Obwodnica Lędzin ma cztery warianty – po dwa na północy i na południu
O tym, że obwodnica Lędzin ma cztery warianty, mieszkańcy dowiedzieli się jeszcze w lutym, na spotkaniu informacyjnym. Uczestniczyło w nim około 300 osób. To na nim dowiedzieli się, jak przebiegają poszczególne warianty trasy.
Najdłuższy i najdalej wysunięty na północ jest wariant nr 1. Biegnie głównie polami, z dala od zabudowań. Nieco krótszy i bliższy domówi jest inny wariant północny – trasa nr 2.
Dwa pozostałe warianty przebiegają na południe od Lędzin. Wariant nr 3 prowadzi bliżej zabudowań, a także przez las na początku i na końcu. Z kolei wariant nr 4 oznaczałby największą ingerencję w przyrodę. W całości prowadzi przez las.
Blisko pół tysiąca uwag do projektu
Niedawno opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentował raport, w którym drogowcy wskazali, iż do projektu wpłynęło 469 uwag i wniosków. Te dotyczą szeregu kwestii. Jedną z nich była zbyt mała odległość części zaplanowanych tras od domów. Inne dotyczyły bezpieczeństwa, a także przyrody. Przewinął się tu wątek ingerencji w siedliska dzikich zwierząt, a także odcięcia mieszkańców Lędzin od terenów zielonych.
– Dla wariantów zaproponowanych przez biuro projektowe po stronie północnej Lędziny ciągłość komunikacyjną zapewni ulica Szkolna – zapowiada Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA w Opolu.
– W ramach budowy obwodnicy Lędzin przewidujemy także budowę dodatkowych jezdni. Będą prowadzić wzdłuż obwodnicy. One zapewnią dostęp do drogi publicznej nieruchomościom zlokalizowanych w obrębie obwodnicy – mówi.
Obwodnica Lędzin ma cztery warianty – który zwycięży?
Obwodnica Lędzin ma cztery warianty. Agata Andruszewska wskazuje, że o tym, który ostatecznie trafi do realizacji, zdecydują wyniki Wielokryterialnej Analizy Porównawczej (WAP).
– Każdy wariant przejdzie badanie uwzględniające kryteria techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, w tym również aspekty społeczne, podzielone na szereg podkryteriów. WAP pozwala na jednoznaczną i obiektywną ocenę oraz wybór najbardziej optymalnego wariantu rozwiązań projektowych – mówi Agata Andruszewska.
Obwodnica Lędzin ma powstać w latach 2027-2029.