Blisko połowa opolskich dróg krajowych zła lub niezadowalająca
53,5 proc. – tyle dróg znajdujących się w zarządzie opolskiego GDDKiA sklasyfikowano jako „dobre” w raporcie na koniec 2021 roku, który drogowcy upublicznili ledwie parę dni temu. Niższy współczynnik dróg w takim stanie odnotowano tylko w oddziale obejmującym woj. małopolskie – 44,7 proc.
Jeśli chodzi o stan niezadowalający, to na Opolszczyźnie taką ocenę otrzymało 29,1 proc. dróg krajowych. To wynik identyczny z woj. mazowieckim. Większą liczbę dróg w stanie niezadowalającym stwierdzono w województwie śląskim (32,9 proc.) oraz małopolskim (38,9 proc.).
Z raportu wynika, że w stanie złym mieliśmy na Opolszczyźnie 17,4 proc. dróg krajowych. Gorzej było tylko w województwie kujawsko-pomorskim (20 proc.) oraz lubuskim (27,2 proc.).
Dyrektor GDDKiA Opole: Sytuacja lepsza, niż się wydaje
Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA, wskazuje, że podobne raporty są przygotowywane rokrocznie.
– Sprawdzany jest stan dróg pod kątem obecności spękań, kolein czy ugięć nawierzchni. Jeśli mamy do czynienia z tym ostatnim, konieczna jest przebudowa drogi. Nadmierne uginanie się drogi oznacza bowiem, że jej nośność nie jest już wystarczająca. Co ciekawe, problem ten może dotykać także odcinków, które na pierwszy rzut oka wyglądają na dobre – mówi.
– W przypadku innych problemów zazwyczaj wystarczy remont drogi. Same badania umożliwiają nam planowanie inwestycji i działań naprawczych – podkreśla Rafał Pydych.
Dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA podkreśla, że niedawno opublikowany raport nie uwzględnia inwestycji, które niedawno zrealizowano. Mowa tu m.in. na modernizacji drogi krajowej nr 41, od obwodnicy Nysy do Wierzbięcic, czy drogi krajowej nr 39 od Smarchowic Wielkich do Namysłowa.
– Oprócz tego w tym roku ukończono prace na ostatnim wymagającym remontu odcinku autostrady A4. Prace prowadziliśmy sukcesywnie od 2013 roku. W efekcie żywotność tej drogi podniesiono o około 20 lat – mówi.
Najgorzej jest na drodze krajowej nr 45
Rafał Pydych nie kryje, że sporo dróg woj. opolskiego nadal czeka na modernizację. Tak jest m.in. z drogą krajową nr 46 pomiędzy Sidziną a granicą z woj. dolnośląskim, czy drogą krajową nr 40 w Głuchołazach.
– Problem trasy nr 40 w Kędzierzynie-Koźlu rozwiąże natomiast zakończenie budowy obwodnicy północnej tego miasta jeszcze w tym roku – podkreśla.
Najwięcej prac pozostaje do wykonania na drodze krajowej nr 45. Szczególnie na odcinku od Opola do granicy z woj. łódzkim. Tutaj prace podzielono na kilka odcinków. Część z nich jest jeszcze na etapie prac koncepcyjnych bądź projektowych. Najbliżej realizacji jest przebudowa odcinka Jełowa – Bierdzany. Drogowcy planują ogłoszenie przetargu na realizację jeszcze w tym roku.
– Mamy też nieco pracy na tej drodze na południe od Opola. Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłem autostradowym Opole-Południe a Rogowem Opolskim, będzie przebudowany jeszcze w tym roku. W przypadku drugiego, pomiędzy Rogowem Opolskim a Krapkowicami, trwa postępowanie przetargowe – wskazuje dyrektor GDDKiA Opole.
– Mając na uwadze wszystkie realizowane, jak i zaplanowane inwestycje, stan dróg znajdujących się w naszej administracji w kolejnych latach ulegać będzie systematycznej poprawie. Tak jak już od dłuższego czasu ma to miejsce w całym kraju – stwierdza Rafał Pydych.