O tym, że modernizacja linii kolejowej pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie miała zakończyć się wraz z 2023 rokiem i ma poślizg przypominaliśmy trzy tygodnie temu.
Zgodnie z późniejszymi tłumaczeniami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., inwestycja zakończyła się w połowie stycznia. Bowiem od 17 stycznia między Opolem Głównym a Opolem Zachodnim pociągi jeżdżą już po dwóch torach.
Pociągi wróciły na trasę Opole Główne – Opole Zachodnie
Jak przekazuje PKP PLK, inwestycja sprzyja rozwojowi kolejowych podróżny regionalnych i dalekobieżnych. Codziennie na ważnej trasie, łączącej Dolny Śląsk i Opolszczyznę oraz wschód i zachód kraju, trasie kursuje ponad 100 pociągów.
– Przebudowa drugiego toru, podobnie jak w przypadku pierwszej nitki, objęła także sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem oraz trzy mosty i cztery wiadukty. Obiekty położone są nad Młynówką, Odrą, Kanałem Ulgi oraz nad ulicami: Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Suchodołem, Prószkowską – wymienia Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.
Obecnie kolejarze prowadzą ruch pociągów na stacji Opole z nowej nastawni, która zastąpiła stary obiekt. Natomiast dyżurni ruchu korzystają z nowoczesnych systemów i urządzeń komputerowych.
Opole-Główne Opole-Zachodnie. Co dała przebudowa wiaduktów?
W związku z tym po przebudowie wiaduktów zwiększyły się możliwości kolei. Ale też i komunikacji drogowej.
– Taki efekt po zakończeniu prac drogowych da m.in. przebudowa wiaduktu na ul. Powstańców Śląskich. Kierowcy zyskają bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd – w miejscu jednokierunkowej, wąskiej ulicy będzie dwupasmowa droga z chodnikiem – wskazuje rzecznik.
Na trasie Opole Główne – Zachodnie pozostały do wykonania roboty drogowe. Ten zakres prac najbardziej zależy od warunków atmosferycznych. Zakończenie zadania planowane jest na marzec 2024 roku
PKP PLK wskazuje na ekologię
Po inwestycji na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie korzyści z rozwoju ekologicznego transportu kolejowego zakładane są w skali regionu, kraju i Europy.
– Wykonane prace ograniczą oddziaływanie kolei na środowisko. Montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym – podsumował Karol Jakubowski.
Podsumowując dodajmy, że projekt: „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” jest warty 815,7 mln zł. Udział środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) wynosi blisko 400 mln zł.
Czytaj też: Nowa fabryka w Opolu oficjalnie otwarta. Sukces indyjsko-szwedzkiej inwestycji