Nowe elementy na budowie nowego mostu nad Odrą w Opolu
Wielki dźwig stojący nad Odrą w Opolu zwraca uwagę mieszkańców. – Przez wiele tygodni, jeśli nie miesięcy, nie było tam widać wielkich postępów w pracach. Trudno nie zauważyć pojawienia się tak wielkiej maszyny – mówi pani Sabina, która ma ogródek działkowy w rejonie wału nad Odrą.
Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, wskazuje, że nad Odrą wykonywane są nowe przyczółki i podpory mostu.
– Nad brzeg dostarczono stalowe konstrukcje. Wykonawca przygotowuje się do nasuwania konstrukcji mostu jeszcze w październiku tego roku – wskazuje.
Na miejscu oprócz dźwigu są już elementy nowego mostu. Powstaje po sąsiedzku z wysłużoną przeprawą i ma do niej nawiązywać formą. Pierwotny plan zakładał, że stary most pozostanie na swoim miejscu, ale PKP PLK informowała jakiś czas temu, że konieczna będzie jednak rozbiórka konstrukcji. Powodem ma być jej stan techniczny. W miejscu mostu, który na przestrzeni lat wpisał się w przestrzeń Opola, z czasem powstać ma nowy.
Co z przejściem pod mostem nad Młynówką?
Na zlecenie PKP PLK prowadzone są też prace na dwóch innych mostach – nad Młynówką i nad Kanałem Ulgi. W tym pierwszym przypadku robotnicy prowadzą przebudowę podpór konstrukcji. Skutkiem jest całkowity brak możliwości przejścia pod nią. Mirosław Siemieniec przekonuje jednak, że wkrótce przejście pod obiektem od strony wschodniej ma być przywrócone.
Kolejarze prowadzą też prace na czterech wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Prószkowską i Suchodołem.
– Przebudowa wiaduktu nad ulicą Krapkowicką w Opolu jest realizowana we współpracy PKP PLS z miastem Opole. Zakończono fazę przygotowawczą: wdrożenie tymczasowej organizacji ruchu oraz demontaż konstrukcji wiaduktu – mówi Mirosław Siemieniec.
Zamknięcie przejazdu pod wiaduktem nad ul. Krapkowicką zaowocowało sporymi korkami na Zaodrzu. Taka sytuacja potrwa co najmniej do drugiej połowy 2023 roku, do czasu aż przejazd pod torami będzie poszerzony. Przybyć ma też przestrzeni w pionie – po przebudowie pod wiaduktem mają przejeżdżać autobusy.
– Oprócz tego wykonawca wzmacnia nasypy, wykonuje warstwę ochronną pod nawierzchnię torową. Przebudowa obejmuje tory, siec trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem – wylicza rzecznik PKP PLK.
Wskazuje też, co wykonano do tej pory. – Na stacji Opole Główne peronach nr 1 i 2 są nowe tory. Podróżni korzystają z przebudowanego przejścia podziemnego. Nowa konstrukcja zapewnia sprawny przejazd pociągów. Zakończyły się zasadnicze prace przy nowym peronie 1A, który ułatwia służbową obsługę składów pasażerskich. Po włączeniu do eksploatacji ułatwi organizację podróży w regionie – zapowiada.
Co z terminem ukończenia inwestycji w Opolu?
Prace na torach pomiędzy Opolem Głównym i Opolem Zachodnim to element szerszego projektu. W jego ramach zmodernizowano tory pomiędzy stolicą regionu a Kędzierzynem-Koźlem.
– Przebudowane tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania i mosty pozwalają na krótsze podróże. Dostęp do pociągów jest łatwiejszy na stacjach i przystankach. Działają windy. Można korzystać m.in. z przejścia podziemnego w Gogolinie – wskazuje.
PKP PLK przekonuje, że wszystkie prace będą zrealizowane w 2023 roku. Spółka nie wskazuje jednak kiedy konkretnie. Pierwotnie bowiem mówiono o pierwszym kwartale przyszłego roku. Teraz jej rzecznik informuje, że zadanie ma być gotowe w 2023 roku, bez bardziej konkretnego wskazania kiedy. Wszystko wskazuje jednak na to, że zadanie ma wielomiesięczne opóźnienie.
Wartość inwestycji to blisko 816 mln zł, z czego około połowy pochodzi z unijnej dotacji.