Trakcja – 205 851 430,01 zł
- Przedsiębiorstwo Inżynieryjne MB-Podbeskidzie – 206 948 683,00 zł
- Adamietz Warszawa – 214 367 499,80 zł
- Strabag Infrastruktura Południe – 232 129 325,67 zł
- Rubau – 235 873 690,43 zł
Przypomnijmy, że nowy most na Odrze będzie miał około 600 m długości i 14 m szerokości. Z istniejącą siecią dróg będzie połączony dwoma rondami, z drogą krajową nr 45 i drogą wojewódzką nr 416 oraz z drogą wojewódzką nr 423. Elementem inwestycji będzie też budowa drogi pieszo-rowerowej oraz chodników.
Oferty nie tylko na nowy most nad Odrą
Ale przetarg, jaki przeprowadziła GDDKiA Opole nie dotyczy tylko nowej przeprawy przez Odrę w Krapkowicach. Jego równie istotnym elementem jest przywrócenie ruchu na odcinku drogi krajowej nr 45 pod Krapkowicami. Ten jest wyłączony z ruchu od powodzi z września 2024 roku, kiedy to wezbrana Osobłoga uszkodziła konstrukcję mostu w Żywocicach.

– Przetarg obejmuje odbudowę drogi na odcinku 1,2 km, rozbiórkę i budowę dwóch mostów na Osobłodze, przebudowę i odbudowę chodnika wraz z poboczem na całej długości oraz odtworzenie odwodnienia drogi – wylicza Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole.
Obecnie jednostka ta analizuje oferty, których przedmiotem jest nowy most nad Odrą oraz odbudowa zniszczeń infrastruktury drogowej po powodzi.
– Wykonawca w pierwszej kolejności przygotuje projekt budowlany. Potem wystąpi do wojewody o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Następnie będzie mógł rozpocząć roboty budowlane. Te rozpoczną się już w przyszłym roku – zapowiada pani rzecznik.
GDDKiA Opole nadzoruje inwestycję, którą realizuje we współpracy z gminą Krapkowice. To ona zapewnia wkład na nową przeprawę nad Odrą, pozyskany w większości z programu rządowego Mosty dla Regionów.
Inwestycja powinna być gotowa w 2028 roku.
Czytaj także: Tunel pod Górą Świętej Anny? „Przecięcie jej autostradą było błędem”
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania