Nowa linia MZK w Opolu. Którędy pojedzie?
O tym, że będzie nowa linia MZK w Opolu, było wiadomo już od jakiegoś czasu. Z inicjatywą wyszli radni klubu prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego. Chodziło o utworzenie linii, która będzie łączyć szereg istotnych punktów miasta oraz umożliwiać szybkie dotarcie do nich.
Nowa linia MZK w Opolu – ekspresowa linia nr 1 – zacznie kursować po mieście od soboty 2 września. Będzie łączyć wschód z zachodem miasta z pominięciem centrum. Linia będzie zaczynać bieg przy al. Witosa. Dalej trasa „jedynki” prowadzi przez al. Solidarności, ulice Sosnkowskiego, Horoszkiewicza, Ozimską, Bohaterów Monte Cassino, Nysy Łużyckiej, Niemodlińską i pętlę przy Dambonia. Z tej ostatniej autobus będzie jechał do obwodnicy piastowskiej, by zakończyć kurs na pętli przy CH Karolinka.
Nowa linia MZK w Opolu ma kursować od poniedziałku do piątku co pół godziny od okolic godz. 6.30 do okolic godz. 19.00. W soboty linia nr 1 będzie kursować co godzinę od okolic godz. 10.00 do godz. 16.00. Szacowany czas przejazdu pomiędzy pętlami to około 30 minut. Autobusy tej linii nie będą się zatrzymywać na wszystkich przystankach na trasie.
– Ta linia to kolejny tasiemiec jadący przez całe miasto. Lepszy rozwiązaniem byłoby utworzenie dwóch linii ekspresowych, które umożliwiałyby szybszy dojazd w rejon centrum Opola i przesiadanie się z jednej do drugiej – uważa Przemysław Pospieszyński, lider klubu radnych PO w radzie miasta.
Nocne autobusy w Opolu wracają
Miasto poinformowało równie, że przywraca linie nocne w Opolu. Przypomnijmy, że ratusz zlikwidował je z końcem minionego roku, tłumacząc to nierentownością nocnych połączeń i ich wysokimi kosztami. Stało się to pomimo sprzeciwu części mieszkańców.
– Pierwsza z nich – N1 – połączy pętle Witosa-Wygonowa i Dambonia z przejazdem przez ul. Ozimską, Pużaka, Sosnkowskiego, Okulickiego, Chabrów, Rondo Konstytucji 3 Maja, Pl. Kopernika, Dworzec Główny, Piastowską i Niemodlińską. Jeden z jej kursów będzie wydłużony do Wójtowej Wsi z przejazdem w pobliżu Kampusu Politechniki Opolskiej – mówi Ewelina Laxy, rzeczniczka MZK Opole.
Z kolei linia N2 funkcjonować będzie na trasie łączącej pętle przy ul. Pużaka i Złotej w Grotowicach.
– Jej trasa poprowadzi przez ulicę Sosnkowskiego przy Wiejskiej, Okulickiego, Chabrów, Rondo Konstytucji 3 Maja, Pl. Kopernika, Dworzec Główny, 1 Maja i Nową Wieś Królewską – opisuje.
Ewelina Laxy zaznacza, że obydwie linie nocne będą kursowały w rejonie osiedla Armii Krajowej.
– Linia N1 będzie otaczała je od strony północnej, a N2 od południowej – mówi.
„Czemu tak późno?”
Przemysław Pospieszyński chwali powrót linii nocnych w Opolu. – Pojawia się jednak pytanie dlaczego dzieje się to dopiero we wrześniu, skoro one mogłyby się cieszyć dużym zainteresowaniem już podczas imprez w czerwcu oraz w wakacje – zauważa.
Na podobną kwestię zwraca uwagę autor facebookowego Bloga o Opolskiej Komunikacji Miejskiej.
„Z jakiego powodu uruchomienie linii nocnych jest zaplanowane dopiero 2 września, a nie odbyło się na wakacjach, kiedy to nocki cieszą się największym zainteresowaniem? To tak jakby lodowisko otworzyć na wiosnę” – stwierdził na profilu prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego.
Prezydent Opola nie odniósł się bezpośrednio do kwestii terminu powrotu linii nocnych w Opolu. W odpowiedzi stwierdził natomiast, że „wprowadzenie linii nocnych, po tym gdy na części z nich niemal nikt nimi nie jeździł (co wykazały prowadzone badania marketingowe i dane sprzedaży biletów), możliwe jest dzięki modyfikacji ich tras”.
„Sprawdzimy czy poprawi się rentowność i zainteresowanie” – stwierdził.
Przemysław Pospieszyński uważa, że nowa linia MZK w Opolu i powrót linii nocnych to nie wszystko, co trzeba uczynić, by poprawić komunikację miejską.
– Trzeba też przywrócić przystanek przy ul. Katowickiej w rejonie Szpitala Wojewódzkiego. Zmuszanie pacjentów jeżdżących autobusami do korzystania z przystanku bardziej oddalonego jest niedopuszczalne – stwierdza radny PO.