sobota, 21 czerwca, 2025
  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych
Opolska360
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Dobra Energia
  • Razem dla Środowiska
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Opolska360
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Home Opole

Cywilizacyjny skok komunikacyjny w Opolu. Tego bez pieniędzy z UE by nie było

Za sprawą dotacji unijnych komunikacja miejska w Opolu weszła w XXI wiek. To nie tylko kwestia zakupu nowych i komfortowych autobusów. To również biletomaty, dynamiczna informacja pasażerska oraz system ITS, który inteligentnie steruje ruchem na najbardziej obciążonych skrzyżowaniach.

Reklama Reklama
2024-02-22
w Opole
opole komunikacja

Dzięki dofinansowaniom z Unii Europejskiej na ulicach Opola przybywa autobusów elektrycznych - fot. mat. UM Opole

20 lat temu, gdy Polska wstępowała do Unii Europejskiej, przeciętny autobus Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu miał 16,5 roku. Podróżowanie nim trudno było uznać za przyjemność. To były głośne i mało ekologiczne pojazdy wysokopodłogowe, nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. O klimatyzacji można było pomarzyć.

– Dopiero sięgając pamięcią wstecz, można się przekonać, jak wiele zmieniło się w kwestii komunikacji w Opolu na lepsze – mówi Arkadiusz Wiśniewski, prezydent miasta. – Szczególnie ostatnie lata to czas dynamicznego i sprawnego pozyskiwania dotacji unijnych na poprawę systemu komunikacji w mieście. Dość powiedzieć, że od 2018 roku nakłady na inwestycje komunikacyjne wyniosły 210 mln zł. Blisko 140 mln zł to unijne dofinansowania. Bez tych pieniędzy moglibyśmy pomarzyć o tym, co mamy teraz.

Tabor MZK znacznie odmłodzony

Najbardziej te inwestycje widać właśnie po autobusach. Obecnie średni wiek autobusu w Opolu to około sześciu lat, a więc znacznie mniej, niż dwie dekady temu.

Najpierw był zakup 61 nowych autobusów spalinowych, z silnikami spełniającymi wyśrubowaną normę euro6. Wśród nich były też pierwsze od lat fabrycznie nowe 18-metrowe autobusy przegubowe.

Już sam ten ruch umożliwił znaczne odmłodzenie taboru. A od tego czasu miasto wspólnie z MZK co roku starają się kupić kolejne nowe pojazdy. Tym razem już elektryczne. Przewoźnik zaczynał od pięciu takich pojazdów, kursujących na linii nr 25. Obecnie „elektryków” w taborze MZK mamy już 13, a wkrótce przyjedzie dziewięć kolejnych. Dzięki temu co czwarty autobus miejski w Opolu będzie pojazdem ekologicznym.

I wiele wskazuje na to, że liczba „elektryków” w Opolu będzie rosła. Miasto wraz z przewoźnikiem śledzą już kolejne nabory na modernizację komunikacji miejskiej.

– Zasada jest taka, że mając tabor liczący około 100 pojazdów, co roku powinno się kupować około 8 nowych autobusów – wskazuje Tomasz Zawadzki, naczelnik Wydziału Transportu i Zarządzania Ruchem w Urzędzie Miasta Opola.

Lepsza i bardziej sprawna komunikacja

Porównując komunikację miejską pomiędzy tym, co było, a tym, co jest, nie można zapomnieć o zmianach, jakie przeszedł sposób układania połączeń autobusowych oraz godzin kursowania.

– 20 lat temu mieliśmy może więcej linii autobusowych, ale to nie oznaczało większej jakości – podkreśla Tomasz Zawadzki. – Przeciwnie, nie było synchronizacji poszczególnych linii. Pasażerowie nieraz mogli z frustracją patrzyć, jak autobusy kilku linii jadą jeden za drugim na podobnej trasie. W pierwszym zwykle był tłok, drugi wiózł powietrze. Teraz odstępy pomiędzy kursami danej linii są równe. Do tego wszystko poukładane jest tak, żeby osoby przesiadające się z jednej linii do drugiej mają pewność, że autobus im nie ucieknie. Jest koordynacja autobusów w danym ciągu komunikacyjnym.

