Polder Żelazna ma być tańszy od założeń
Polder Żelazna już powinien być przebudowany. Prace polegające na wykonaniu budynku przepompowni oraz nowych obwałowań wzdłuż Odry rozpoczęły się bowiem ponad dwa lata temu. O ile pierwsza część inwestycji przebiega zgodnie z planem, o tyle z pracami na wałach był problem.
Kłopoty pojawiły się przed rokiem. Firma ETP, wykonawca nowych wałów, chciała zwiększenia wartości kontraktu. Uzasadniała to wzrostem cen i kosztów działalności. Po kilku miesiącach negocjacji Wody Polskie ostatecznie rozwiązały umowę na początku października 2022 r.
Po inwentaryzacji okazało się, że nowy polder Żelazna jest zrealizowany w około 30 procentach. Opóźnienie na budowie spędzało sen z powiek części mieszkańców. Obawiali się bowiem, że w razie wyższych stanów wód ich domy będą zagrożone.
Ostatecznie Wody Polskie przetarg na dokończenie wałów polderu Żelazna ogłosiły na początku lutego. Miesiąc później okazało się, że zgłosiły się trzy firmy. Najtańszą ofertę przedstawiła firma Budimex – blisko 73 mln zł. Kolejne było konsorcjum dwóch firm – MT-ECO i RAFHEN z Imielina – których oferta opiewała na prawie 78 mln zł. Stawkę zamknął Strabag, z propozycją w wysokości blisko 91,5 mln zł.
Wody Polskie w Gliwicach przez ponad dwa tygodnie analizowały oferty. Ostatecznie za najkorzystniejszą uznały tę Budimexu, wartą blisko 73 mln zł. Dodajmy, że to oferta o ponad 10 mln zł niższa, niż prawie 84 mln zł, jakie były przewidziane na ten cel. To oznacza, że nowy polder Żelazna powinien być tańszy.
Ponad 11 kilometrów wałów do zrobienia
Jak informują Wody Polskie w Gliwicach, pomimo wyboru najkorzystniejszej oferty, umowa z wykonawcą będzie mogła być podpisana dopiero w pierwszej połowie kwietnia. Tymczasem czasu na wykonanie zadania nie ma wiele.
Rozbudowa polderu Żelazna ma być gotowa do końca 2023 roku. Do tego czasu trzeba bowiem rozliczyć unijne dofinansowanie inwestycji. Jeśli nie uda się dotrzymać tego terminu, to jest ryzyko, iż Wody Polskie będą musiały zwrócić dotację.
Tymczasem z dokumentów wynika, że do wykonania są cztery wały:
- wał polderowy „Polder Żelazna” – blisko 1 kilometr długości,
- wał polderowy „Opole” – blisko 2,5 km długości,
- wał polderowy i wał polderowy zamykający „Sławice – Żelazna” – blisko 4,5 km długości,
- wał polderowy zamykający „Żelazna” – prawie 3,5 km długości.
To oznacza, że łącznie do wykonania pozostaje jeszcze 11,5 km wałów.