Pomysł nasadzenia szpaleru drzew na środku ul. Ozimskiej pojawił się w połowie 2021 roku. Wtedy to radni Opola zabezpieczyli około 200 tys. zł na opracowanie koncepcji o dokumentacji tego rozwiązania.
Pomysł podzielił opolan. Zwolennicy chwalili, że w ten sposób Opole wpisze się w światowy trend uspokajania ruchu w centrum poprzez zwężanie ulic i obsadzanie ich roślinnością. Krytycy argumentowali, że w ten sposób miasto jeszcze bardziej będzie się korkować.
Około 40 drzew na środku ul. Ozimskiej i nowy buspas
Potem temat ucichł. Ale okazuje się, że ratusz z inicjatywy nie zrezygnował. Miasto czeka na oferty firm, które byłyby gotowe najpierw opracować szczegółową koncepcję na bazie obecnych założeń, a potem przygotowałyby dokumentację projektową potrzebną do ogłoszenia przetargu na realizację tego zadania.
Koncepcja zakłada, że na środku ul. Ozimskiej, która na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Reymonta i Katowicką niemalże w całości ma po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, powstanie szpaler drzew. Z dokumentacji wynika, że nasadzonych ma tam być ponad 40 drzew.
To będzie wiązało się ze zwężeniem jezdni. Jadący od strony ul. Reymonta do Katowickiej poruszaliby się jednym pasem ruchu aż do okolic skrzyżowania z ul. Dubois, za którym droga poszerzałaby się do dwóch pasów ruchu.
Z kolei jadący w kierunku przeciwnym, od strony skrzyżowania ul. Ozimskiej z Katowicką, na pierwsze zwężenie z dwóch pasów ruchu do jednego natrafialiby przed skrzyżowaniem z ul. Orzeszkowej. Na wysokości skrzyżowania z ul. Dubois ul. Ozimska poszerzałaby się do dwóch pasów, przy czym jeden – prawy – ma być buspasem. Kierowcom pozostanie pas lewy.
Kolejne zwężenie pojawia się za przystankiem autobusowym przy Opolaninie, przed pierwszym wyjazdem z parkingu. Tutaj też kończyć będzie się buspas.
Jezdnia wraca do dwóch pasów szerokości za drugim wyjazdem z parkingu Opolanina, przed skrzyżowaniem z ul. Reymonta.
To część szerszych zmian w organizacji ruchu w centrum Opola
Na mapach zawartych w dokumentacji widać też inne zmiany, jakie mają być wprowadzone w organizacji ruchu w centrum. Mowa o uczynieniu ulic Reymonta i Kołłątaja trasami dwukierunkowymi, tak jak i odcinka ul. Ozimskiej pomiędzy nimi. Do tego dochodzi budowa dwóch zatok autobusowych na tej części ul. Ozimskiej.
– Planujemy wprowadzić te zmiany w przyszłym roku – zapowiada Adam Leszczyński, rzecznik opolskiego ratusza.
Natomiast powstania szpaleru drzew na środku ul. Ozimskiej nie ma się co spodziewać wcześniej, jak w 2024 roku. W dokumentacji przetargu na opracowanie koncepcji i dokumentacji tej zmiany wskazano, że firma do tego wybrana będzie miała na to 13 miesięcy. To oznacza czas do końca 2023 roku.