Obwodnica Dobrzenia Wielkiego w planach jest od 10 lat. Projekt powstał jako drugi etap szerszej inwestycji. Pierwszym była budowa obwodnicy Czarnowąsów, oddanej do użytku w 2017 roku. A więc już w czasie, gdy w życie weszła zmiana granic Opola, w ramach której na terenie stolicy regionu znalazła się część terenów gminy Dobrzeń Wielki, w tym Elektrownia Opole.
Potem nastąpił prawny klincz pomiędzy władzami Opola i województwa. Wszystko dlatego, że około połowy zaprojektowanej obwodnicy Dobrzenia Wielkiego znajdowało się na terenie Opola. Ratusz argumentował, że nie ma interesu w tym, by budować tę drogę. Miasto stało na stanowisku, że całość powinno zrealizować województwo. Urząd Marszałkowski odpierał, że dokumentacja straciła ważność, a nie może zlecić projektu drogi na terenie w zarządzie Opola.
Blisko rok temu władze regionu osiągnęły jednak porozumienie z miastem. Zapadła decyzja, że obwodnica Dobrzenia Wielkiego będzie zrealizowana w całości na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich. Ten przetarg ogłosił jesienią minionego roku, a niedawno wybrał firmę, która ma wykonać nową dokumentację. Ma to zrobić firma Prokom z Opola, za nieco ponad 1,7 mln zł.
Obwodnica Dobrzenia Wielkiego będzie miała inny przebieg
Na razie ZDW Opole nie informuje jeszcze o ostatecznym wyborze wykonawcy. Wszystko dlatego, że pozostali uczestnicy przetargu mają jeszcze czas na oprotestowanie jego wyników. Jeśli to jednak nie nastąpi, to będzie można podpisać umowę z wykonawcą.
Firma wszystko musi przygotować od podstaw. M.in. dlatego, że obwodnica Dobrzenia Wielkiego ma mieć nieco inny przebieg w porównaniu do tego, jaki miała w projekcie sprzed 10 lat.
– Droga będzie nieco dłuższa. Będzie włączona w drogę wojewódzką nr 454 na prostym odcinku już za Dobrzeniem Wielkim, dalej od zabudowań – opisuje Arkadiusz Branicki, rzecznik ZDW.

Obwodnica Dobrzenia Wielkiego będzie się zaczynać od zaślepionego zjazdu na podwójnym rondzie pomiędzy Czarnowąsami i Borkami. W koncepcji widać też dwa skrzyżowania z istniejącymi drogami. Czy to będą ronda, czy węzły? To m.in. kwestia uzgodnień projektanta z MZD oraz samorządami, na terenie których powstanie droga.
Oprócz przygotowania projektu, wykonawca musi też uzyskać wszystkie pozwolenia. Dwa najważniejsze to decyzja środowiskowa, a po niej zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
– To czasochłonne kwestie. Dlatego wykonawca będzie miał trzy lata na ukończenie dokumentacji od podpisania umowy – zapowiada Arkadiusz Branicki.
Droga za ćwierć miliarda złotych
Na to, aby powstała obwodnica Dobrzenia Wielkiego, z niecierpliwością czekają mieszkańcy tej gminy. Wskazują, że intensywny ruch na DW 454 przebiegającej przez centrum miejscowości stwarza zagrożenie komunikacyjne, a także powoduje spękania przydrożnych nieruchomości. Mieszkańcy zawiązali nawet komitet, który lobbuje za budową drogi. Planowali nawet akcję protestacyjną.
Ta będzie mogła się rozpocząć dopiero, jak gotowa będzie dokumentacja. To oznacza, że obwodnica Dobrzenia Wielkiego będzie mogła zacząć powstawać najwcześniej w 2028 roku. Do tego czasu trzeba też zabezpieczyć na nią pieniądze. Wedle ostatnich szacunków, koszt budowy drogi to około 250 mln zł.
Czytaj także: Opolskie stacje paliw mają jedne z najwyższych cen w kraju
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania