Na kwotę 230 mln zł – w tym blisko 175 mln zł unijnego dofinansowania – składają się dwa projekty. Ich owocem będą przede wszystkim nowe trasy rowerowe w województwie opolskim – łącznie ponad 53,5 kilometra.
Większość – 18 odcinków o łącznej długości ponad 11 km – powstanie na terenie Opola.
– Są to elementy często łączące istniejące ciągi komunikacyjne. To spowoduje, że pozbędziemy się takich niedogodnych „dziur” dla rowerzystów. To też nowe trasy rowerowe, m.in. do Świerkli – mówi Małgorzata Stelnicka, wiceprezydent Opola.
Za sprawą projektu o pięć sztuk wzrośnie też liczba autobusów elektrycznych w taborze Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu. Przy ulicy Harcerskiej powstać ma też obiekt typu „Parkuj i jedź”, a przy ulicy Wschodniej nowa pętla autobusowa.
Nowe trasy rowerowe i infrastruktura w województwie opolskim
Za te pieniądze centra przesiadkowe planują wykonać Krapkowice i Chrząstowice. Z kolei Murów chce wybudować nowe zatoki autobusowe. Gminy planują też zakup nowych wiat przystankowych czy doświetlenie istniejących ścieżek dla pieszych i cyklistów.
Solą inicjatywy są jednak nowe trasy rowerowe w województwie opolskim. Te powstaną m.in w Popielowie, który wyda na to łącznie blisko 30 mln zł, z czego 24 mln zł to dofinansowanie z UE. Wójt Sybilla Stelmach zaznacza, że kwotowo to największa inwestycja gminy Popielów.
– Powstaną dwie ścieżki pieszo-rowerowe: z Popielowa do Lubieni o długości około 3 km i z Popielowa do Karłowic wynosząca aż 6 km. To największa kwotowo inwestycja w naszej gminie. Zaczynamy od ścieżki do Lubieni, ponieważ posiadamy już dokumentację projektową. Na drugą ogłosiliśmy przetarg w formule zaprojektuj – wybuduj – informuje.
Paweł Wąsiak, wójt gminy Łubniany, zapowiada powstanie 3-kilometrowego odcinka pieszo-rowerowego łączącego istniejące już trasy pomiędzy Biadaczem i Masowem.
– Dzięki temu będziemy mogli poruszać się od Kępy, a tak naprawdę od Opola do Dąbrówki Łubniańskiej. Wkrótce ogłaszamy przetarg, a w czwartym kwartale tego roku mamy nadzieję na rozpoczęcie prac – przyznaje.
Podpisanie umów dofinansowania projektów, za sprawą których powstaną nowe trasy rowerowe, a także infrastruktura transportu zbiorowego w województwie opolskim, odbyło się w czwartek 22 maja w Urzędzie Marszałkowskim w Opolu, który odpowiada za dzielenie unijnych pieniędzy na poziomie wojewódzkim.
– To bardzo dużo cennych elementów infrastruktury, która ma służyć temu, aby nasi mieszkańcy poruszali się w sposób bardziej ekologiczny. Dzięki temu będziemy mogli oddychać czystszym powietrzem – mówi Szymon Ogłaza, marszałek województwa.
– Mają temu służyć nowoczesny transport zbiorowy, centra przesiadkowe i system ścieżek rowerowych. Przed samorządami ogromna praca, ale też myślę spora satysfakcja – stwierdza.
Inwestycje w ekologiczny transport – projekt 1 (133,5 mln zł z UE)
Opole:
- Budowa 18 odcinków pieszych i rowerowych o łącznej długości 11,25 km;
- Budowa obiektu „parkuj i jedź” przy ul. Harcerskiej;
- Budowa pętli autobusowej przy ul. Wschodniej;
- 5 elektrycznych autobusów zeroemisyjnych.
Prószków:
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Złotniki – Chrząszczyce o dł. 1,45 km.
Gogolin:
- zakup i montaż 12 wiat przystankowych i 2 wiat rowerowych.
Komprachcice:
- budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Dziekaństwo – Domecko o dł. 0,66 km;
- wymiana 16 wiat przystankowych oraz 5 wiat rowerowych;
- oświetlenie 6 przejść dla pieszych przy drodze DW 429.
Chrząstowice:
- budowa drogi dla rowerów oraz pieszych i rowerów na odcinku Suchy Bór – Lędziny o dł. 0,65 km;
- budowa centrum przesiadkowego w Chrząstowicach;
- budowa centrum przesiadkowego wraz z przebudową pętli autobusowej i parkingu w Lędzinach;
- wymiana 20 wiat przystankowych.
Murów:
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Stare Budkowice – Kały o dł. 4,74 km wraz z oświetleniem;
- budowa 3 przystanków autobusowych oraz wymiana wiat przystankowych.
Popielów:
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej w miejscowości Popielów do Lubienia na odcinku o dł. 3,1 km wraz z oświetleniem;
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Popielów-Karłowice o dł. 5,6 km;
- wykonanie oświetlenia 4 przejazdów pieszo-rowerowych.
Krapkowice:
- budowa centrum przesiadkowego w Krapkowicach.
- zakup dwustanowiskowej ładowarki dla samochodów elektrycznych indywidualnych oraz tankowania pojazdów bezemisyjnych
Nowe trasy rowerowe w województwie opolskim – projekt nr 2 (41 mln zł z UE)
To wspólna inicjatywa Powiatu Opolskiego i gmin: Lewin Brzeski, Dąbrowa, Łubniany, Niemodlin, Ozimek, Tarnów Opolski, Tułowice, Turawa, Izbicko, Prószków, Krapkowice. Owocem będzie ponad 26 km nowych ścieżek rowerowych:
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Izbicko – Utrata w gminie Izbicko;
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Niewodniki – Żelazna w gminie Dąbrowa;
- budowa drogi dla pieszych i rowerów na odcinku Lewin Brzeski – Stroszowice – Sarny Małe w gminie Lewin Brzeski;
- budowa ścieżki pieszo – rowerowej na odcinku pomiędzy miejscowościami Masów i Biadacz w gminie Łubniany;
- budowa ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Magnuszowice-Gracze w gminie Niemodlin w Niemodlinie przy ul. 700-lecia;
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Antoniów – Jedlice – Szczedrzyk w gminie Ozimek;
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Miedziana – Przywory w gminie Tarnów Opolski;
- budowa drogi dla pieszych i rowerów na odcinku Tułowice Małe – Skarbiszowice w gminie Tułowice;
- budowa ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku Kotórz Mały – Kotórz Wielki w gminie Turawa.
Czytaj także: Nowa droga i nowy most nad Odrą. Drogowcy ogłosili przetarg
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania