Oszustwo na BLIK w Opolu
Oszustwo na BLIK w Opolu miało miejsce w sierpniu 2023 roku.
– Zgłaszająca poinformowała, że ktoś włamał się na należące do niej konto na portalu społecznościowym Facebook – mówi Agnieszka Nierychła, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Opolu.
– Następnie podszywając się pod nią, skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy za pomocą kodu BLIK. W ten sposób oszust uwiarygodnił swój działanie i wyłudził od pokrzywdzonej pieniądze – opisuje.
Mężczyzna podjął pieniądze z bankomatu przy ulicy Ozimskiej 189 w Opolu. Monitoring zarejestrował go podczas wypłaty gotówki.
– Pomimo intensywnych działań policjantów i okazaniu wizerunków podejrzanego innym funkcjonariuszom, do chwili obecnej nie ustalono tożsamości mężczyzny. Stąd publikacja w środkach masowego przekazu i apel, o pomoc w ustaleniu danych osobowych podejrzanego – informuje Agnieszka Nierychła.
Policjantka apeluje, aby osoby, które rozpoznają mężczyznę ze zdjęć, skontaktowały się z policjantami z Komisariatu II Policji w Opolu pod numerem telefonu 47 864 26 25.
Na czym polega to oszustwo
Agnieszka Nierychła z policji w Opolu opisuje, na czym polega oszustwo na BLIK. Wskazuje, że zaczyna się ono od przejęcia konta na portalu społecznościowym. Potem za pomocą komunikatora proszą znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK.
– Osoba logując się do swojego banku, wygeneruje w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przekazuje go „znajomemu”. Niestety, w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć. Przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie – opisuje policjantka.
Agnieszka Nierychła opisuje, że aby nie paść ofiarą takiego oszustwa, należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
- przede wszystkim – zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.
Czytaj także: Śmiertelny wypadek w Kuniowie. Nie żyje 62-letni motocyklista