Biletomaty i bieżący podgląd

Naczelnik WTiZR zwraca też uwagę na szereg udogodnień, jakie za sprawą unijnych dotacji pojawiły się w autobusach w ostatnich latach.

– Kiedyś chcąc kupić bilet na autobus, trzeba było znaleźć otwarty kiosk – opowiada. – Albo kupić go za wyższą cenę u kierowcy. To drugie rozwiązanie, szczególnie w sytuacji, gdy do autobusu wsiadła grupa studentów chcących kupić bilety u kierowcy, potrafiła być dla pasażerów frustrująca. Bo kierowca zamiast ich wieźć, zajmował się sprzedażą.

– Teraz w każdym autobusie są biletomaty, które umożliwiają płatność kartami bankomatowymi – dodaje Tomasz Zawadzki. – Na 16 najbardziej ruchliwych przystankach są też stacjonarne biletomaty. Przy przystankach są też tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, pokazujące, kiedy przyjedzie autobus danej linii. Do tego dochodzi możliwość bieżącego śledzenia autobusów w dedykowanych temu aplikacjach.

Autobusy ze wsparciem na skrzyżowaniach

Komunikacja miejska ma też wsparcie w systemie ITS. Ten inteligentnie steruje ruchem na ponad 40 najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach w mieście. Z pomocą zainstalowanych na nich specjalnych kamer wysokiej jakości, system monitoruje jak bardzo obciążone są poszczególne skrzyżowania. Jeśli zaobserwuje, że z jednego kierunku ruch jest bardziej intensywny i tworzą się korki, to reguluje światłami tak, by ten zator rozładowywać. To pomaga w sprawniejszym wjeździe do Opola w godzinach porannego szczytu oraz na ułatwieniu wyjazdu w godzinach popołudniowych.

System ITS posiada też preferencje dla autobusów MZK.

– Jeśli otrzymuje sygnał, że dany autobus przejeżdżający przez skrzyżowanie ma opóźnienie, to na kolejnym „przytrzymuje” dłużej zielone światło – opisuje naczelnik Zawadzki. – Po to, aby kierowca tego opóźnionego autobusu mógł spróbować nadrobić stratę.

Modernizacja pętli i bilety w kartach płatniczych

To usprawnienia, które już w Opolu mamy, a bez których trudno sobie teraz wyobrazić komfortowe poruszanie się po mieście. Jednocześnie na tym działania miasta się nie kończą. W planach jest m.in. montaż dodatkowych ładowarek pantografowych dla autobusów elektrycznych. Za ich sprawą pojazdy te można szybko podładować podczas krótkich przerw pomiędzy kursami na poszczególnych przystankach i pętlach.

Będąc przy tych drugich, ratusz przymierza się do remontów na pętlach autobusowych.

– W szeregu przypadków ich stan pozostawia nieco do życzenia – przyznaje Tomasz Zawadzki. – Dlatego chcemy modernizować pętle, aby autobusy elektryczne miały gdzie się podładować. Chodzi szczególnie o pętle, jakie znajdują się na terenach włączonych do Opola z sąsiednich gmin z początkiem 2017 roku.

W sferze planów na przyszłość jest też wprowadzenie systemu sprzedaży biletów wirtualnych. Te kupowałoby się poprzez zbliżenie karty płatniczej do kasownika. Ten zapisywałby nam bilet w systemie bez wydruku fizycznego, a na wypadek kontroli karta zbliżona do czytnika wywoływałaby wirtualny bilet z systemu. Takie rozwiązanie działa już m.in. w Londynie.

Zanosi się też na zmiany w układzie komunikacyjnym w centrum Opola. Ratusz planuje zwężenie ulicy Ozimskiej na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Katowicką i Reymonta. Ma tam powstać buspas, dający preferencję pojazdom komunikacji miejskiej. Do tego dochodzi uczynienie ulic Reymonta i Kołłątaja dwukierunkowymi. Obecnie obie – na całej długości – są trasami jednokierunkowymi, z dwoma pasami ruchu.

– Dzięki temu będziemy mogli doprowadzić większość linii autobusowych w rejon gmachu centrum przesiadkowego Opole Główne – stwierdza Tomasz Zawadzki.

