Dobrym przykładem na to, jak opolscy pracodawcy szkolą uczniów jest zakład ifm ecolink. To uznany w branży producent automatyki przemysłowej.
Firma prowadzi różne działania wspólnie z Politechniką Opolską i kluczowymi z punktu widzenia swojego biznesu szkołami średnimi w regionie. Wśród nich są Zespół Szkół Elektrycznych, ZS Mechanicznych oraz ZS Ekonomicznych w Opolu.
Obecnie ifm ecolink chce wznowić Program Ambasadora, skierowany głównie do studentów PO, który zawieszono przez pandemię.
– Student ambasador jest łącznikiem pomiędzy uczelnią a firmą – mówi Violetta Gala z ifm ecolink w Opolu.
– Ambasadorzy razem z naszymi pracownikami organizują targi pracy czy dni otwarte w firmie. Mają również okazję współorganizować ciekawe badania czy projekty dla studentów. Dzięki projektowi student może rozwijać swoje umiejętności i odkryć ścieżkę kariery. Taki ambasador może także odbywać u nas praktyki czy staże z możliwością przyszłego zatrudnienia.

Również klasyczna oferta praktyk i staży cieszy się zainteresowaniem. Zarówno wśród uczniów, jak i żaków.
– Posiadamy też program płatnych staży StażUP, kierowany do studentów na ostatnich latach studiów i absolwentów uczelni wyższych. Po ich odbyciu, oferujemy możliwość zatrudnienia. Oczywiście jeśli obie strony są z siebie zadowolone – zaznacza.
Pracodawcy szkolą uczniów. Straż drogą do etatu
Violetta Gala wskazuje, że dość dużo osób po ukończeniu obowiązkowej praktyki zgłasza się do ifm ecolink na płatne staże.
– Następnie zostają z nam już na dłużej – dodaje i podkreśla, że również na Targach Pracy PO zgłasza się wielu kandydatów na staż.
– I taki staż najczęściej kończy się zatrudnieniem kandydata w firmie. Oczywiście, w przypadku najlepszych studentów. W roku 2021 zatrudniliśmy 8 z 8 stażystów. A rok później 8 z 13 stażystów na stanowiska inżynierskie oraz specjalistyczne. Niektórzy stażyści z roku 2023 nadal rozwijają u nas swoje umiejętności.
Firma już od 2016 roku organizuje cykliczne dni otwarte dla studentów politechniki.
– Podczas takiej wizyty mogą zobaczyć, jak wyglądają u nas procesy produkcyjne. A nasi inżynierowie opowiadają o swojej pracy w ifm ecolink, zachęcając do zadawania pytań – opowiada Violetta Gala.
– Od 2023 roku przeprowadzamy również w firmie wizyty studyjne dla szkół średnich z Opola.
ifm ecolink na Politechnice Opolskiej posiada własną salę LAB 4.0., w której realizowane są przez studentów zajęcia laboratoryjne. Wykorzystywane są na nich urządzenia automatyki przemysłowej, wyprodukowane przez firmę.
– W tym roku obejmiemy swoim patronatem kolejną salę w wydziale WEAiI. I jest to projekt praktycznie na ukończeniu. Ufundowaliśmy także jedno stanowisko naukowe z produktami ifm ecolink w kolejnej sali na tej uczelni – zdradza.
Klasy patronackie, czyli o naukach ścisłych z pasją
Popularne wśród firm jest także tworzenie klas patronackich. Tę praktykę w naszym regionie realizuje już po raz drugi Umicore, która siedzibę ma w Radzikowicach pod Nysą.
Marka jest dużym graczem na rynku dostawców katalizatorów i materiałów katodowych. Swoim projektem edukacyjnym objęła uczniów z trzech szkół: Szkoły Podstawowej nr 1 w Nysie, Szkoły Podstawowej nr 10 w Nysie oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Goświnowicach.
– Chcemy wzbudzić zainteresowanie uczniów innowacjami w technologii. A także ektromobilnością oraz recyklingiem – tłumaczy Alicja Stafford, Communication Manager w Umicore Battery Materials Poland oraz koordynatorka projektu.
Natomiast dr inż. Piotr Chwastyk, prorektor ds. współpracy i rozwoju w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie, która jest partnerem merytorycznym projektu podkreśla, iż głównym celem jest przekonanie uczniów, że nauka przedmiotów ścisłych wcale nie musi być nudna i trudna.
Doradcy zawodowi znają oczekiwania młodzieży
– Doradztwo zawodowe prowadzone jest w praktycznie każdej klasie. Rozmawiamy na temat kierunków studiów, rynku pracy i jego specyfiki – wylicza Jacek Lewandowski, doradca zawodowy z LO nr VIII w Opolu, dodając, że ważne jest też szkolenie uczniów z kompetencji miękkich, czyli np. jak poradzić sobie podczas rekrutacji i rozmowy o pracę.
By pokazać młodym, czym zajmują się lokalne przedsiębiorstwa i instytucje, szkoła bierze co roku udział w Światowym Tygodniu Przedsiębiorczości.
– Idea jest taka, że do liceum zapraszamy przedstawicieli uczelni i różnych branż. Chodzi o specjalistów i ekspertów, którzy opowiadają o wybranych zawodach – wyjaśnia Lewandowski.
– Bierzemy też udział w Ogólnopolskim Tygodniu Kariery, korzystając z zajęć i warsztatów, które proponują nam m.in. wyższe uczelnie.
Dodatkowo uczniowie „Ósemki” wychodzą w teren poznawać różne miejsca pracy. I tak np. uczniowie klasy medialno-dziennikarskiej podglądają pracę telewizji czy radiowców.
Szkoła współpracuje także od kilku lat z firmą MovieBird, która jest producentem teleskopowych kranów kamerowych na cały świat. Dość powiedzieć, że wysięgniki z Opola „pracowały” na planach m.in. „Gwiezdnych Wojen”, „Mission Impossible”, czy „La La Land”. Zwiedzając zakład młodzi poznają produkcję maszyn od podstaw.
– Doradzając młodzieży zwracam uwagę na to, by wybrany zawód dawał im satysfakcję. Ale także, by stwarzał możliwość pracy na etat, także w trybie zdalnym i zakładania własnej działalności. Chodzi o to, by mieć wiele możliwości w zmieniającym się dynamicznie rynku pracy – zaznacza Jacek Lewandowski.

Podobne obserwacje ma Anita Wodarz-Raudzis, doradca zawodowy LO nr 5 w Opolu. Młodzież z tej szkoły chętnie uczestniczyła choćby w projekcie „Od stażu do zatrudnienia”. Wzięło w nim udział około 80 uczniów. Staż trwał około miesiąca.
– W tym czasie uczniowie mieli możliwość poznania rzeczywistych warunków pracy, zasad funkcjonowania wybranych przedsiębiorstw, firm i instytucji – opowiada.
– Zdobyli również umiejętności praktyczne, rozwinęli swoje zainteresowania i uzdolnienia. W związku z tym to zwiększa ich możliwości na rynku pracy.
Jak dodała, szkoła także współpracuje z Opolską Izbą Gospodarczą, dzięki której w liceum odbywają się warsztaty z opolskimi przedsiębiorcami. – Jeszcze w tym roku szkolnym mamy w planie przeprowadzić zajęcia sprofilowane pod konkretne klasy – mówi Anita Wodarz-Raudzis.
– Ich gośćmi będą przedsiębiorcy z danych branż. Zainteresowanie jest bardzo duże. Dlatego, że to szansa na poznanie możliwości lokalnego rynku pracy.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „Opolska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.