Nowe autobusy elektryczne w Opolu. W tym przegubowe
Obecnie MZK ma pięć pojazdów elektrycznych. Na ulicach Opola pojawiły się w wakacje i kursują na linii nr 25. Wynika to z zapisów projektu, za sprawą którego miasto otrzymało dofinansowanie na zakup takich pojazdów.
We środę 19 października w siedzibie MZK w Opolu podpisano umowę na zakup kolejnych ośmiu autobusów elektrycznych: sześć pojazdów o standardowej długości 12 metrów, a także dwa 18-metrowe pojazdy przegubowe. Elektrycznej wersji tych drugich w taborze przewoźnika jeszcze nie było.
Przetarg na dostawę pojazdów wygrała firma Solaris, której elektryczne autobusy jeżdżą już po ulicach miasta. Nowe maszyny także będą przypisane do konkretnych linii autobusowych: 5, 9 i 13.
– To linie poruszające się głównymi ciągami komunikacyjnymi stolicy regionu – zaznacza Tadeusz Stadnicki, prezes MZK.
Umowa opiewa na blisko 32 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Umowa obejmuje także budowę ładowarki pantografowej na terenie zajezdni przy ul. Pużaka, a także montaż dodatkowych ładowarek w zajezdni MZK.
Autobusy elektryczne w Opolu przejadą 100 km na jednym ładowaniu
Na dostawę ośmiu nowych elektrycznych autobusów Solaris ma 360 dni. To oznacza, że na ulicach miasta powinny się pojawić do końca 2023 roku. Jak wskazuje Ewelina Laxy, rzecznik MZK, silniki pojazdów będą miały moc nie mniejszą, niż 160kW w pojazdach solowych i nie mniejszą, niż 230kW w przegubowych.
– Będą posiadały funkcję odzyskiwania energii w czasie hamowania. Akumulatory autobusów pozwolą przejechać w ruchu miejskim minimum 100 kilometrów na jednym cyklu ładowania – wskazuje.
– Nowe autobusy to nie tylko dbałość o ekologię, ale także o zdrowie pasażerów i pracowników. Pojazdy będą wyposażone w system neutralizujący wirusy, bakterie i inne drobnoustroje. Będzie też klimatyzacja – wylicza.
W pojazdach zastosowane będą też nowoczesne rozwiązania związane z bezpieczeństwem w ruchu. Mowa o asystencie aktywnego hamowania czy systemie ostrzegania przed kolizjami w tzw. martwych strefach, których kierowca nie widzi.