„OpoleOUT. Świt Jutra” to wyjątkowa gra planszowa, stworzona przez studentów I roku studiów magisterskich. Gra powstała w ramach zaliczenia przedmiotu „Współczesne Zagrożenia Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, prowadzonego przez dr. Bartosza Maziarza.
Studenci politologii Uniwersytetu Opolskiego stworzyli grę, której celem jest odzwierciedlenie współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa i wciągnięcie graczy w realistyczny scenariusz kryzysowy.
Studenci politologii zainspirowani wojną na Ukrainie
Do stworzenia gry studenci wykorzystali międzynarodowe doświadczenia w zakresie ochrony ludności, czerpiąc inspirację z konfliktu na Ukrainie oraz praktyk szwedzkiego Ministerstwa Obrony Narodowej. Dzięki temu „OpoleOUT. Świt Jutra” jest nie tylko interesującą formą zaliczenia przedmiotu. Jest także praktycznym narzędziem edukacyjnym, które pozwala na przetestowanie zdobywanej wiedzy w kontekście rzeczywistych sytuacji.
Fabuła i mechanika gry
Fabuła gry opiera się na konflikcie zbrojnym, przed którym uciekają bohaterowie. Opolszczyzna znalazła się w bezpośrednim zagrożeniu – w sklepach brakuje zapasów, a przerwy w dostawach prądu stały się codziennością. Celem graczy jest przetrwanie i ewakuacja, a także mądre korzystanie z zasobów, które każdy z nich posiada w swoim plecaku ucieczkowym.
Elementy Gry
Gra zawiera:
- 9 postaci z różnymi statystykami,
- 300 unikalnych kart akcji,
- 90 kart przedmiotów,
- dostosowaną do gry mapę Opolszczyzny.
– Każdy z graczy wybiera swoją postać, kompletuje plecak ucieczkowy i stara się przetrwać, poruszając się po planszy. Na graczy czekają różnorodne niebezpieczeństwa. Ponadto także zagrożenia wynikające ze zmęczenia i utraty zdrowia – opowiadają twórcy gry, studenci politologii Uniwersytetu Opolskiego.
Uniwersytet Opolski: To innowacyjne narzędzie edukacyjne
Gra „OpoleOUT. Świt Jutra” to nie tylko innowacyjna forma nauki i zaliczenia przedmiotu. To również praktyczne narzędzie edukacyjne, które uwzględnia zdobywaną wiedzę w rzeczywistych sytuacjach. Hasło przewodnie gry: „Trzy drogi. Jeden cel. Przeżyć.”, doskonale oddaje istotę jej fabuły i mechaniki.
Autorami gry są dr Bartosz Maziarz oraz studenci politologii Uniwersytetu Opolskiego: Kajetan Kistela, Łukasz Łukasik, Bohdan Luhyna, Łukasz Łuczkowski oraz Michał Borcuch. Przygotowanie fizycznej wersji gry zostało sfinansowane ze środków Wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Opolskiego.