W wakacje tego roku GDDKiA oficjalnie udostępniła obwodnicę Olesna. Budowa pochłonęła ponad 800 mln zł i trwała ponad dwa lata. Ta licząca około 25 kilometrów droga była pierwszą trasą klasy S w woj. opolskim. Już wtedy było jednak wiadomo, że powstanie kolejnego odcinka to tylko kwestia czasu.
Chodzi o połączenie obwodnicy Olesna z obwodnicą Kępna. To licząca około 46 km trasa, która zarazem będzie północnym obejściem Kluczborka. GDDKiA w Opolu przetarg ogłosiła pod koniec wakacji, a niedawno drogowcy otworzyli koperty z ofertami.
Budowa drogi S11 tańsza od założeń?
Budowa kolejnej części drogi S11 w województwie opolskim wzbudziła spore zainteresowanie. Wpłynęło 25 ofert. Przy czym trzeba zaznaczyć, że jest to suma ofert z trzech części, na które GDDKiA podzieliła zadanie.
Sytuacja na poszczególnych odcinkach jest następna:
- Obwodnica Kępna – Siemianice (12,5 km długości): dziewięć ofert. Najtańsza za 375 mln zł, najdroższa za 573 mln zł; budżet na ten odcinek to 501 mln zł.
- Siemianice – Gotartów (22,7 km długości): osiem ofert. Najtańsza za 523 mln zł, najdroższa za 976,5 mln zł; budżet na ten odcinek to 795,5 mln zł.
- Gotartów – obwodnica Olesna (10,5 km długości): osiem ofert. Najtańsza za 389,5 mln zł, najdroższa za 665 mln zł; budżety na ten odcinek to 567,5 mln zł.
Widać, że w przypadku każdego z odcinków są propozycje poniżej szacunków drogowców. Z ich wyliczeń wynika, że budowa kolejnego odcinka drogi S11 kosztowałaby blisko 1,9 mld zł. Tymczasem suma najtańszych ofert to niecałe 1,3 mld zł.
Agata Andruszewska, rzeczniczka opolskiego oddziału GDDKiA nie przesądza, czy uda się na inwestycji zaoszczędzić. Zaznacza, że obecnie trwa analiza ofert pod kątem formalnym. I dodaje, że są firmy, która złożyły ofertę tylko na jeden z trzech odcinków, jak i takie, co zgłosiły się do wszystkich. Może być więc tak, że trasę S11 będzie budować kilka firm, jak i jeden podmiot.
Ponad trzy lata na realizację
Wiadomo natomiast, że zwycięzcy przetargu będą mieli na jego realizację ponad trzy lata. I nie należy się spodziewać, że wraz z podpisaniem umowy rozpoczną się prace budowlane. Najpierw zwycięzca będzie musiał zaprojektować dany odcinek. GDDKiA w Opolu planuje rozstrzygnąć przetarg w pierwszym kwartale 2024 roku.
Nowa droga będzie prowadzić przez teren gmin Byczyna, Kluczbork i Lasowice Wielkie. W większości dwujezdniowa trasa będzie biec w nowym śladzie. W ciągu drogi S11 powstanie kilkadziesiąt obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt.
– Plan zakłada powstanie czterech węzłów na 46-kilometrowym odcinku S11. Te węzły to Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe. Za węzłem Kluczbork Północ powstać ma też Miejsce Obsługi Podróżnych, po obu stronach drogi – zapowiada Agata Andruszewska.