TBM to skrót od anglojęzycznej nazwy Tunnel Boring Machine. Oznacza maszynę do drążenia tuneli. To potężne urządzenie: ma 112 metrów długości i waży 4 tysiące ton. Średnica tarczy, z pomocą której „wgryza się” w skały drążąc tunel ma ponad 15 metrów.
Transport TBM z Opola rozpocznie się w nocy z 11 na 12 listopada
TBM jest potrzebna do prac na trasie S19 w rejonie Babic pod Rzeszowem. Ma wydrążyć dwukilometrowy tunel. Aby znalazła się na miejscu, konieczny jest transport, jakiego na naszych drogach jeszcze nie było.
Dość powiedzieć, że wspomniana tarcza składa się z czterech elementów. Waga tylko dwóch z nich to ponad 500 ton! Aby móc je przetransportować, konieczne było wykonanie specjalnych naczep.
Najcięższe elementy TBM przypłynęły Odrą do portu w Parku Przemysłowym Metalchem ze Szczecina. Teraz są gotowe do drogi do celu.
– Zaplanowaliśmy trzy konwoje z Opola do Babicy. Pierwszy wyruszy w nocy z 11 na 12 listopada – zapowiada Tomasz Kwapis, koordynator z firmy DB Schenker, która odpowiada za transport TBM.
Każdy konwój będzie miał długość około 4,5 kilometra. Z racji tego, ile ważą pojazdy wraz z transportowanymi elementami, musi być między nimi dość duży odstęp, aby nie nadwyrężać dróg i obiektów inżynieryjnych, jak mosty i wiadukty. Co więcej, maksymalna prędkość konwoju to 10 km/h. To oznacza, że będą potrzebowały kilku nocy, by w ogóle wyjechać z woj. opolskiego.
Jeden kurs z elementami TBM potrwa ponad 20 dni
Plan zakłada, że w nocy z piątku na sobotę transport dojedzie za Chorulę. Tam się zatrzyma, by kolejnej nocy wjechać na autostradę A4. Aby się na nią dostać, wybudowano dla niego specjalną, tymczasową drogę, bowiem nie byłby w stanie skorzystać z węzła. Potem konwój pojedzie do woj. śląskiego.
– Dalej transport przez węzeł Gliwice Sośnica wjedzie na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia – opisuje Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA.
To nie jest najkrótsza droga do celu. Pani rzecznik tłumaczy, że „parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla takiego wyboru”. Co oznacza, że to najkrótsza trasa zdolna wytrzymać taki transport.
– Zakładamy, że w ciągu 20-22 dni uda nam się dojechać z pierwszym konwojem do Babicy. Postoje będziemy urządzać w miejscach obsługi podróżnych. Po kilku dniach na miejscu wracamy i jedziemy z kolejnym konwojem – wskazuje Tomasz Kwapis.
– To operacja na skalę, jakiej jeszcze nie było. W przewóz elementów TBM zaangażowanych jest około 45 osób – dodaje.
Utrudnienia na trasie transportu TBM
Transport TBM – choć ma się odbywać tylko w godz. 22-6 – oznacza też utrudnienia dla kierowców.
– Utrudnienia będą związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Będą też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami – opisuje Agata Andruszewska.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to do końca roku wszystkie elementy dostarczone Odrą do Opola będą w woj. podkarpackim. Potem przez kilka miesięcy inżynierowie będą składać TBM. Do pracy maszyna ma ruszyć w okolicach połowy przyszłego roku.
Szczegółowo trasa i utrudnienia w najbliższych dniach będą wyglądać następująco
Noc z 11 na 12 listopada (piątek/sobota)
Trasa przejazdu: Kolumna pojazdów wyjedzie z Portu Famet w piątek (11 listopada) o godz. 22:00 i poruszać się będzie ul. Berylową i Oświęcimską. Kolejno drogą wojewódzką nr 423 (DW423) konwój przejedzie przez miejscowości Przywory i Chorula oraz dalej DW424 w kierunku wjazdu na autostradę A4 w okolicach węzła Krapkowice. Dzienny postój zaplanowano na tymczasowej drodze dojazdowej.
Spodziewane utrudnienia: Na tym odcinku transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 2:00 z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu.
Noc z 12 na 13 listopada (sobota/niedziela)
Trasa przejazdu: W sobotę (12 listopada) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na ok. godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.
Od godzin popołudniowych, w sobotę (12 listopada), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu – kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (13 listopada).
Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (13 listopada) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.
Spodziewane utrudnienia: Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni.
Noc z 13 na 14 listopada (niedziela/poniedziałek)
Trasa przejazdu: W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 14 listopada (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.
Spodziewane utrudnienia: Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 16 listopada (środa).