Obecnie ulicami Opola kursuje pięć autobusów elektrycznych. Obsługują linię nr 25. Jesienią pojawić ma się osiem kolejnych: dwa 18-metrowe przegubowce oraz sześć standardowych 12-metrowców. Te będą obsługiwać linie 5, 9 i 13.
Elektryczne autobusy linii nr 3 zmieszczą się pod wiaduktem?
Niedawno Opole ogłosiło przetarg na dostawę kolejnych dziewięciu autobusów elektrycznych. Wszystkie będą miały 12 metrów długości. Będą skierowane na linie 3 i 11. I w tym pierwszym przypadku pojawiły się wątpliwości.
Chodzi o fakt, że trasa autobusów linii nr 3 wiedzie pod wiaduktem kolejowym nad ul. Luboszycką. Obowiązuje tam zakaz ruchu dla pojazdów wyższych, jak 3 metry. Zwykłe autobusy swobodnie się pod nim mieszczą. Ale – jak zauważył autor facebookowego Bloga o Opolskiej Komunikacji Miejskiej – tego limitu nie spełniają już autobusy elektryczne.
Wszystko dlatego, że elementy urządzeń do ładowania pojazdów znajdują się na dachu. Przez to ich wysokość oscyluje w granicach 3,4 metra. To by oznaczało, że są dwie możliwości: przebudowa wiaduktu bądź pogłębienie drogi pod nim, albo zmiana trasy linii nr 3.
Ewelina Laxy, rzeczniczka Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu, wskazuje, że najbardziej prawdopodobne jest jeszcze inne rozwiązanie. To zmiana organizacji ruchu i modyfikacja oznakowania. Ograniczenie dla pojazdów powyżej 3 metrów wysokości ma nie obejmować autobusów MZK.
– Z obliczeń wynika, że bez przeprowadzenia tam dodatkowych prac pojazdy powinny bezpiecznie pokonać ten odcinek – mówi.
Stare autobusy MZK Opole pójdą na sprzedaż
Miasto czeka na oferty firm gotowych dostarczyć nowe autobusy elektryczne do 26 lipca. Wykonawca będzie też musiał zamontować odwrócony pantograf na pętli przy ul. Pużaka. Do tego dochodzi instalacja ładowarek na terenie bazy MZK Opole przy ul. Kępskiej.
– Zwycięski podmiot będzie miał 300 dni na dostawę autobusów od momentu podpisania umowy – informuje Ewelina Laxy.
To oznacza, że autobusy elektryczne z tego zamówienia pojawią się na ulicach Opola w okolicach przyszłorocznych wakacji.
Pojazdy te zastąpią w taborze MZK Opole autobusy wyprodukowane w latach 2008 i 2009. Wszystko wskazuje na to, że przewoźnik spróbuje je sprzedać.
– Autobusy te spełniają wysokie normy czystości spalin i hałasu – Euro4, a nawet Euro5. Mogą stanowić dla wielu innych przewoźników istotny element poprawy jakości flot – przekonuje Ewelina Laxy.
Wartość projektu związanego z zakupem dziewięciu nowych autobusów elektrycznych dla MZK Opole to prawie 34 miliony złotych. W trym jest 20 milionów z dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.