Czytaj także: Arkadiusz Wiśniewski: Cieszę się, że jesteśmy w UE. Opole na tym zyskało

Tags: komunikacja OpoleMZK OpoleOpole Główne

Czytaj więcej

Konrad Dworakowski OTLiA

Konrad Dworakowski przejmie stery w OTLiA. Jakie ma plany?

Anna Konopka
2025-06-20
0

Konrad Dworakowski jest rekomendowany na dyrektora OTLiA. Szczegóły jego nominacji przedstawił na specjalnej konferencji prasowej prezydent Arkadiusz Wiśniewski, podkreślając, że...

nowy żłobek w Opolu

Nowy żłobek w Opolu powstanie obok przedszkola

Piotr Guzik
2025-06-20
0

Nowy żłobek w Opolu byłby szóstą publiczną placówką. Zarazem będzie to pierwszy nowy publiczny żłobek od czasu powstania placówki przy...

Odra Opole kadra

Rewolucja kadrowa w Odrze. Odchodzi dziesięciu graczy, jest dwóch nowych!

Łukasz Baliński
2025-06-20
0

Zacznijmy tym razem od tych nowych. Choć właściwie jeden z nich w pewien sposób dał się już poznać opolskiej publiczności....

Koncert Uwielbienia w Opolu

Koncert Uwielbienia w Winowie. Tłum Opolan na rozśpiewanej uroczystości

Krzysztof Ogiolda
2025-06-20
0

- Koncert Uwielbienia to inicjatywa, która w Opolu jest kontynuowana od 15 lat. Po pandemii takie wieczory modlitewne odbywają się...

Kolejarz Opole przegrał

Trwa fatalny czas Kolejarza. Opolanie wciąż najgorsi w kraju

Łukasz Baliński
2025-06-20
0

Kolejarz Opole przegrał 38:52 i tym samym była to piąta porażka naszej ekipy z rzędu, a szósta w tym sezonie....

KUP e-WYDANIE

NAJPOPULARNIEJSZE

  • opole 2025 prywatka

    Opole 2025. Prywatka w amfiteatrze, ale show skradł „ksiądz”

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Opole 2025. Edyta Górniak zaskoczyła wyznaniem. „To ostatni raz”

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Zabytkowy pałacyk w Opolu miał być hotelem. Wiemy, co dalej z inwestycją

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Edyta Górniak szczerze na zapleczu festiwalu. Mówiła o Dodzie i przebodźcowaniu

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
  • Opole 2025. Spadek oglądalności festiwalu. Jeden koncert zaniżył średnią

    0 udostępnienia
    Usdostepnij 0 Tweet 0
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO KATEGORIACH

  • Biznes
  • Dobra Energia
  • Ekologia
  • Najważniejsze
  • Nauka
  • Opole
  • Opolski Biznes
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
REKLAMA

PRZEGLĄDAJ PO TAGACH

Arkadiusz Wiśniewski artykuł sponsorowany biznes biznes opole Diecezja Opolska ekologia Futsal GDDKiA Opole Gwardia Opole Historia inwestycje opole inwestycje opolskie Koalicja Obywatelska Opole komunikacja Opole Koszykówka Kościół Opole Kościół Opolskie Krapkowice kultura kultura opole Kędzierzyn-Koźle MKS Kluczbork Mniejszość Niemiecka MZD Opole Nysa Odra Opole Opolska policja PiS PiS Opole Piłka nożna Piłka ręczna Platforma Obywatelska Opole (PO) Policja Opole powódź 2024 Prokuratura Opole PSL Opole reklama Siatkówka Stal Nysa Uniwersytet Opolski Urząd Miasta Opole Wybory do Sejmu i Senatu 2023 Wybory parlamentarne 2023 ZAKSA Kędzierzyn-Koźle zdrowie Opole

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Kontakt
  • Gazetki promocyjne
  • Regulamin
  • Ochrona danych

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Newsletter
  • Opole
  • Region
  • Sport
  • Tylko u nas
  • Biznes
  • Nauka
  • Razem dla środowiska
  • Dobra Energia
  • Gazetki promocyjne
  • Redakcja
  • Kontakt

© Wydawnictwo SIlesiana 2022-2025