Wszystko dlatego, że wezbrana Biała Głuchołaska zalewając miasto zniszczyła most tymczasowy oraz konstrukcję sąsiedniego obiektu docelowego.
– Gdy tylko sytuacja powodziowa na to pozwoliła, wykonawca – Himmel i Papesch Opole – rozpoczął oczyszczanie dojazdu do mostu. Na miejscu pracują żołnierze wojsk inżynieryjnych, którzy rozebrali zalegającą w rzece konstrukcję mostu tymczasowego. Obecnie wspólnie z wykonawcą oczyszczają jej koryto – opisuje Agata Andruszewska.
W Głuchołazach trwa budowa podpór pod stalowe konstrukcje wojskowych mostów DMS-65. Nad Białą Głuchołaską staną dwie takie konstrukcje, po jednej dla każdego kierunku ruchu.
– Na miejsce z Legionowa pod Warszawą dotarły już wszystkie transporty z elementami mostu tymczasowego. Most wypożyczyła Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych. Konstrukcja całego obiektu przyjechała do Głuchołaz w kilku transportach. Wojska inżynieryjne deklarują, że po uprzątnięciu terenu i przygotowaniu żurawia, który przeniesie złożoną konstrukcję nad rzekę, potrzebują kilka dni na zmontowanie mostu. Docelowo powstanie także specjalna platforma pod żurawia oraz platforma pod miejsce składania elementów mostu – zapowiada rzeczniczka opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Powódź zniszczyła opolskie drogi. Trasa w Krapkowicach zamknięta do odwołania
Jednym z najbardziej wyrazistych przykładów tego, jak powódź zniszczyła opolskie drogi krajowe, jest sytuacja w rejonie ronda w Krapkowicach.
– Na skutek wysokiego stanu wody w Osobłodze i wystąpienia rzeki z koryta doszło do podmycia drogi i zapadnięcia jezdni. Przejazd drogą krajową nr 45 za rondem w Krapkowicach jest zablokowany do odwołania – mówi Agata Andruszewska.
Przypomina, że przed tygodniem z inicjatywy gminy Krapkowice na tym odcinku pojawiła się kładkę dla pieszych i rowerzystów. Ma 20 metrów długości i ponad metr szerokości.
Drogowcy wyznaczyli dla zamkniętego odcinka objazd na trasie Racibórz – Opole:
- dla pojazdów o masie powyżej 10 t – DK40 w m. Większyce, następnie odcinkiem DK40 do skrzyżowania DK40 i dalej DW414 w kierunku Opola,
- dla pojazdów o masie poniżej 10 t – DK45 do skrzyżowania z DK40 w Reńskiej Wsi, następnie przez Kędzierzyn-Koźle do skrzyżowania z DW423, dalej DW423 do skrzyżowania z DW409 w Gogolinie i przez Krapkowice na DK45.
Droga krajowa nr 94 w Skorogoszczy z przeprawą wojskową, ale bez przejazdu
Wezbrana Nysa Kłodzka po wystąpieniu z koryta zalała i podmyła drogę krajową nr 94 w rejonie Skorogoszczy. Skutek: zapadnięcie jezdni w okolicy mostów.
– Przejazd drogą w Skorogoszczy na wysokości skrzyżowania z DW458 w kierunku Lewina Brzeskiego jest zablokowany do odwołania. Nie dotyczy to pojazdów służb, dla których stanęła tam tymczasowa przeprawa wojskowa MS-20. Charakter tego obiektu oraz jego parametry wykluczają możliwość przejazdu cywilnych samochodów osobowych – zaznacza Agata Andruszewska.
Dla zamkniętego odcinka DK 94 drogowcy wyznaczyli objazd. W stronę Opola objazd prowadzi od ronda w Skarbimierzu, przez DK39 do Pisarzowic, dalej DW457 w kierunku Popielowa i DW458 do drogi krajowej nr 94 w Skorogoszczy. Tą trasą można też dojechać od Opola do Wrocławia.
Powódź zniszczyła opolskie drogi krajowe. Co najmniej 200 mln zł strat
Rzeczniczka GDDKiA Opole informuje, że na dwóch odcinkach drogi krajowej nr 46 – w Kamienicy i w Malerzowicach Wielkich – obowiązuje ruch wahadłowy. Tam trwa naprawa uszkodzonych fragmentów jezdni.
Drogowcy nadal szacują straty na trasach krajowych. Obejmują nie tylko jezdnie i obiekty inżynieryjne, ale również skarpy, nasypy, chodniki czy sieci biegnące pod drogami.
– Zlecamy już pierwsze naprawy. Wstępne szacunki strat w woj. opolskim przekroczyły już 200 mln zł. Kwota ta z pewnością jeszcze wzrośnie – mówi Agata Andruszewska.
W minionym tygodniu poznaliśmy też szacunkowe koszty tego, jak powódź zniszczyła opolskie drogi wojewódzkie. W tym przypadku chodzi o 337 mln zł.
Czytaj także: Powódź w Nysie. Wody Polskie wskazują, co było przyczyną
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.