W jaki sposób świadectwo energetyczne pomoże w obniżeniu rachunków za ogrzewanie
Czym dokładnie jest świadectwo energetyczne? To oficjalny dokument, który sporządzany przez doświadczonych audytorów pokazuje pełną charakterystykę energetyczną budynku – zarówno małego mieszkania stanowiącego część nieruchomości, całego budynku mieszkalnego lub większych budynków biurowych.
Certyfikat energetyczny domu składa się z kilku części – podstawowych informacji o budynku, jego charakterystyce energetycznej, a także części, która najbardziej nas interesuje w obszarze oszczędności – rekomendacji, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku. Co to oznacza? W ramach zamówienia możemy uzyskać wyspecjalizowaną ekspertyzę audytorów wraz ze wskazaniem, jakie elementy stanowią podstawę do usprawnień energetycznych, a tym samym do obniżenia rachunków za ogrzewanie.
Świadectwo energetyczne – do czego jeszcze potrzebne?
Świadectwo energetyczne od kilku lat było sprawdzonym sposobem na to, by niskim kosztem uzyskać rekomendacje eksperta w zakresie obniżenia rachunków za ogrzewanie. Sam dokument wiązał się także z potwierdzeniem, że dom jest zoptymalizowany pod względem potencjalnych strat energetycznych.
Opcjonalność uzyskania świadectwa energetycznego została jednak w kwietniu 2023 roku zmodyfikowana. Dzisiaj każdy właściciel nieruchomości, który planuje sprzedać ją lub wynająć, ma obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego. To dokument niezbędny, którego brak może spowolnić finalizację takiej transakcji. Wspomniane świadectwo może zostać zweryfikowane przez notariusza podczas spisywania umowy notarialnej, ale co równie istotne, sam zainteresowany kupnem naszej nieruchomości jeszcze przed podjęciem decyzji może poprosić o okazanie świadectwa w celu sprawdzenia, czy dom jest pod tym kątem odpowiednio zoptymalizowany.
Jak zamówić świadectwo energetyczne?
Czy zamówienie świadectwa energetycznego wiąże się z dużą ilością formalności? Na szczęście nie, a co więcej, świadectwo możemy zamówić i odebrać bez wychodzenia z domu. Wystarczy złożyć odpowiednie zamówienie i przejść kilka kroków do tego, by w ciągu 48 godzin certyfikat energetyczny trafił na naszą skrzynkę e-mail.
Co należy zrobić, by otrzymać certyfikat energetyczny? W pierwszym kroku należy wybrać odpowiednią kategorię nieruchomości i podać wszelkie niezbędne dane, które stanowią bazę do analizy energetycznej. Po poprawnym wypełnieniu formularza i sfinalizowaniu płatności audytorzy przystępują do pracy i na podstawie dostarczonych informacji sporządzają oficjalny certyfikat energetyczny budynku. W przypadku jakichkolwiek problemów audytor skontaktuje się z nami bezpośrednio, by rozwiać wszelkie wątpliwości.
Już w ciągu kilku dni certyfikat energetyczny zostanie przygotowany i wysłany na podany adres e-mail, a świadectwo po 24 godzinach będzie już widnieć w stosownym rejestrze. W przypadku chęci zamówienia świadectwa energetycznego w formie papierowej wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję – dokument zostanie dostarczony możliwie jak najszybciej.