Dodatkowa jezdnia z dwoma pasami ruchu miałaby powstać na odcinku od granic Opola aż do ronda Rodłaków, na których krzyżują się drogi krajowe nr 94 i 46. Jak tłumaczyli urzędnicy, w ramach tego zadania powstać ma też nowe rondo oraz droga dojazdowa do terenów inwestycyjnych. Mowa o obszarze około 100 hektarów we Wrzoskach. Aby było lepiej skomunikowane, potrzebne są zmiany na obwodnicy Opola.
Do wykonania tego zadania zgłosiły się cztery firmy. Oferta tylko jednej z nich mieści się w puli ponad 23 mln zł, jakie na to zadanie przewidział Miejski Zarząd Dróg. To propozycja firmy Best Opebel z Opola, warta blisko 20 mln zł. Pozostałe trzy oferty przekraczają kwotę zarezerwowaną na ten cel.
Na razie nie ma decyzji o rozstrzygnięciu przetargu. Jeśli miasto wybierze firmę Best Opebel do realizacji tej zmiany na obwodnicy Opola, to będzie ona miała na to 2,5 roku. Najpierw będzie musiała zlecić projekt, a potem do zrealizować. Co obecnie w praktyce oznaczałoby zakończenie prac na w pierwszej połowie 2026 roku.
Zmiany na obwodnicy Opola. Problem z nowym węzłem
Gorzej rysuje się sytuacja z inną inwestycją zaplanowaną na obwodnicy Opola. Mowa o przebudowie skrzyżowania tej drogi z ulicą Partyzancką. W tym przypadku projekt zakłada przebudowę istniejącego, okrągłego ronda na takie w kształcie biszkopta. Do tego dochodzi budowa dwujezdniowej estakady nad tym rondem.
Do tego zadania zgłosiły się trzy firmy. Najtańsza propozycja – od konsorcjum Himmel i Papesch z Opola oraz Adac-Lewar z Przystajni – opiewa na blisko 66 mln zł. Pozostałe propozycje są warte 69 i 72 mln zł. Tymczasem na to zadanie w kasie miasta są nieco ponad 34 mln zł.
To oznacza, że najtańsza propozycja jest blisko dwa razy wyższa od założeń. Na tę chwilę nie ma jednak decyzji o unieważnieniu przetargu.
Przebudowa ulicy Wrocławskiej – raczej tylko w zakresie podstawowym
Zmiany na obwodnicy Opola to nie wszystko. W wakacje MZD ogłosił też poszukiwania firmy, która przebuduje ulicę Wrocławską we Wrzoskach.
Tutaj miasto wyznaczyło zakresy podstawowy i opcjonalny inwestycji, polegającej głównie na poprawie stanu nawierzchni. W budżecie zapisano na to 1,8 mln zł.
Wpłynęły dwie oferty. W przypadku pełnego zakresu obie przekraczają zarezerwowaną pulę pieniędzy. Za to propozycja realizacji wariantu podstawowego zadania przez firmę Best Opebel mieści się w założeniach finansowych. Oferta opiewa bowiem na 1,6 mln zł.
Tu również nie ma jeszcze decyzji o rozstrzygnięciu.
Przypomnijmy, że na te trzy zadania Opole pozyskało łącznie 50 mln zł z funduszu Polski Ład.
Czytaj także: Budżet Opola na 2024 rok wyniesie 1,5 mld zł. W planie spory deficyt i zadłużenie
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.