Budowa obwodnicy Olesna. Jest nowy wiadukt
Budowa obwodnicy Olesna to największa inwestycja drogowa realizowana w woj. opolskim. Trasa o długości 25 kilometrów ma standard drogi ekspresowej. To oznacza, że na całej długości droga będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Postęp w pracach na budowie obwodnicy Olesna wynosi około 80 proc. – Kończą się roboty ziemne, polegające na wykonaniu wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża. Na znacznym odcinku głównej trasy ułożyliśmy już podbudowę bitumiczną. Wykonawca prowadzi też prace wykończeniowe na części obiektów – wylicza Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego GDDKiA.
Drogowcy sukcesywnie udostępniają elementy inwestycji. We wrześniu był to wiadukt na węźle Olesno. Niedawno otworzyli wiadukt łączący miejscowości Ciarka i Kolonia Ciarki.
– Mieszkańcy tych miejscowości nie muszą już korzystać z objazdu przez Chocianowice. A w najbliższym czasie planujemy oddanie do ruchu kolejnego obiektu. Chodzi o konstrukcję wykonaną w ciągu drogi powiatowej na trasie Sowczyce – Borki Małe – zapowiada Agata Andruszewska.
Trasa S11 omijająca Olesno kosztuje 768 mln zł
Łącznie w ramach budowy obwodnicy Olesna powstaną 24 obiekty mostowe, a także węzeł Olesno. Węzeł ten znajduje się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487. Największe obiekty mostowe to dwa wiadukty kolejowe nad linią Tarnowskie Góry – Kluczbork. Jeden ma 135, a drugi 126 m długości.
Początek nowego odcinka drogi S11 znajduje się na drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka. Powstało tam tymczasowe rondo łączące istniejącą DK11 z S11. Koniec obwodnicy Olesna będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
– Obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11. Ta ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym – zapowiada Agata Andruszewska.
Z czasem nowe droga będzie połączona z innymi odcinkami trasy S11. Brakujący odcinek od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna, biegnący przez teren powiatu kluczborskiego, ma decyzję środowiskową.
– Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowujemy możliwe warianty przebiegu – mówi rzeczniczka opolskiego GDDKiA.
Budowa obwodnicy Olesna kosztuje 768 mln zł. Unijne dofinansowanie to około 411 mln zł. Całość ma być gotowa w II kwartale przyszłego roku.
Dodajmy, że to druga z obwodnicy budowanych na zlecenie GDDKiA w woj. opolskim. Obwodnica Praszki również ma być otwarta do połowy przyszłego roku.