Przebudowa drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach obejmuje łącznie około kilometra tej trasy. Jej elementem jest też budowa nowego mostu nad Białą Głuchołaską. Powódź z września minionego roku zniszczyła i powstający most, i przeprawę tymczasową, a także spustoszyła miasto. Ucierpiał również plac budowy drogi.
Od powodzi minęło jednak ponad pół roku, w mieszkańcy ze zniecierpliwieniem obserwowali, że na placu budowy dzieje się niewiele. Sytuację krytykował też burmistrz Paweł Szymkowicz. Po każdych opadach ludzie brodzili tam w błocie, poruszanie się samochodami też było bardzo utrudnione.
Przebudowa drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach nabiera tempa
Jak informuje Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, brak prac w ostatnich miesiącach wynikał przede wszystkim z tego, że Polska Spółka Gazownictwa naprawiała gazociąg uszkodzony podczas powodzi.
– Wykonawca przebudowy drogi wznowił niedawno roboty na drodze – zaznacza pani rzecznik.
– Na ul. Wyszyńskiego trwa wymiana warstw konstrukcyjnych drogi. Postępują prace brukarskie na chodnikach. Na wlotach w ulice Wyszyńskiego i Skłodowskiej do DK40 pojawiły się krawężniki oraz kostka kamienna – wylicza.

Agata Andruszewska zapowiada, że do połowy kwietnia – przy sprzyjających warunkach pogodowych – wykonawca ułoży też warstwę wiążącą nawierzchni asfaltowej.
– To umożliwi rozpoczęcie prac na przeciwnym pasie ruchu – mówi. – Równolegle wykonawca prowadzi roboty branżowe. To m.in. montaż instalacji pod sygnalizację na skrzyżowaniach oraz uliczne oświetlenie. Trwa odbudowa wodociągu na ul. Andersa.
Obecnie drogowcy skupiają się na pracach na trasie w kierunku Prudnika. Gdy te dobiegną końca, ruch będzie się odbywać przebudowanym pasem. Przebudowa drogi krajowej nr 40 w Głuchołazach obejmie jezdnię w stronę Czech.
– Potem wykonawca wymieni warstwy konstrukcyjne drogi razem z warstwą wiążącą. Na chodnikach będą prowadzone prace brukarskie obejmujące układanie krawężników i nawierzchni z kostki betonowej – zapowiada Agata Andruszewska.
Kierowcy niszczą most tymczasowy
Drogowcy przygotowują się do budowy nowego mostu nad Białą Głuchołaską. Przeprawa zyskała nowy projekt, który nie przewiduje osadzania jakichkolwiek jej elementów w korycie rzeki. Prace mają się rozpocząć w najbliższych miesiącach i doczekać finału w 2026 roku.
Do tego czasu kierowcom pozostanie do dyspozycji wojskowy most tymczasowy. Obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 30 km/h. Problem w tym, że kierowcy często przejeżdżają przez tę przeprawę znacznie szybciej. I powodują uszkodzenia nawierzchni płyt.
– W konsekwencji prowadzi to do utrudnień w ruchu, wynikających z konieczności wymiany uszkodzonych elementów. Apelujemy o stosowanie się do ograniczeń prędkości. W szczególności należy unikać gwałtownych przyśpieszeń i hamowań – mówi Agata Andruszewska.
Czytaj także: Węzeł na autostradzie A4 do przebudowy. Znikną bramki do opłat
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania