– Na czas trwania biegu wprowadzone zostaną czasowe zmiany w organizacji ruchu drogowego. Przejazdy poprzeczne będą możliwe jedynie w miejscach, gdzie nie będzie biegaczy. Drogi będą sukcesywnie otwierane po przebiegnięciu ostatniego zawodnika, jednak posterunki bezpieczeństwa pozostaną czynne do momentu całkowitego zakończenia biegu – tłumaczy Aleksandra Raś z opolskiego MOSiR-u,. który współorganizuje Półmaraton Opolski.
Jakie ograniczenia w ruchu na ulicach Opola
Uczestnicy półmaratonu mają na ukończenie trasy maksymalnie 3 godziny (w godz. 16-19) i wówczas przywracany będzie normalny ruch po mieście, w tym autobusów MZK.
Biegacze po tym jak ruszą w trasę ze stadionu lekkoatletycznego udadzą się kolejno ulicami Horoszkiewicza, Ozimską, Kołłątaja, Korfantego, Odrowążów, Strzelców Bytomskich, Piastowską, Spychalskiego, Krapkowicką, przez Wyspę Bolko, a następnie przez Spychalskiego, Rynek, Książąt Opolskich i Sienkiewicza, aby zameldować się na Placu Kopernika na mecie.
Warto przypomnieć, iż w ramach imprezy przewidziano trzy biegi:
- Półmaraton (21,097 km) – skierowany do zaawansowanych biegaczy.
- Bieg na 10 km – idealny dla osób, które preferują krótsze dystanse.
- Family Run Opole 2024 (ok. 2 km) – rodzinny bieg dla wszystkich, którzy chcą spędzić aktywnie czas w gronie najbliższych.
Na powyższą sytuację reaguje także MZK Opole, w związku z czym w godz. 15-20 obowiązywać będzie zmieniona organizacja ruchu. Wprowadzone zostaną następujące zmiany w kursowaniu autobusów:
Półmaraton Opolski – MZK Etap I
W godzinach 15:00 – 15:45 w czasie biegu Family Run autobusy linii: 1, 5, 9, 10, 13, 17, 18, 25 i 28 zostaną przekierowane na następujące trasy objazdowe:
Linia 1
Kierunek -> Witosa: Od przystanku „Ozimska-Plebiscytowa” trasa przebiegać będzie ulicą Ozimską, z pominięciem ulic Horoszkiewicza, Sosnkowskiego, Wiejskiej i alei Solidarności. Analogicznie przebiegać będzie trasa w kierunku przeciwnym.
Linia 5
Kierunek -> Pużaka/Żytnia: Od przystanku „Rejtana-Urząd Skarbowy” trasa przebiegać będzie ulicą Ozimską, aleją Witosa, aleją Solidarności z pominięciem ulic Horoszkiewicza i Sosnkowskiego.
Analogicznie przebiegać będzie trasa w kierunku przeciwnym
Linie 9 i 13
Kierunek -> Witosa: Od przystanku „Rejtana-Urząd Skarbowy” trasa przebiegać będzie ulicą Ozimską, aleją Witosa, z pominięciem ulic: Horoszkiewicza, Sosnkowskiego, Pużaka, Koszalińskiej i alei Solidarności. Analogicznie przebiegać będzie trasa w kierunku przeciwnym
Linie 10, 17
Kierunek -> Witosa/Częstochowska: Od przystanku „Ozimska-Plebiscytowa” trasa przebiegać będzie ulicą Ozimską z pominięciem ulic: Horoszkiewicza, Sosnkowskiego i Wiejskiej. Analogicznie przebiegać będzie trasa w kierunku przeciwnym.
Linia 18
Kierunek -> Witosa: Od przystanku „Pużaka-Rondo” trasa przebiegać będzie aleją Solidarności i aleją Witosa, z pominięciem ulic Wiejskiej i Ozimskiej. Analogicznie przebiegać będzie trasa w kierunku przeciwnym
Linia 25
Kierunek -> Pużaka: Od przystanku „Ozimska-Katowicka” trasa przebiegać będzie ulicami: Bohaterów Monte Cassino, Rataja, Sosnkowskiego.
W kierunku przeciwnym trasa zostaje bez zmian.
Linia 28
Kierunek -> Grudzice: Od przystanku „Ozimska-Plebiscytowa” trasa przebiegać będzie ulicą Ozimską, alejami Witosa i Solidarności oraz ulicą Pużaka. Analogicznie przebiegać będzie trasa w kierunku przeciwnym.
Z obsługi komunikacyjnej zostaną wyłączone całkowicie przystanki:
- Horoszkiewicza (w kierunku Sosnkowskiego) – linie 1,5,9,10,13,17,25,28,
- Sosnkowskiego-Małopolska (w obu kierunkach) – linie 1,5,9,10,13,17,28,
- Sosnkowskiego -Wiejska (w obu kierunkach) – linie 1,5,9,10,13,17,28,
- Wiejska-Ozimska (w obu kierunkach) – linie 10,17,18,
- Ozimska-Plebiscytowa (w kierunku ul. Horoszkiewicza) – linia 25,
- Aleja Solidarności (w obu kierunkach) – linie: 1,9,13,
- Aleja Solidarności-Koszalińska (w obu kierunkach) linia 1,9,13,
- Sosnkowskiego-Centrum Handlowe (w kierunku ul. Okulickiego) – linia 25,
- Ozimska-Malinka (w obu kierunkach) – linia 18,
- Ozimska-Tysiąclecia (w kierunku centrum) – linia 18,
- Witosa-Osiedle (w obu kierunkach) – linia 18,
- Witosa-Cieszyńska – linia 18.
Półmaraton Opolski – MZK Etap II
Od godziny ok. 16:00 (w momencie rozpoczęcia biegu głównego ze stadionu lekkoatletycznego przy ulicy Szarych Szeregów) ruch autobusów linii, które pokrywają się z trasą wyścigu lub ją przecinają, zostanie, na czas przebiegu zawodników, chwilowo wstrzymany. Chodzi o przejazd ulicami Sosnkowskiego, Wiejską, Ozimską, Kołłątaja. Jednocześnie od godziny 16:00 do 20:00 wprowadzony zostanie objazd dla linii: 5, 9, 13, 15 i 25 na odcinku od przystanku „Niemodlińska-Koszyka” do przystanku „1 Maja Dworzec Główny”.
Linie 5, 9, 13
Kierunek -> Żytnia/Witosa: Trasa objazdowa przebiegać będzie ulicą Niemodlińską, przez plac Jana Kazimierza, następnie ulicami: Nysy Łużyckiej, Książąt Opolskich, Sądową, Sienkiewicza, przez plac Kopernika, ulicą Kołłątaja, aż do 1 Maja, skąd autobusy wrócą na swoje standardowe trasy.
Trasa powrotna od przystanku „1 Maja-Katowicka” przebiegać będzie ulicami Reymonta, Żeromskiego, Waryńskiego, Sienkiewicza, Sądową, Książąt Opolskich, Nysy Łużyckiej, przez plac Jana Kazimierza aż do ulicy Niemodlińskiej, gdzie autobusy wrócą na swoje standardowe trasy.
Linie 15,25
Kierunek -> Witosa/Pużaka: Trasa objazdowa przebiegać będzie od ulicy Niemodlińskiej przez plac Jana Kazimierza, ulicami: Nysy Łużyckiej, Książąt Opolskich, Sądową, Sienkiewicza, przez plac Kopernika, ulicą Kołłątaja. Od ul. 1 Maja linie będą jeździły swoimi standardowymi trasami.
Trasa powrotna od przystanku „Kołłątaja” przebiegać będzie ulicami Reymonta, Żeromskiego, Waryńskiego, Sienkiewicza, Sądową, Książąt Opolskich, Nysy Łużyckiej przez Plac Jana Kazimierza do ul. Niemodlińskiej, gdzie autobusy wrócą na swoje standardowe trasy.
Z obsługi komunikacyjnej zostaną wyłączone całkowicie przystanki :
- Spychalskiego (w obu kierunkach) – linie: 5, 9, 13, 15, 25,
- Piastowska (w obu kierunkach) – linie: 5, 9, 13, 15, 25,
- Piastowska-Korfantego (w obu kierunkach) – linie: 5, 9, 13, 15, 25,
oraz przystanek:
- Plac Kopernika-Sienkiewicza – linie: 3, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 17, 21, 25.
Autobusy ww. linii będą zatrzymywać się na przystanku tymczasowym zlokalizowanym na ulicy Waryńskiego i dalej pojadą objazdem ulicą Waryńskiego do ulicy Sienkiewicza.
Z kolei przystanek „Sienkiewicza” zostanie przeniesiony o ok. 80 metrów przed skrzyżowanie z ulicą Kominka i Łangowskiego, a autobusy pojadą lewą nitką ulicy Sienkiewicza („pod prąd”) w kierunku Placu Kopernika.
Czytaj także: Przed nami bieg przełajowy „Dzielni(c)e! Biegajmy”